تنفس بعد از عمل بینی یک از مهم ترین ملاک های یک عمل رینوپلاستی موفق می باشد. تنفس، چیزی است که نباید به طور سطحی، نگریسته شود. داوطلبینی که قصد قرار گرفتن تحت عمل بینی برای بهبود ویژگی های ظاهری چهره خود را دارند، باید توجه داشته باشند که تنها مد نظر قرار دادن ویژگی های زیبایی ظاهری، ملاک به دست آوردن یک نتیجه فوق العاده از عمل زیبایی بینی نیست . در ادامه مقاله دکتر ضیغمی ، بهترین جراح بینی تهران نکاتی در خصوص علل مختل کننده تنفس و عوامل کوتاه مدت تاثیر گذار بر روی تنفس بعد از جراحی زیبایی بینی نکات مهمی را عنوان می کنند.

 

تنفس بعد از عمل بینی

 

در واقع، آن عمل رینوپلاستی به عنوان بهترین عمل شناخته می شود، که در اجرای آن، یک جراح بینی خوب علاوه بر خلق ویژگی های ظاهری فوق العاده، عملکرد اصلی این اندام یعنی تنفس را مورد تاکید قرار داده و طرح درمان را به گونه ای ترسیم کند که تنفس بعد از عمل بینی نیز بعنوان وظیفه اصلی این اندام، مختل نشود.

ولی، گاهی در صورت انجام روند عمل دماغ به دست یک جراح بی تجربه، تغییرات نامطلوبی در ساختار اسکلتی این اندام ایجاد می شود که نهایتاً تنفس از راه بینی را به یک چالش برای بیمار تبدیل خواهد کرد و به علت اختلالات به وجود آمده، کیفیت زندگی روزمره، تحت تاثیر قرار گرفته و با مشکل روبرو خواهد شد.

خوشبختانه، امروزه به دلیل ورود تکنیک های جدید به دنیای رینوپلاستی و بالا رفتن سطح حساسیت متخصصین جراح، برای جلوگیری از بروز تغییرات مشکل آفرین در روند تنفس از راه بینی، و در واقع عدم تمرکز مطلق بر روی زیبایی و مد نظر قرار دادن کیفیت عملکردی این اندام، در صورت سپرده شدن عمل به دست یک متخصص صاحب تجربه و کارآمد، که از قدرت ترکیب علم و هنر به طور یکجا برخودار است، علاوه بر خلق یک بینی دارای شکل ظاهری زیبا، مشکل تنفس از راه بینی بعد از عمل، در بیمار اتفاق نخواهد افتاد.

نکاتی در خصوص عوامل کوتاه مدت تاثیر گذار بر روی تنفس بعد از عمل بینی

  • تورم

بعد از عمل ، تورم پوشش و ساختار داخل بینی، یکی از عوارض جانبی موقتی است که تنفس بعد از عمل بینی را برای مدتی کوتاه، دشوار می نماید. این امر موقتی بوده و در صورت اطمینان از سپرده شدن روند عمل به دست یک جراح صاحب تجربه و ماهر، جای نگرانی وجود نداشته و شما می توانید با سپری شدن دوره بهبود اولیه و رفع انسداد موقتی مجاری بینی، از تنفسی با کیفیت بالا از راه بینی خود لذت ببرید.

گرفتگی بینی به طور موقتی بعد از عمل جراحی بینی بسیار رایج است. همین امر باعث تحت تاثیر قرار گرفتن تنفس بعد از جراحی بینی می شود. همانطور که در بالا اشاره شد، علت این انسداد و دشواری تنفس، تورم داخل و خارج بینی می باشد. این تورم در روز سوم، به اوج خود می رسد و پس از آن به آرامی، در سراشیبی قرار می گیرد. در هفته اول بعد از عمل، شاید تنها بتوانید از راه دهان نفس بکشید.

بخش عمده ای از تورم در دو هفته اول بعد از عمل، فروکش می کند. این دوره، مرحله گرفتگی کوتاه مدت بینی نامیده می شود. علاوه بر تورم، استفاده از پکینگ های پنبه ای بینی و اسپلینت های سیلیکون، در دشوار بودن تنفس بعد از عمل بینی دخیل می باشد.

گرفتگی دراز مدت بینی که یکی از دغدغه های بعد از عمل می باشد، در اثر عوامل متعددی ایجاد می شود که البته، همه آنها به عمل زیبایی بینی، نسبت داده نمی شود.  آلرژی، پولیپ بینی، قرار گرفتن در معرض گرد و غبار و مشکلات سینوسی، باعث مشکلات تنفس از راه بینی می شود. مشکلات مرتبط با سینوس، در طول جلسه معاینه، توسط بهترین جراح بینی تهران قابل تشخیص بوده و اغلب به همراه رینوپلاستی، جهت رفع مشکلات تنفسی، درمان می شود.

  • تمیز کردن داخل بینی

بعد از 48 ساعت، باید با یک گوش پاک کن آغشته به پراکسی هیدروژن، به آرامی خون و بقایای خشک شده در خارج بینی خود را تمیز کنید. همچنین می توانید داخل لبه های بینی را نیز تمیز کنید. اسپری سالین برای تمیز کردن بخش های عمیق تر داخل بینی، گزینه فوق العاده ای می باشد. شستشوی بینی با اسپری سالین را می توانید بعد از متوقف شدن ترشحات، آغاز کنید. شستشو و تمیز کردن مجاری بینی می تواند به کاهش سطح انسداد بینی کمک کرده و در نتیجه تنفس بعد از عمل بینی را بهبود بخشد.

  • تشکیل اسکار

شکل گیری اسکار در ساختار بینی، در فرایند تنفس از راه بینی پس از عمل دخیل می باشد. خوشبختانه، بروز این مشکل به مدد به کار گیری تکنیک های پیشرفته، جزو مواردی است که به ندرت اتفاق می افتد.

در اینجا به ذکر برخی علل مختل کننده تنفس بعد از عمل بینی می پردازیم:

  • برداشته شدن بیش از حد غضروف

رینوپلاستی در طول بیست سال گذشته، تحول قابل ملاحظه ای یافته است. پزشکان به جای برداشتن بخش عمده ای از غضروف، بر روی تقویت بخش های چارچوبی و ساختاری بینی، در کنار زیبایی ظاهری تمرکز می نمایند. این اقدامات با هدف اجتناب از بروز مشکلات ماندگار تنفسی و تقویت چارچوب بینی، انجام می شود. بسیاری از بیمارانی که در گذشته تحت عمل قرار می گرفتند، بعد از عمل جراحی زیبایی بینی خود، از مشکلاتی از قبیل بی خوابی ناشی از دشوار بودن تنفس بعد از عمل بینی و دیگر مشکلات مجاری تنفسی بینی از زمان انجام عمل به بعد، گلایه می کردند. احتمال بروز چنین مشکلاتی، برداشته شدن بیش از اندازه غضروف و تخریب دیواره های جانبی بینی و بهم خوردن شکل استاندارد مجاری بینی بوده است.

خوشبختانه، خبر خوب برای آندسته از افرادی که سال ها پیش تحت عمل قرار گرفته و از آن پس با مشکلات تنفسی از راه بینی درگیر بوده اند، این است که امروزه، پیشرفت در تکنولوژی و تکنیک های عمل دماغ، به سطحی از رشد رسیده است که می تواند بینی آسیب دیده از عمل اولیه را نیز درمان کرده و مشکلات تنفسی را در آن رفع نماید. در این ساختارهای فروپاشیده بینی، پزشک با تکنیک هایی از قبیل پیوند زدن مجدد غضروف که از بخش های دیگر بدن از قبیل گوش یا دنده گرفته شده است، ساختار مجاری بینی را درمان می کند. برخی فلپ ها یا گرافت های گشاد کننده نیز که از همین غضروف های گرفته شده از گوش یا دنده خلق می شوند که می توانند علاوه بر بهبود زیبایی ظاهر بینی، مشکلات تنفسی را نیز رفع نمایند.

 

  • سپتوم کج

برخی افراد، به طور مادرزادی، دارای سپتوم بینی کج می باشند. بیشتر اوقات، این انحراف، مشکل ساز نبوده و نیازی به درمان ندارد. این افراد گاهی بعد از انجام عمل به دست متخصصی که سلامت اسکلت داخلی بینی را مد نظر قرار نمی دهد، به دلیل تنگ شدن مجرای عبور هوا، و تشدید آن به دلیل وجود انحراف مادرزادی، با مشکل جدی تنفس بعد از عمل بینی از راه بینی روبرو می شوند.

از نظر آناتومیکی، دریچه های داخلی و خارجی در بینی وجود دارد. محل قرار گرفتن دریچه های داخلی بینی ، محل اتصال سپتوم و غضروف های بیرونی بینی می باشد. در صورت وجود انحراف در بینی، دریچه خارجی بینی از مرکز بینی، فاصله زیادی داشته و به سمت غضروف دیواره جانبی بینی متمایل شده است. همین امر در تنفس طبیعی، فشار منفی را بوجود می آورد. در طول روند عمل ، پهلوها یا دیواره های بینی از سپتوم، فاصله دار می شوند. سپس طرفین بینی، با استفاده از روش اوستئوتومی، در موقعیت مرکزی قرار داده می شوند.

  • توربینت ها و سینوس ها

مشکلات قدیمی در توربینت ها یا سینوس ها که تشخیص داده نشده باقی مانده اند، عامل دیگر مشکل تنفس از راه بینی محسوب می شوند. تشخیص این مشکل با استفاده از اندوسکوپی و توموگرافی کامپیوتری سینوس ها، انجام می شود. مدیریت دارویی یا آلرژی نیز می تواند با بزرگ کردن توربینت های داخلی، مشکل تنفس بعد از عمل بینی را حل کند.

  • مسدود شدن دریچه

انسداد بینی اغلب به علت فشرده و کوچک شدن دریچه آن رخ می دهد. دریچه جایی است که سپتوم به سوراخ های بینی می رسد و پهنای آن به طور معمول یک سانت و نیم است. اگر پس از جراحی این اندازه کوچک تر شود، تنفس بعد از عمل بینی دچار مشکل می شود. این عارضه معمولا در نتیجه رفع برآمدگی رخ می دهد. برای اینکه مطمئن شوید مشکل از این بخش است، انگشت اشاره و شست خود را وسط بینی، روی بخشی که قسمت نرم به قسمت استخوانی می رسد قرار دهید. سپس این بافت را به سمت پیشانی بالا بکشید. اگر پس از انجام این امر تفستان بهبود یافت، یعنی مشکل در دریچه بینی است. اما نیازی به نگرانی نیست چون این عارضه توسط جراح اصلاح می شود.

برای درمان این مشکل، راه های زیادی وجود دارد. تشخیص اینکه بهره گیری از کدام روش مناسب تر است، به عهده پزشک می باشد. تکه های غضروفی که به نام گرافت باز کننده ((spreader grafts شناخته می شوند می توانند باریک ترین قسمت های بینی و راه هوا را باز کنند. برای دیواره های کناری نیز گزینه هایی موجود است. می توان با استفاده از پرتودرمانی و کاشت تجهیزات مخصوص در مرکز درمانی، افتادگی دیواره ها را رفع کرد تا نیازی به جراحی نباشد. در برخی موارد نیاز است یک عمل ترمیمی بینی برای ساخت دوباره بخش پایینی بینی انجام شود. در این پروسه غضروف از گوش یا دنده پیوند زده می شود تا دیواره ها مستحکم شوند و بهبود یابد.

  • خونریزی

این مورد نیز به علت سوراخ شدن سپتوم رخ می دهد و می تواند موجب بروز مشکل در تنفس بعد از عمل بینی شود. این بافت به سادگی خشک می شود، مخصوصا زمانی که فین یا عطسه می کنید. دلایل دیگری نیز محتمل هستند، اما این مورد شایع تر است، مخصوصا اگر تیغه درمان شده باشد اما به درستی بهبود نیافته باشد.