نزدیکی بعد از عمل بینی از مواردی است که دکتر ضیغمی بعنوان یکی از سوالاتی که شمار بالایی از بیماران در طول جلسه مشاوره میپرسند ، به آن اشاره می کند. اکنون به بررسی این موضوع می پردازیم که زمان نرمال برای از سر گیری فعالیت های جنسی بعد از جراحی بینی ، چه زمانی است؟ پاسخ سر راستی برای این سوال وجود ندارد. این موضوع به ماهیت روند عمل بینی ، خصوصاً فرایند ریکاوری، میزان درد، و احساس آمادگی شما برای شروع رابطه، وابسته است.

 

نزدیکی بعد از عمل بینی

 

محدودیت های فعالیتی و نزدیکی بعد از عمل بینی

بله، رابطه جنسی، نوعی فعالیت است. بعد از جراحی ، محدودیت هایی در دامنه فعالیت بیمار وجود دارد. تمام بیماران باید بمنظور اجتناب از بروز خونریزی، تورم، باز شدن زخم، یا ایجاد حساسیت، از ناحیه عمل شده، به خوبی مراقبت کنند. اجتناب از انجام فعالیت، باید حداقل 3 الی 4 هفته ادامه پیدا کند، چون فعالیت فیزیکی می تواند باعث بالا رفتن ضربان قلب و فشار خون شده و به این ترتیب، خطر خونریزی و تورم را افزایش می دهد.

به رابطه جنسی نیز بعنوان یک فعالیت ورزشی نگاه کنید.

مهار کردن فشار و نیروهایی که باعث وارد آمدن فشار به ناحیه درمان شده می شود، نقش تعیین کننده ای در بهبود برش ها ایفا می کند. بسیاری از بیماران، در فاصله زمانی کوتاهی بعد از عمل زیبایی بینی، احساس می کنند حال شان برای ورود به نزدیکی با شریک جنسی خود، به اندازه کافی مساعد است و می خواهند هر چه زودتر وارد رابطه جنسی شان شوند. شما با کم اهمیت گرفتن محدودیت های فعالیتی بعد از عمل دماغ، در واقع نتیجه عمل را به خطر می اندازید. علاوه بر این، گاهی بینی شما در معرض آسیب هایی قرار می گیرد که شما را ناچار به حضور مجدد در اتاق عمل نموده و بار مالی مضاعفی را به شما تحمیل می کند.

انتظار تا زمان اتمام دوره بهبودی و نزدیکی بعد از عمل بینی

رابطه جنسی، در شرایطی که شما درد دارید، عملکرد جذابی نمی باشد. از طرفی حالت تهوع که گاهی در پی مصرف داروهای مسکن احساس می شود، رابطه جنسی را به یک تجربه ناخوشایند تبدیل می کند. بنابراین، به شما توصیه می شود تا زمانی که دوره مصرف دارو در فاز بهبود بعد از عمل به پایان نرسیده است، برای ورود به نزدیکی بعد از عمل بینی اقدام نکنید. به صدای بدن تان گوش کنید. از حواس خود برای ارزیابی شرایط کلی بدن خود استفاده کنید. از هر آنچه که باعث وارد آمدن آسیب به بدن تان می شود، اجتناب کنید.

اقدام به نزدیکی بعد از عمل بینی ، در صورت داشتن آمادگی فیزیکی و روحی

نکته کلیدی در از سر گیری رابطه زناشویی یا نزدیکی بعد از جراحی بینی، استفاده از حس عمومی می باشد. در بسیاری موارد، برای لذت بردن از رابطه جنسی تان باید اندکی خلاقانه عمل کنید. برای مثال، از وارد آمدن فشار ناشی از وزن بدن شریک جنسی تان بر روی ناحیه درمان شده، اجتناب کنید. برای این هدف باید در موقعیتی قرار بگیرید که بینی شما در معرض وارد آمدن ضربه قرار نگیرد. بازهم گوش کردن به صدای بدن، مثل یک تابلوی راهنما عمل می کند. اگر مطمئن هستید که هیچ آسیبی به بینی شما وارد نخواهد آمد، شروع نزدیکی بعد از عمل بینی، بلامانع خواهد بود.

اجتناب استفاده از قرص های ضد بارداری

نکته قابل ملاحظه دیگر این است که بیماران باید قبل از عمل جراحی بینی ، یا هر عمل گزینشی دیگری، از مصرف قرص های ضد بارداری یا هورمون ها اجتناب کنند. علت، ایجاد اختلال این داروها بر روی فرایند بیهوشی می باشد. بنابراین، مراقب باشید. بارداری ناخواسته در طول دوره بعد از عمل ، که هیچ برنامه ریزی قبلی برای آن انجام نشده است، می تواند شما را کاملاً سورپرایز کند.

بعلاوه مهم ترین چیزی که باید در کنار توجه به توصیه های بهترین جراح بینی ، به آن توجه داشته باشید، احساس آمادگی کامل از نظر روحی و جسمی می باشد. در مورد خودتان صبور باشید. بعد از عمل ، بسیاری از بیماران بهبود قابل ملاحظه ای را از لحاظ اعتماد به نفس و رضایت از ظاهر در خود احساس کرده و آماده بیرون آمدن و اصطلاحاً درخشیدن در جمع هستند. البته احساس آمادگی در میان بیماران مختلف، متفاوت است. در چنین شرایطی با شریک جنسی تان صادق باشید و در این خصوص به درک و تعامل متقابل برسید.

آیا نزدیکی بعد از عمل بینی، نتیجه درمان را از بین می برد؟

رابطه جنسی باعث آزاد شدن مقدار زیادی آدرنالین در بدن می شود و همین امر می تواند باعث ورم بینی و خونریزی  شود. با توجه به اینکه 3 الی 4 هفته اول بعد از عمل ، به عنوان حساس ترین دوره بهبود معرفی شده است، در طول این دوره از نزدیکی بعد از عمل بینی اجتناب کنید تا نتیجه عمل شما، مختل نشود.

حتی بعد از سپری شدن این دوره 3 الی 4 هفته ای نیز باید در نزدیکی های خود با ملایمت رفتار کنید، چون بینی برای بهبود کامل، به یک دوره شش ماهه زمان نیاز دارد. عملکرد هایی مثل بوسیدن در طول رابطه، بینی شما را در معرض خطر وارد آمدن ضربه ناگهانی قرار می دهد.

سوالات متداول

چه مدت بعد از جراحی ترمیمی ، می توان رابطه جنسی داشت ؟

تفاوتی ندارد که شما رینوپلاستی را برای بار اول انجام داده اید یا تحت عمل بینی ترمیمی قرار گرفته اید ؛ محدودیت زمانی برای پرداختن به فعالیت های جنسی طبق توضیحات فوق ، باید طی شود.

آیا تکنیک راینوپلاستی ، در کوتاه یا طولانی بودن مدت زمان معین شده برای نزدیکی پس از جراحی ، تاثیر گذار است ؟

با توجه به اینکه عمل بینی بسته که توسط دکتر ضیغمی به انجام می رسد ، تهاجم کمتری دارد ، افراد دوره ریکاوری کوتاه تر و آسان تری را طی می کنند. بنابراین می توان گفت پس از رینوپلاستی به روش بسته ، تا حدودی فرد زودتر می تواند فعالیت های جنسی خود را شروع کند.

سخن آخر

سخن آخر این است که شما از نظر مالی و زمانی، برای قرار گرفتن تحت این جراحی، هزینه کرده اید و انتظار دارید نتیجه عمل ، دستیابی به یک بینی خوش فرم و بدون عیب و نقص باشد . دنبال کردن تمام دستورالعمل های توصیه شده توسط پزشک بعد از جراحی بینی و رعایت کلیه محدودیت ها در دوره ریکاوری، بمنظور دستیابی به نتیجه ثمر بخش، از اهمیت بالایی برخوردار است. سه هفته اول بعد از عمل بینی، پر ریسک ترین دوره محسوب می شود، بنابراین، در طول این چارچوب زمانی، بسیار مراقب باشید. اگر در خصوص انجام یا شروع کاری تردید دارید، حتماً با پزشک خود گفتگو کنید.