اگرچه عمل بینی ، یک روند ساده محسوب می شود ، اما انجام کارهایی که پزشکان تحت عنوان مراقبت های بعد از عمل بینی توصیه و تجویز میکنند، امری ضروری است. لازم است در روز عمل فرد دیگری از نزدیکان یا خویشاوندان خود را به همراه داشته باشید تا پس از انجام موفقیت آمیز عمل کردن بینی ، شما را به خانه بازگردانده و از شما مراقبت کند. همچنین باید بگونه ای برنامه ریزی کنید که در صورت بروز هر گونه ناراحتی یا عوارض جانبی جدی ، شب اول کسی شما را همراهی کند. اگرچه به ندرت اتفاق می افتد ، ولی اگر ناراحتی جدی یا علائم غیرمعمولی را تجربه کردید ، حتماً بلافاصله با بهترین جراح بینی تهران تماس گرفته و تحت مراقبت های اضطراری قرار بگیرید. در ادامه این مقاله دکتر آتوسا ضیغمی نکات و توصیه های لازم بعد از جراحی بینی را توضیح میدهند.

 

مراقبت های بعد از عمل بینی

نکات مراقبتی برای انواع عمل بینی تا حد زیادی یکسان است ؛ منتها بسته به شرایط و روند بهبودی امکان دارد مدت زمان ریکاوری و رعایت نکات متفاوت باشد. در ادامه راهنمای کاملی از مراقبت های لازم و ضروری بعد از عمل را در اختیارتان گذاشتیم.

نکات ابتدایی در خصوص مراقبت های بعد از عمل بینی

در چند روز اول پس از عمل زیبایی بینی ، از لمس کردن بینی خود جداً اجتناب کنید. سر خود را (حتی هنگام خواب با قرار دادن چند بالش در زیر سر) در طول چند شب اول بعد از عمل ، بالا نگه دارید. دکتر ضیغمی به شما زیباجویان توصیه می کند که برای کمک به روند بهبودی مناسب ، در هنگام استراحت ، روی یک صندلی راحتی به حالت لم داده دراز بکشید.

برای تسکین هرگونه ناراحتی و کاهش تورم طبیعی در اطراف بینی و چشم ، در 48 ساعت اول پس از عمل بيني بهتر است از کمپرس سرد ( کیسه حاوی یخ پوشانده شده در حوله تمیز یا کیسه حاوی نخود های منجمد نگهداری شده در یخچال )  استفاده کنید.

یک دستمال مرطوب شستشو داده شده در آب سرد را روی هر یک از چشم های خود در فواصل بیست دقیقه ای قرار دهید. پارچه ها را هر چند وقت یکبار عوض کنید تا خنکی در ناحیه درمان ، همچنان حفظ شود. با اجرای این دستور العمل ها پس از چند روز اول ، مشاهده خواهید کرد که روند بهبود شما پیشرفت زیادی کرده است.

هر چند هیچ خطری بعد از عمل ، دور از انتظار و ناممکن به نظر نمی رسد ، ولی برخی از کارها را می توانید برای به حداقل رساندن خطرات و عوارض جانبی احتمالی بعد از عمل دماغ ، انجام دهید که در حقیقت همان مراقبت های بعد از عمل بینی هستند :

  • از  بینی جدید خود مراقبت کنید.

بر روی بینی جدید شما بعد از عمل زیبایی بینی در هفته اول ، یک اسپلینت یا گچ قرار داده می شود. هدف از گذاشتن این اسپلینت یا گچ ، کمک به اسکلت بینی برای حفظ و سازگار شدن با ساختار جدید خود می باشد. ناگفته نماند که پس از برداشتن گچ یا اسپلینت که البته به دست یک جراح بینی خوب در تهران انجام می شود ، همچنان باید از بینی خود در برابر هرگونه ضربه یا آسیب ، محافظت کنید.

  • با سر قرار داده شده در موقعیت بالاتر از بدن ، بخوابید.

در چند روز اول پس از جراحی زیبایی بینی ، سعی کنید سر خود را کمی بالا نگه دارید و از تماس این اندام با بالش یا اجسام دیگر خودداری کنید.

  • از انجام فعالیت های شدید و سنگین خودداری کنید.

3 تا 6 هفته طول می کشد تا به طور کامل بینی شما پس از عمل ، بهبود یابد. حتی وقتی در این مدت احساس بهتری داشتید و تصور کردید که بدن شما در موقعیت بسیار خوبی قرار دارد ، باید از انجام فعالیت های سنگین یا هر کاری که برای بینی جدید شما خطرناک محسوب شود ، جداً اجتناب کنید.

 

موارد روزانه مراقبت های بعد از عمل بینی

مراقبت و نگهداری روزانه بسیار ساده است. دکتر بینی شما این مراحل را پس از عمل با شما مرور می کند. در صورت بروز هرگونه سوال یا دغدغه مرتبط با عمل جراحی زیبایی دماغ ، پزشک شما دکتر ضیغمی همراهتان خواهد بود.

چه عوارضی بعد از جراحی بینی ، عادی و نرمال محسوب می شود؟

برخی از عوارض جانبی پس از عمل کاملاً طبیعی هستند. این بدان معنا نیست که باید علائم تجربه شده در این دوران را نادیده بگیرید . خیر، برخی علائم ، یک زنگ خطر به شمار می آیند. اگر عوارض جانبی شما غیر طبیعی به نظر رسیدند ، حتماً با دکتر خوب عمل بینی در تهران تماس گرفته و مورد را به او گزارش دهید .

در ادامه مقاله مراقبت های بعد از عمل بینی ، انواع عوارض جانبی که ممکن است بعد از جراحی انتظار آن را داشته باشید ، ذکر می شود:

  • تورم – بخش عمده تورم باید در طول دو تا سه هفته  بعد از عمل فروکش کند ، اما گاهی سه ماه طول می کشد  تا تورم به طور کامل از بین برود.
  • در چند روز اول بعد از عمل ، ورم بینی افزایش یافته و به حداکثر میزان خود می رسد و بینی شما همچنان بعد از برداشتن اسپلینت یا آتل ، متورم به نظر می رسد. نگران نباشید ، این نیز بخشی از روند بهبود است.
  • تغییر رنگ – تغییر رنگ و کبودی گاهی در اطراف محل عمل دماغ ظاهر می شود. برخی از بیماران دچار کبودی های روشن و زرد می شوند در حالی که برخی دیگر شاهد کبودی های آبی پر رنگ و قرمز می باشند. این مورد در افراد متفاوت است ، ولی وقوع آن به همراه درد شدید ، طبیعی تلقی نمی شود و باید به جراح گزارش داده شود.
  • بی حسی – با بهبود بینی ، حالت بی حسی ، سوزن سوزن شدن یا درد خفیف و خارش را تجربه خواهید کرد.
  • خونریزی – هر از گاهی ممکن است خونریزی خفیفی در بینی  رخ دهد ، اما در حالت طبیعی ، این خونریزی باید  سریعاً متوقف شود. بینی خود را با ملایمت فشار دهید و منتظر بمانید تا خونریزی اصطلاحاً بند بیاید. اگر خونریزی بیش از 10-15 دقیقه طول کشید ، لطفاً با پزشک خود تماس بگیرید.
  • افسردگی – برخی از بیماران پس از عمل زیبایی ، دچار احساس افسردگی یا ناامیدی خفیفی می شوند. البته از آنجایی که تورم در حال کاهش است و روند بهبود ، مسیر پیشرفت خود را طی می کند و بیمار به مرور شاهد نتیجه بهتر در بینی خود می باشد ، این حالت به صورت خودبخود از بین می رود. بهبودی کامل بینی شما گاهی دو تا سه ماه طول می کشد ، بنابراین در این مدت صبور باشید.
  • عینک – اگر از عینک استفاده می کنید ، با پزشک خود در مورد نحوه محافظت از بینی در برابر تغییر شکل ناشی از فشار عینک صحبت کنید. شما می توانید مادامی که اسپلینت بر روی  بینی تان قرار دارد ، از عینک استفاده کنید ، اما باید پس از برداشتن اسپلینت ، با تکیه دادن عینک به پیشانی یا گونه ها ، آن را در حالت  معلق قرار دهید تا فشاری بر روی بینی تان وارد نشود. استفاده از لنز معمولاً در دو هفته پس از عمل ، بی خطر است. بهترین جراح بینی تهران گزینه هایی را با شما در میان می گذارد تا مطمئن شود بینایی شما در این مدت دچار اختلال نشده است.

محدودیت ها و مراقبت های بعد از عمل بینی

در طول دو هفته اول بعد از جراحی بینی ، از ورزش یا فعالیت بدنی شدید ، کشیدن لباس روی صورت در هنگام از تن بیرون آوردن آن ، فین کردن و مالش بینی یا هرگونه حرکت دیگر در صورت (مانند خمیازه کشیدن یا جویدن شدید) خودداری کنید. همچنین باید در طول دو هفته اول بعد از عمل  از مسواک نرم برای تمیز کردن دندان های بالا استفاده کنید. سعی کنید از رانندگی کردن ، ورزش های سنگین ، شنا و فعالیت هایی که بینی شما را در معرض خطر آسیب دیدگی یا عفونت قرار می دهد ، اجتناب کنید.

ماسک زدن بعد از جراحی بینی

در طول یک هفته اول بعد از عمل زیبایی بینی ، سعی کنید بیشتر وقت خود را در منزل سپری کنید تا نیازی به زدن ماسک در زمان خروج از منزل در دوره پاندمی ویروس کرونا نداشته باشید. بنابراین نگرانی در مورد زدن ماسک نخواهید داشت. هنگامی که برای حضور در جامعه و بیرون آمدن از منزل احساس آمادگی کردید و از طرفی باید ماسک بزنید ، حتماً از ماسک پارچه ای استفاده کنید . همچنین ماسک نباید سفت باشد و باید روی بینی شما ، بسیار شل قرار گیرد.

تغذیه بعد از عمل بینی

یکی از موارد مهم مراقبت های بعد از عمل بینی ، رژیم غذایی شما می باشد ، زیرا می تواند دوره بهبودی شما را راحت تر کرده و راه را برای بهبود سریع هموار کند. تغذیه خوب به شما کمک می کند تا از جراحی بینی خود ، بهترین نتیجه را بگیرید و عوارض جانبی بعد از عمل را به حداقل برسانید. بنابراین مهم است بدانید چه غذاهایی می توانند به بدن شما کمک کنند تا روند بهبود را با موفقیت سپری کنید ، زیرا رژیم غذایی مناسب بهبود بهینه را تضمین خواهد کرد

تقریباً پس از هر نوع عمل جراحی ، هضم غذا به سختی انجام می شود. به همین دلیل اکثر بیماران پس از انجام عمل دچار یبوست می شوند و بهترین راه برای جلوگیری از این امر و مقابله با آن ، رعایت رژیم غذایی مناسب است. حتماً از پزشک خود بخواهید تا مراقبت های بعد از عمل بینی و دستورات لازم در مورد غذاهای مناسب در دوره بهبودی را به شما بدهد. در اینجا لیستی از بهترین مواد غذایی برای بهبودی عمل آورده شده است.

غذاهای نرم: به منظور کمک به بدن و دستگاه گوارش ، و با توجه به دشوار بودن جویدن غذا های سفت بعد از عمل دماغ ، خوردن غذاهای نرم در دوران نقاهت پس از عمل ، مانند سیب ، بسیار توصیه می شود. سس ، ماست ، تخم مرغ ، سیب زمینی پوره شده ، سوپ مرغ و غیره ، گزینه های مناسبی هستند.

غذاهای پر فیبر: خوردن غذاهای پر فیبر در دوره بهبودی بعد از عمل بسیار توصیه می شود. این نوع غذا حرکات طبیعی روده را تقویت کرده و به گوارش نیز کمک می کند. برخی از  این غذاها عبارتند از:

  • غلات مانند اسپاگتی ، برنج قهوه ای ، نان گندم کامل و ذرت بوداده
  • میوه های تازه مانند سیب ، پرتقال ، توت فرنگی ، گلابی
  • سبزیجات تازه مانند هویج پخته ، سیب زمینی پخته ، نخود سبز آب پز و کلم بروکلی و اسفناج پخته

غذاهای ضد التهاب: یکی از مهمترین غذاهایی که باید بعد از عمل دماغ در رژیم غذایی گنجانده شود ، غذاهای ضد التهابی است. این غذاها ، به کاهش التهاب کمک کرده و بهبود زخم ها را بسیار سریعتر و آسانتر می نمایند.

غذاهای ترمیم کننده زخم: گروه دیگر مواد غذایی که باید در دوران نقاهت بعد از عمل بینی خورده شود ، غذاهای ترمیم کننده زخم می باشد. این غذاها به بهبود سریع سریع زخم کمک کرده و شامل غذاهای غنی از پروتئین مانند گوشت ، ماهی ، تخم مرغ ، ماست و غذاهای غنی از ویتامین A مانند هویج ، پرتقال و سبزیجات برگ دار تیره مانند اسفناج و غذاهای غنی از ویتامین C مانند مرکبات می باشند.

میوه ها و سبزیجات تازه: میوه ها و سبزیجات تازه به دلیل فواید متعدد و سرشار بودن از ویتامین ها و مواد معدنی ، یکی از مهمترین مواد مغذی بعد از عمل محسوب می شوند.

 

مراقبت های بعد از عمل بینی

رابطه جنسی بعد از جراحی

پس از جراحی کردن بینی تان برای مدت محدودی می بایست از داشتن رابطه جنسی فاصله بگیرید تا بینی تان به بهبودی نسبی برسد. امتناع از نزدیکی بعد از عمل بینی تنها به این خاطر است که به موضع عمل شده فشاری وارد نیاید و با مواردی همچون کبودی و ورم بیشتر مواجه نشوید. برای اطلاع دقیق تر از این امر توصیه میکنیم به مطلب مورد نظر در سایت رجوع کنید.

سایر مراقبت های بعد از عمل بینی

  • تمیز کردن پوست صورت

صورت را بر یک مبنای روزانه بشویید تا پوست شما تمیز بوده و از بروز عفونت در نزدیکی محل برش، جلوگیری به عمل آید. استفاده از یک محصول پاک کننده ملایم و بدون بو بمنظور شستشوی صورت، حائز اهمیت است. پزشک به شما توصیه می کند که در زمان تمیز کردن صورت، با ملایمت این کار را انجام دهید تا فرایند بهبود مختل نگردیده و نتیجه جراحی با مشکل روبرو نشود و در عین حال، تمیز شدن پوست بعنوان بخشی از مراقبت های بعد از عمل بینی به درستی انجام پذیرد. بمنظور جلوگیری از خشک شدن پوست یا احساس خارش در آن در طول دوره ریکاوری، بهتر است بعد از شستشوی صورت، از یک مرطوب کننده بدون عطر هیپوآلرژن استفاده کنید.

  • آبرسانی به پوست

در طول دوره ریکاوری، مقدار زیادی آب بنوشید. زمانی که فرایند آبرسانی به بدن به خوبی انجام می شود، پوست می تواند خودش را احیا کرده و به طور طبیعی، مرطوب باقی بماند. آبرسانی به بدن باعث می شود که سموم و مواد زائد از بدن دفع شوند. به گونه ای برنامه ریزی کنید که روزانه در کنار استراحت کردن و سپری کردن یک دوره ریکاوری خوب بعد از عمل ، هشت تا ده لیوان آب بنوشید.

با مراقبت صحیح از پوست بعد از عمل جراحی بینی، این اطمینان حاصل می شود که شما سهم خود را در دستیابی به یک نتیجه مطلوب و کمک به جوانی و شادابی پوست، به خوبی اجرا کرده اید.

  • کاهش مصرف نمک

یکی از مواردی که پزشکان به عنوان مراقبت های بعد از عمل بینی توصیه میکنند ،  محدود کردن مصرف نمک تا 1500 میلی گرم در روز یا کمتر است، زیرا باعث می شود که آب بدن بیش از اندازه دفع نشود. مصرف زیاد نمک باعث می شود احتباس مایع در بدن اتفاق بیافتد و تورم تشدید شود. بمنظور کسب بهترین نتیجه از فرایند درمان، بهتر است حداقل یک روز قبل از عمل ، مصرف نمک را محدود کنید.

  • شستشوی بینی بعد از عمل

بعد از عمل دماغ ، بهترین جراح بینی تهران به شما توصیه می کند که داخل بینی تان را با استفاده از اسپری بینی سالین، 3 الی 5 بار در روز، مرطوب نگه دارید. علیرغم این کار، تجمع خون خشک شده در اطراف لبه های سوراخ های بینی، کاملاً طبیعی خواهد بود.

  • منع مصرف الکل و سیگار

در طول دوره مراقبت های بعد از عمل بینی ، منع مصرف الکل و سیگار، موردی است که به عنوان پر رنگ ترین تذکر در میان تذکرات پزشک، به چشم می خورد. علت این همه تاکید در خصوص اقدام به ترک مصرف این دو مورد، مدتی قبل از شروع فرایند جراحی و ادامه ترک آن تا مدتی بعد از پروسیجر، این است که سیگار کشیدن باعث ضعیف شدن گردش خون در رگ ها می شود و در پی تنگ شدن عروق، اکسیژن به میزان کافی به سلول هایی که در تلاش برای ترمیم ناحیه جراحی شده هستند، نمی رسد. در پی این کمبود اکسیژن بخشی از بافت دچار مردگی می شود و بهبود با سرعت پایین، به جلو پیش می رود.

برعکس، جریان خون خوب، منبع غنی اکسیژن و مواد غذایی را در اختیار سلول ها گذاشته و در نتیجه، پوست از سلامت و شادابی خوبی برخوردار خواهد بود.

الکل نیز اختلالاتی را در تاثیر موثر داروی بیهوشی ایجاد می کند. در واقع الکل و داروهای بیهوشی می توانند با هم وارد تداخل شده و همین امر مشکلاتی را برای بیمار بوجود خواهد آورد. یکی دیگر از تاثیرات مخرب الکل، تاثیر آن بر روی خشکی پوست می باشد. افرادی که الکل مصرف می کنند در مقایسه با افراد غیر الکلی، به تعداد دفعات بیشتری دفع ادرار دارند و در نتیجه آب بدن آنها بیشتر دفع می شود. همین امر از شادابی پوست می کاهد و فرایند بهبود را با سرعت پیشرفت کمتری روبرو می کند.

  • مراقبت از پوست در برابر نور خورشید

نسبت به مراقبت از پوست در برابر نور خورشید، حساس باشید و وسواس به خرج دهید. پوست ناحیه اطراف بینی، در برابر نور خورشید بسیار آسیب پذیر است. علت این آسیب پذیر بودن، این است که پوست در این ناحیه از صورت در طول فرایند عمل ، تحت کشش قرار گرفته و ممکن است در صورت قرار گرفتن در معرض نور خورشید، به راحتی دچار سوختگی شود.

بنابراین بهتر است برای چندین هفته بعد از عمل ، سعی کنید ناحیه درمان را در معرض تابش خورشید قرار ندهید. در صورتی که قرار گرفتن در معرض نور خورشید امری اجتناب ناپذیر باشد، حتماً از کرم ضد آفتاب استفاده کرده و در زمان خروج از منزل از کلاه، استفاده کنید.

  • تمیز کردن بینی با گوش پاک کن

از دیگر مراقبت های بعد از عمل بینی که مهم بوده و باید آن را به یاد داشته باشید نحوه تمیز کردن بینی است. برخی از بیماران در این خصوص که آیا می توان از گوش پاک کن برای تمیز کردن خون از داخل سوراخ های بینی استفاده کرد یا خیر، سوال می کنند. در زمان انجام این کار باید خیلی مراقب باشید.

استفاده از گوش پاک کن در نزدیکی لبه های سوراخ های بینی بلامانع است ولی باید از فرو بردن آن به داخل بینی خودداری کنید. اگر تلاش کنید آنچه را که به دیواره داخلی بینی تان در طول فرایند بهبود چسبیده است جدا کنید، ممکن است به ساختارهای درمان شده در داخل بینی، آسیب جدی وارد کنید.

نوک گوش پاک کن را به محلول سالین یا پراکسید هیدروژن رقیق شده آغشته کنید و به آرامی گوش پاک کن را به روی خون خشک شده نزدیک به سوراخ بینی بمالید تا خودبخود جدا شود. شما می توانید بیرون بینی را 7 الی 10 روز بعد از عمل، یعنی زمانی که گچ بینی برداشته شد، بشویید. حتماً تا هفته ششم بعد از عمل، این کار را بسیار با ملایمت انجام دهید.

تمیز کردن داخل بینی با روش رینزینگ یا شستشو را می توان از زمان برداشته شدن گچ بینی، آغاز نمود. البته زمان دقیق شستشو، توسط پزشک تعیین می شود. پزشک نحوه شستشوی بینی را به شما آموزش می دهد.

 

مراقبت های بعد از عمل بینی

 

  • چسب زدن

بسیاری از پزشکان دو الی سه هفته اول بعد از عمل زیبایی بینی را بعنوان دوره بحرانی برای چسب زدن بینی معرفی می کنند. این مدت زمان، دوره ای است که چسب زدن بینی می تواند تاثیر خود را در کاهش ورم بینی و کمک به پوست بینی برای سازگار شدن با شکل جدید خود بر جای گذارد. البته در مورد بینی های گوشتی، شاید این مدت زمان اندکی طولانی تر شود. تعیین زمان دقیق چسب زدن به بینی توسط بهترین جراح بینی تهران مشخص می شود. ولی صرفنظر از موضوع زمان، اهمیت دادن به اجرای صحیح این بخش از مراقبت های بعد از عمل بینی توسط شما، حائز اهمیت است. در طول این مدت چند هفته ای، با چسب زدن به بینی در واقع به اطرافیان خود هشدار می دهید که مراقب حرکات خود باشند تا به طور ناخواسته، ضربه ای به بینی شما وارد نکنند.

  • استفاده از مرطوب کننده برای کمک به رطوبت رسانی به پوست بعد از عمل بینی

اگر استفاده از کرم های مرطوب کننده، بخشی از عادت شما در مراقبت های نرمال از پوست تان می باشد، می توانید بعد از عمل خود همین روند را ادامه دهید. ولی سعی کنید از محصولات ملایم با برند تائید شده استفاده کنید و محصولات دارای عناصر فعال را مورد استفاده قرار ندهید. برخی عناصر موجود در محصولات مراقبت از پوست ممکن است باعث تحریک پوست های حساس شده و شما را با مشکلاتی روبرو کند.

  • جوش ها بعد از عمل بینی

گچ گرفتن بینی و چسب زدن به آن گاهی باعث تجمع چربی در پوست بینی و شکل گیری جوش هایی بر روی پوست بینی می شود. در این خصوص، انجام هیچگونه اقدامی الزامی نمی باشد. این جوش ها به مرور زمان به طور خودبخود از بین می روند.

  • ورزش بینی بعد از رینوپلاستی

پزشک ، بعد از تکمیل پروسیجر رینوپلاستی ، به شما آموزش می دهد که چگونه می توانید در باریک تر شدن استخوان های بینی بعد از عمل و تسهیل کاهش تورم ، کمک کنید. وی به شما می گوید که با ورزش دادن بینی ، این هدف محقق می شود. متخصص جراحی بینی شما شرح می دهد که با ورزش دادن بینی می توان سطح تورم و کبودی بعد از عمل بینی را تحت کنترل در آورد.

ورزش بینی که اغلب اوقات تحت عنوان ورزش های دیجیتال نیز نامیده می شود ، بعنوان بخشی از مراقبت های بعد از عمل بینی برای کمک به سپری کردن یک دوره ریکاوری هموار ، انجام می پذیرد. ورزش های بینی ، معمولاً شامل حرکات شبیه به ماساژ دادن می باشد که بر روی استخوان های بینی ، بعد از پروسیجر عمل زیبایی بینی یا عمل بینی ترمیمی ، انجام می پذیرد. در طول پروسه های شکل دهی ، نقاط هماهنگ که شکستگی های استراتژیک برای شکل دادن به چارچوب بینی ، در آنها انجام پذیرفته است ، از این تکنیک ، بیشترین بهره را می برند. این تکنیک با هدف دستیابی به بهترین و مطلوب ترین نتیجه از درمان و تامین رضایت بیمار ، صورت می پذیرد. ورزش بینی یک روند نرمال و طبیعی است که در واقع یک فرایند تکمیل کننده پروسیجر عمل برای باریک کردن استخوان های پهن در طول فرایند زیبایی محسوب می شود. هر چند این فرایند ، به ظاهر ساده به نظر می رسد ، ولی از دامنه حساسیت بسیار بالایی برخوردار است و باید راهنمایی لازم از سوی پزشک برای اجرای صحیح آن انجام پذیرد. بنابراین ، بدون هماهنگی با پزشک به هیچ عنوان اقدام به انجام ورزش بینی نکنید.

ورزش بینی در تعریف ساده خود ، به بهبود کانتور بینی در طول فرایند ریکاوری ، کمک می کند. بعد از بازسازی ساختار استخوانی بینی بیمار ، گچ بینی بمنظور محدود کردن حرکت و جابجا شدن بینی از موقعیت جدید خود ، بر روی این اندام تازه شکل داده شده قرار داده می شود. استخوان های بینی ، دارای این تمایل ذاتی هستند که به موقعیت قبلی خود باز گردند. 6 الی 8 هفته بعد از جراحی ، حساس ترین دوره بهبود استخوان های بینی و سازگار شدن با موقعیت جدیدشان محسوب می شود.

تکنیک ورزش بینی

ورزش دادن بینی از جمله مراقبت های بعد از عمل بینی است. حواستان باشد آن را بع ورزش های فیزیک بدن اشتباه نگیرید. ورزش بینی همانطور که در بالا اشاره شد ، فشار ملایمی را بر روی استخوان وارد می کند تا آن را در موقعیت صحیح خود قرار دهد. در این ورزش که با آموزش پزشک انجام می شود ،  ترجیحاً از انگشت شست استفاده می شود. در این حرکت ، فشار تنها به سمت داخل به طرف بخش میانی بینی وارد می شود که تقریباً یک سوم بالایی پل بینی را شامل می گردد. از فشار آوردن به بخش فوقانی پل بینی خودداری کنید. فشار باید تا اندازه ای وارد شود که بیمار ، درد خفیفی را احساس کند. بر اساس شعار نا برده رنج گنج میسر نمی شود ، اگر تلاش و همکاری خود با جراح را در این پروسه ، به کار نگیرید ، قطعاً نمی توانید انتظار صاحب زیباترین بینی شدن را داشته باشید.

مزایای ورزش بینی

مزیت اصلی ورزش بینی بعد از عمل جراحی ، این است که نتایج عمل زیبایی بینی به سطح بهینه ، ارتقا یافته و بهترین نتیجه ممکن از آن حاصل می شود. شکل دهی مجدد به بینی ، یک تلاش و همکاری گروهی بین یک جراح بینی و بیمار محسوب می شود. متغیرهای بسیاری وجود دارند که این فرایند تهاجمی را تحت تاثیر قرار می دهند. زمانی بندی و تکنیک ، رضایت کلی بیمار را افزایش داده و انتظارات از این فرایند را تامین می کند.

درد بینی بعد از عمل چگونه کنترل می شود ؟

یکی از مواردی که در روزهای اول دوره نقاهت ممکن است شما را آزار دهد به درد بینی بعد از عمل مربوط می شود. طبیعی است که پس از جراحی بینی شما متحمل درد شوید اما این را بدانید که این امر موقت و زودگذر است و یک جراح بینی خوب تهران برای کنترل کردن آن تحت عنوان مراقبت های بعد از عمل بینی ، راه هایی را نیز پیشنهاد می دهد. در ادامه در قالب پرسش و پاسخ به مهم ترین سوالات متقاضیان عمل بینی در خصوص درد پس از جراحی پاسخ می دهیم :

چه میزان درد پس از عمل بینی قابل انتظار است ؟

شدت درد برای همه یکسان نبوده و بسته به میزان صبر و تحمل هر شخص می تواند کم یا زیاد باشد. اما در مجموع گفته می شود درد نمود یافته قابل تحمل است.

تا چه مدت بعد از عمل ممکن است درد بینی همچنان باقی بماند ؟

احتمال می رود ، اوج درد تا 36 الی 72 ساعات پس از جراحی باقی بماند. اگر در این مدت مرتب به بینی تان دست بزنید یا جسمی به برخورد کند درد تشدید شده و ماندگاری ان طولانی تر هم می شود. پس از این بازه بخش زیادی از درد بهبود پیدا کرده اما همچنان تا چند ماه ساختار دماغ حساس می باشد و گاها با یک لمس نیز کمی درد در ان احساس شود.

مراقبت های بعد از عمل بینی برای کنترل درد :
  • استفاده از داروهای مسکن معمولی مثل استامینوفن طبق دستور تویز شده از سوی دکتر
  • قرار دادن کمپرس یخ بر روی گونه ها در نزدیکی بینی
  • خوابیدن بر روی کمر و قرار دادن سر بالاتر از بدن
  • نپرداختن به فعالیت های سنگین
  • با انجام این نکات رفته رفته درد کاهش پیدا می کند و حتی روند بهبودی سریع تر پیش می رود.

سخن آخر

روند بهبود در زیباجویان مختلف ، متفاوت است ، اما اغلب یک فرایند سریع محسوب می شود. مهم نیست که تجربه شما در این دوران چگونه بوده است ، در هر حال تیم ما در هر مرحله از این مسیر در کنار شماست. بهبود نسبتاً کامل ، بارعایت کامل مراقبت های بعد از عمل بینی ، باید پس از چهار تا شش هفته قابل مشاهده باشد  ، اما گاهی یک سال زمان لازم است تا نتیجه کامل جراحی زیبایی بینی خود را تجربه کنید.