انحراف بینی زمانی رخ می دهد که سپتوم، غضروف جدا کننده سوراخ های بینی، در مرکز قرار نداشته باشد. در برخی افراد، انحراف تیغه بینی در اثر وارد آمدن ضربه اتفاق می افتد. انحراف بینی می تواند باعث بروز مشکلات تنفسی، انسداد بینی و سردرد شود. دکتر ضیغمی، می تواند با اجرای عمل بینی ، این مشکل شما را درمان کند.

انحراف بینی

سپتوم کج چیست؟

سپتوم بینی، یک ساختار غضروفی و استخوانی در بینی شما می باشد. سپتوم، حفره بینی ( در داخل بینی ) شما را به دو بخش چپ و راست، تقسیم می کند. وقتی سپتوم در مرکز بینی قرار نداشته باشد و به یک طرف حفره بینی متمایل شود، دچار انحراف می گردد. در اصطلاح پزشکی، این انحراف ، سپتوم بینی کج نامیده می شود.

در صورت وجود انحراف بینی چه اتفاقی می افتد؟

اگر شما دچار انحراف جزئی باشید، علائم ملایمی در شما مشاهده می شود و حتی گاهی این انحراف، هیچ علائمی را به همراه ندارد. اگر شدت انحراف بینی شما زیاد باشد، تنفس شما تحت تاثیر قرار می گیرد و همچنین شما دچار سردرد شده یا با عفونت درگیر خواهید شد.

انحراف بینی چقدر رایج است؟

منحرف بودن سپتوم بینی بسیار رایج است. پزشکان برآورد می کنند که حدوداً 80 درصد افراد، دچار انحراف با درجات مختلف هستند.

چه چیزی باعث انحراف بینی می شود؟

یک آسیب دیدگی در بینی می تواند باعث ایجاد این مشکل شود. آسیب های بینی می توانند در اثر موارد زیر اتفاق بیافتد:

• برخورد در فعالیت های ورزشی
  • زمین خوردن
  • تصادفات خودرو
  • برخورد ضربه به بینی در حین دعوا کردن

انحراف تیغه بینی گاهی ریشه مادرزادی داشته و گاهی نیز در اثر فشار وارده در حین تولد، ایجاد می شود. گاهی بیماری بافت همبند، عامل ایجاد انحراف بینی می باشد. همچنین رشد نرمال نیز عامل دیگر انحراف سپتوم محسوب می شود. با رشد بینی، سپتوم نیز رشد می کند و می تواند گاهی اوقات در حین رشد، به یک طرف صورت متمایل شود. این، رایج ترین عامل انحراف می باشد.

از کجا بفهمیم انحراف بینی داریم؟

در افراد دارای انحراف شدید بینی، شکل بینی دچار تغییر می شود. برخی دیگر از علائمی که می توان به واسطه آنها، به وجود انحراف بینی پی برد، عبارتند از :

• دشواری در نفس کشیدن از یک سوراخ یا هر دو سوراخ بینی
  • سردرد یا احساس درد در صورت
  • گرفتگی بینی
  • تولید صدا در حین نفس کشیدن
  • خون دماغ شدن
  • سینوزیت ( التهاب سینوسی )
  • آپنه خواب
  • خرخر کردن

انحراف بینی چگونه تشخیص داده می شود؟

یک پزشک کار خود را برای تشخیص انحراف ، با پرسیدن چند سوال درباره علائم، آغاز می کند. وی آزمایش فیزیکی را که شامل بررسی دقیق بینی می باشد، انجام می دهد. او همچنین داخل بینی را با استفاده از یک ابزار مجهز به منبع نور، از طریق سوراخ های بینی، کنترل می کند. بیشتر افراد نیازی به درمان انحراف بینی خود ندارند، چون علائمی در آنها مشاهده نشده یا در صورت وجود، این علائم بسیار خفیف هستند. درمان برای انحراف سپتوم ، سپتوپلاستی می باشد. اگر شما مشکلات تنفسی دارید، مکرراً دچار عفونت های سینوسی می شوید، یا با علائم طاقت فرسای دیگری دست به گریبان هستید، سپتوپلاستی می تواند یک گزینه درمان مناسب برای شما باشد.

چه کسانی داوطلب ایده آل برای سپتوپلاستی هستند؟

اگر علائم سپتوم کج شما شدید باشد، داوطلب خوبی برای سپتوپلاستی محسوب می شوید. برای تصمیم گیری در خصوص انتخاب بهترین روند، پزشک شما، ارزیابی های زیر را انجام می دهد:

• بررسی سپتوم
  • موقعیت سنی
  • سلامت عمومی
  • فاکتورهای خطر
  • مشکلات سلامتی که از قبل درگیر آنها بوده اید.
  • استفاده از الکل، تنباکو و غیره

در طول روند سپتوپلاستی چه اتفاقی می افتد؟

یک روند عمل انحراف بینی ، معمولاً یک روند سرپایی یک الی دو ساعته می باشد. شما در همان روز درمان می توانید، محل درمان را به مقصد منزل خود، ترک کنید. سه مرحله اصلی در عمل انحراف یا سپتوپلاستی وجود دارد:

مرحله اول : بیهوشی

جراح از بیهوشی عمومی یا بی حسی موضعی، برای اطمینان از ایجاد شرایطی آرام بخش برای بیمار، در حین عمل استفاده می کند. بی حسی موضعی، تنها ناحیه تحت درمان را بی حس می کند. بیهوشی عمومی، شما را در طول روند، در حالت خواب قرار می دهد.

مرحله دوم : ترمیم

بهترین جراح بینی تهران ، غشایی که سپتوم را پوشش می دهد، کنار می زند. سپس غضروف و استخوان کج را اصلاح کرده و در موقعیت مرکزی قرار می دهد. او غشاها را جایگزین کرده و با استفاده از بخیه، آنها را به هم متصل می کند.

مرحله سوم : پانسمان

گاهی جراح، با استفاده از گاز استریل، بینی را بعد از تکمیل روند، پانسمان می کند. وی همچنین بر حسب عمل شما، گاهی در داخل بینی نیز از پانسمان استفاده می کند.

بیشتر جراحان، از طریق بینی، عمل سپتوپلاستی را انجام می دهند. گاهی اوقات، یک جراح، عمل سینوس ( برای باز کردن سینوس ها ) یا رینوپلاستی ( عمل بینی برای شکل دادن به این اندام ) را انجام می دهد. نوع عمل بینی، به تشخیص و توصیه پزشک شما وابسته است.

انحراف بینی- دکتر آتوسا ضیغمی

جدیدترین روش جراحی انحراف بینی

در جراحی انحراف بینی به روش بسته، جراح کار را با ایجاد برش های کوچک در داخل سوراخ ها و نیز در مخاط بینی آغاز می کند، به این معنی که در این تکنیک حرفه ای، خبری از برش خارجی در پوستی که از خارج، چارچوب داخلی بینی را پوشش می دهد نیست. از طریق همین برش های کوچک ولی استراتژیک داخلی، جراح با تجربه و ماهر عمل انحراف بینی، می تواند استادانه ساختارهای داخلی بینی را مشاهده کرده و آنها را برای دسترسی به شکل مورد نظر، شکل و فرم بدهد. بعد از تکمیل جراحی اسکارلس، جراح، برش های داخلی را با استفاده از بخیه های جذبی یا غیر جذبی می بندد. سپس برای کمک به پیشرفت هموار و مطلوب دوره بهبود، روی بینی اسپلینت قرار می دهد.

بهترین جراح انحراف بینی در تهران

یک مشاوره حرفه ای با یک جراح حرفه ای عمل انحراف بینی، نقش مهمی در درک این موضوع دارد که آیا می توان ایرادات موجود در بینی یعنی انحراف آن را در مسیر رسیدن به یک بینی زیبا و فاقد انحراف، پیش برد؟ زمانی که در این جلسه مشاوره شرکت می کنید، پزشک بعد از معاینه فیزیکی بینی شما، به تشخیص ایرادات بینی تان می پردازد و در صورتی که علاوه بر انحراف، ایرادات دیگری در بینی تان موجود باشد که باعث بدشکلی آن شده است، آنها را برای شما برشمرده و راهکار درمان را برایتان تشریح می کند. خلاصه مطلب اینکه اعتماد به یک جراح ماهر، صاحب سبک، با تجربه و قابل اعتماد که به کار گیری ایده های یونیک خلاقانه، تکنیک های پیشرفته در کلاس جهانی و نگاه کردن به عمل بینی از یک زاویه هنری، رمز موفقیت و محبوبیت او در میان بیماران به واسطه خلق نتایجی فوق العاده می باشد، ضامن دستیابی شما به نتیجه مورد نظرتان خواهد بود. جراح بینی که بیمار محور بودن را در راس کار خود قرار می دهد، هدف خلق نتیجه ای را از عمل دنبال می کند که علاوه بر زیبا بودن، بسیار طبیعی و برازنده صورت بیمار بوده و اصطلاحاً با سایر اجزای صورت هارمونی داشته باشد.

ریکاوری در عمل انحراف بینی

اگر عمل شما بر یک مبنای سرپایی باشد، شما می توانید بعد از تکمیل روند و برخورداری از شرایط فیزیکی خوب، بعد از صلاحدید پزشک، محل درمان را به مقصد منزل خود ترک کنید. بینی شما در دوره بعد از درمان، حساس، کبود و متورم می شود. این حالات، برای دو هفته ماندگار می باشد. در طول این دوره، تنفس از راه بینی، اندکی دشوار یا غیر ممکن می شود. پزشک داروهایی را برای تسکین درد و کمک به پیشگیری از بروز عفونت، تجویز می کند.

بیشتر افراد در طول چند ماه، به ریکاوری کامل دست پیدا می کنند.

آیا انحراف بینی قابل پیشگیری است؟

برخی افراد، با سپتوم کج متولد می شوند. این امر، قابل پیشگیری نمی باشد.

اگر در زمان تولد، دچار انحراف بینی نشوید، می توانید اقداماتی را جهت کاهش خطر آسیب دیدگی بینی و جلوگیری از انحراف ، انجام دهید. شما می توانید با انجام اقدامات زیر، از بینی خود مراقبت کنید:

• استفاده از ماسک یا کلاه ایمنی در زمان ورزش کردن
  • بستن کمربند ایمنی
  • اجتناب از انجام ورزش های برخوردی

پیش آگهی برای افراد دارای انحراف بینی

در بیشتر افراد، سپتوم کج، باعث بروز مشکلی نمی شود. اگر به دلیل انحراف سپتوم، با مشکلاتی روبرو هستید، سپتوپلاستی، گزینه پیشنهادی برای شما می باشد.

بیشتر افرادی که عمل انحراف دماغ یا سپتوپلاستی را تجربه کرده اند، اذعان می کنند که از شر علائم این مشکل، رهایی یافته اند.

گاهی، سپتوم دوباره دچار انحراف می شود. در این حالت، پزشک عمل دیگری را بر روی بینی بیمار انجام می دهد.

در صورت وجود انحراف ، چگونه می توانیم از خودمان مراقبت کنم؟

پزشک به شما توصیه می کند که برای تسکین گرفتگی بینی، سردرد و احساس درد در ناحیه صورت، از داروهای مسکن بدون نسخه استفاده کنید. برای دریافت توصیه مناسب در خصوص نیازهای مرتبط خود، با پزشک گفتگو کنید.

چه زمان باید به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر با مشکلاتی از قبیل دشواری تنفس یا علائمی که بر روی کیفیت زندگی شما تاثیر گذاشته است، روبرو هستید، به پزشک مراجعه کنید. وی می تواند با انجام آزمایشاتی بر روی بینی شما، شدت انحراف و آنچه باید برای درمان انحراف بینی انجام شود را تشخیص دهد.