آبریزش بینی بعد از عمل بینی، یکی از عوارضی است که ممکن است در برخی از داوطلبین عمل بینی بعد از اجرای روند، به طور موقتی اتفاق بیافتد. اما قبل از ورود به علل این رویداد و نحوه مدیریت آن، دکتر ضیغمی، بهترین جراح بینی تهران ، اطلاعاتی را در خصوص آبریزش بینی بعد از عمل بینی در اختیار قرار می دهد.

 

آبریزش بینی بعد از عمل بینی

 

شش عامل کلیدی که در آبریزش بینی دخیل می باشد:

1 . پوشش داخلی بینی حاوی انواع مختلفی از غدد مخاطی می باشد. این مخاط چندین نقش مهم را در سلامت شما ایفا می کنند. مخاط بینی و مجاری سینوسی را روان نموده و از خشک شدن آن جلوگیری می کند. همچنین، مخاط، باکتری ها و سایر آلاینده ها را قبل از ورود به ریه ها و دیگر بخش های بدن، در بینی و مجاری سینوسی به دام می اندازد. این مخاط حاوی آنتی بادی و آنزیم ها و پروتئین هایی می باشد که می تواند از بدن در برابر این عوامل مهاجم، مراقبت کند.

2 . مقدار به اندازه این مخاط، خوب است، ولی وقتی اعصابی که از این غدد تولید کننده مخاط پشتیبانی می کنند، بیش از حد فعال شوند، غدد مقدار بیش از حد نیاز بدن به این مخاط را تولید کرده و در نتیجه، میزان اضافی مخاط به صورت آبریزش بینی، از بینی خارج می شود.

3 . آبریزش بینی بعد از عمل بینی تنها بخشی از این مشکل می باشد. در برخی افراد، آبریزش بینی، یک نشانه است. در برخی دیگر، می تواند به التهاب مخاط ارتباط داشته باشد. این التهاب، می تواند باعث انسداد مجاری بینی شده و آبریزش بینی بعنوان یکی از نشانه های آن به وقوع بپیوندد.

4 . آبریزش بینی گاهی به آلرژی های فصلی یا عوامل حساسیت زای دیگر ارتباط دارد. برخی موارد از قبیل غذاها، نوشیدنی های الکلی، یا تغییرات هورمونی، تغییرات دمایی، و محرک های محیطی مثل گرد و غبار یا دود سیگار می تواند برروی آبریزش بینی تاثیر گذار باشد.

آیا آبریزش بینی بعد از عمل بینی ، بعنوان یکی از عوارض جانبی محسوب می شود؟

آبریزش بینی، یک عارضه جانبی دراز مدت در رینوپلاستی محسوب نمی شود و معمولاً بعد از گذر یک ماه، به طور کامل رفع می شود. اگر آبریزش بینی بعد از عمل بینی ، برای بیشتر از یک ماه ماندگار باشد، ممکن است عواملی از قبیل عوامل آلرژی زا یا حساسیت، علت ایجاد آن بوده و در این شرایط، درمان های خاصی مورد نیاز می باشد. برخی بیماران بعد از درمان ، در زمان میل کردن غذاهای داغ، آبریزش بینی را تجربه می کنند. البته، چنین مواردی، جزو نمونه های نادر بوده و به راحتی قابل درمان می باشد.

 

آبریزش بینی بعد از عمل - دکتر ضیغمی

 

چگونه می توان از بروز آبریزش بینی بعد از عمل بینی پیشگیری نمود؟

بروز آبریزش بینی بعنوان یکی از عوارض جانبی موقتی بعد از رینوپلاستی، می تواند به دلیل آلرژی های فصلی در برخی از بیماران، رخ دهد. یکی دیگر از عللی که می توان آبریزش بینی را به آن نسبت داد، بی حسی بینی بعد از پروسه می باشد. البته، توجه داشته باشید که این عارضه موقتی بوده و پس از مدت کوتاهی به طور خودبخود رفع می شود.

پزشک بعنوان یکی از دستورالعمل های مراقبتی بعد از عمل دماغ، شستشوی مجاری بینی با استفاده از سرم سالین، 4 بار در روز را برای تسکین و کاهش آبریزش بینی، تجویز می کند.

اگر علت آبریزش بینی بعد از عمل بینی ، آلرژی های فصلی باشد، پزشک استفاده از برخی قرص های ضد آلرژی را جهت گذر از این مرحله برای بیمار خود، تجویز می کند. البته لازم به ذکر است که داروهای ضد آلرژی، به دلیل تحت تاثیر قرار دادن نتیجه رینوپلاستی ، اغلب مورد اجتناب قرار می گیرد. بنابراین، توصیه پزشک برای مهار این عارضه جانبی بعد از رینوپلاستی ، بیشتر بر روی شستشو دادن بینی متمرکز است.

چگونه می توان آبریزش بینی بعد از عمل بینی را درمان کرد؟

برخی تصور می کنند که شاید آبریزش بینی بعد از عمل کردن دماغ ، به بخشی از زندگی آنها تبدیل شده و ناچارند مرتباً درگیر آن باشند. همانگونه در بالا متذکر شدیم، آبریزش بینی بعد از رینوپلاستی ، یک مورد موقتی بوده و به مرور رفع می شود. البته، اقداماتی وجود دارد که می توانید با اجرای آنها، آبریزش بینی را کنترل کنید:

  • از اسپری های مخصوص بینی و آنتی هیستامین ها استفاده کنید. آنتی هیستامین ها می توانند به درمان آبریزش بینی که عموماً در اثر آلرژی به وجود آمده و باعث حساس شدن مخاط بینی شما شده اند، کمک کند.
  • اهمیت مصرف مایعات از این جهت است که می تواند به جلوگیری از خشک شدن بینی کمک کند. چون بینی خشک باعث بیش فعال شدن و غیر قابل کنترل شدن واکنش بدن شده و بیش از اندازه، مخاط تولید می کند. بنابراین، با هیدراته نگه داشتن بدن از طریق نوشیدن مقدار کافی آب و دیگر مایعات، می توانید به جلوگیری از بروز خشک شدن بینی و تحریک غدد تولید کننده مخاط و در نهایت آبریزش بینی بعد از عمل بینی، کمک کنید.
  • شستشوی مجاری بینی با محلول سالین نیز می تواند تاثیر مشابهی را بر جای گذارد. محلول شستشوی سالین، باعث مرطوب شدن مجاری بینی و پیشگیری از تحریک غدد پوشش دهنده آستر بینی و نهایتاً کاهش تولید مخاط شود.
  • شناسایی عوامل محرک که باعث تحریک بینی می شود نیز می تواند به مدیریت آبریزش بینی کمک کند. راهکار های بالقوه مثل شناسایی عوامل آلرژی زا و دوری از آنها می تواند موثر واقع شود.

برخی درمان های خانگی دیگر آبریزش بینی بعد از جراحی بینی

نوشیدن چای گرم

نوشیدنی های گرم مثل چای گاهی می تواند در مقایسه با نوشیدنی های سرد در کنترل آبریزش بینی موثر واقع شود. علت این امر این است که گرمای ناشی از این نوشیدنی ها باعث کمک به باز شدن مجاری و جلوگیری از انسداد بینی و تحریک غدد تولید مخاط و نهایتاً آبریزش بینی می شود.

نتی پات ( neti pot) یک ابزار شستشوی بینی می باشد که برای رفع مشکلاتی از قبیل آبریزش بینی بعد از عمل بینی مورد استفاده قرار می گیرد. نتی پات یک ظرف شبیه به قوری می باشد که با اضافه کردن محلول سالین یا محلول آب نمک، مورد استفاده قرار می گیرد. با استفاده از این ابزار قوری شکل، می توانید محلول سالین را در داخل سوراخ های بینی بریزید.