همه دوست دارند احساس خوبی نسبت به ظاهر خود داشته باشند و تعریف زیبایی برای هر فرد متفاوت است. برای دستیابی به یک نسخه ایده آل از خود ، برخی بر روی رفع عیب و نقص های ظاهری ، دستیابی به اندام متناسب یا ویژگی های دیگر تمرکز می کنند. عمل بینی نیز یکی از راهکارها برای دستیابی به ظاهری بهتر می باشد. اما بهترین سن عمل بینی ، چه سنی است ؟ آیا سن یک فاکتور محدود کننده برای بهره مندی از عمل زیبایی بینی است؟ در ادامه این مقاله دکتر ضیغمی بهترین جراح بینی تهران ، به این سوال شایع پاسخ میدهد.

بهترین سن عمل بینی

بهترین سن عمل بینی و هر آنچه باید در این باره بدانید :

دلیل محبوبیت این عمل زیبایی در بین نوجوانان و جوانان را می توان تا حدودی به تکنولوژی پیشرفته و در دسترس بودن روند های زیبایی یا گستردگی روز افزون محصولات جانبی رسانه های اجتماعی و دسترسی آسان به عکس ها و تصویرهای عمومی ، و ایجاد انگیزه برای تلاش جهت داشتن ظاهری بهتر نسبت داد. البته تنها فاکتور تاثیر گذار برای ترغیب به انجام عمل جراحی بینی ، جنبه های ظاهری نمی باشد. گاهی مشکلات تنفسی از راه بینی ، زندگی روزمره برخی افراد را مختل نموده و همین امر آنها را به قرار گرفتن تحت عمل رینوپلاستی و لذت بردن از یک زندگی راحت تر و بهتر متمایل می نماید.

دلیل هرچه که باشد ، امروزه بسیاری افراد بخصوص نوجوانان و جوانان و حتی بزرگسالان ، این روزها نگرانی های تقریباً یکسانی در مورد مشکلاتی از قبیل بزرگ بودن بینی ، باز بودن سوراخ های بینی و آویزان بودن بینی دارند و واقعیت این است که افراد در دوره های اولیه زندگی خود به فکر قرار گرفتن تحت عمل می افتند. اما بهترین سن عمل بینی ، چه سنی است؟

اگر نوجوان یا جوان هستید و به عمل دماغ علاقه مند شده اید ، دکتر ضیغمی می تواند شما را در این فرایند راهنمایی کرده و به شما در درک دلایل مهم بودن سن و نحوه مدیریت انتظارات از آن ، کمک کند.

آیا کودکان می توانند عمل بینی انجام دهند؟

کودکان نباید تحت عمل زیبایی دماغ قرار گیرند ، زیرا بینی آنها مانند بسیاری اندام های دیگر در بدنشان هنوز در حال رشد است. هنگامی که رشد فرد متوقف می شود ، این عمل یک فرایند بی خطر و موثر خواهد بود. افراد مختلف با یکدیگر متفاوت هستند ، اما به طور کلی بهترین سن عمل بینی ، سن 15 یا 16 سالگی در دختران و سن 15 یا 17 سالگی در پسران می باشد.

آنچه نوجوانان باید در مورد عمل بینی بدانند؟

یکی از عللی که بهترین سن عمل بینی برای متقاضیان تعیین می گردد این است که افراد به طور کامل بتوانند درک درستی از جوانب عمل داشته باشند. خصوصاً در دوره نوجوانی که برهه حساسی است. نوجوانان ، مانند همه بیماران جراحی بینی ، باید قبل از مراجعه به پزشک جهت قرار گرفتن تحت عمل ، با برخی از جنبه های مهم در مورد این عمل زیبایی آشنا شوند. در اینجا مواردی که خصوصاً برای نوجوانان قبل از عمل لازم به درک شدن می باشد ، ذکر شده است.

  • انتظارات خود را مدیریت کنید

این عمل ، شکل بینی شما را تغییر می دهد ، اما تاثیری بر روی شخصیت شما نمی گذارد. نوجوانانی که اهداف غیر واقعی و غیر منطقی از عمل زیبایی دارند یا فکر می کنند این عمل می تواند کل زندگی آنها را تغییر دهد، باید دوباره در مورد این روند جراحی فکر کنند.

هر چند دکتر ضیغمی می تواند به افراد در هر سنی کمک کند تا با بهبود ظاهر خود ، اعتماد به نفس بیشتری پیدا کنند ، اما نباید انتظار فراتر از واقعیت داشته باشید. گفتگوی شفاف و صادقانه با دکتر در مورد اهداف و احساسات تان نسبت به عمل رینوپلاستی و آیا اینکه بهترین سن عمل بینی برای شما چه زمانی است ، در طول این فرآیند ، بهترین نتایج را از نظر جسمی و احساسی در شما ایجاد می کند.

  • آنچه ذهن شما را درگیر کرده است را شناسایی کنید.

دکتر ضیغمی یکی از جراحان برجسته در کارنامه کاری خود توانسته است نتایج شگفت انگیزی ثبت کند. اما او معتقد است ، عمل بيني، نهایتاً یک جراحی است و شما باید از نظر فیزیکی و روحی ، آمادگی لازم برای بهره مندی از این روند را داشته باشید.

بسته به میزان گستردگی عمل ، این روند می تواند یک ساعت یا حداکثر چهار ساعت طول بکشد. پس از تکمیل روند ، کمی احساس ناراحتی و مشاهده اندکی کبودی و تورم ، قابل انتظار می باشد. در بیشتر موارد ، پزشک بر روی بینی شما آتل یا اسپلینت قرار می دهد تا در دوره بهبود ، بینی موقعیت جدید خود را به خوبی حفظ کند. همچنین در دوران بهبود ، نباید از عینک استفاده کنید.

اکثر نوجوانان باید یک هفته کامل از رفتن به مدرسه خودداری کنند ، بنابراین برنامه ریزی برای انجام عمل در طول دوره تعطیلات تابستان ، جهت محروم نماندن از کلاس و مدرسه ، ایده منطقی به شمار می آید.

حداقل محدودیت سنی رینوپلاستی

همانطور که در بخش دیگری از مقاله بهترین سن عمل بینی متذکر شدیم ، عمل جراحی زیبایی بینی باید تا پایان دوره رشد کامل بینی ، به تعویق انداخته شود. در دختران این دوره انتظار حدود 15 الی 16 سالگی و در پسران حدود 17 سالگی است. البته در خصوص نوجوانان ، رد شدن از مرز حداقل محدودیت سنی ، شرط لازم است ، ولی کافی نیست. در واقع فاکتورهای دیگری از قبیل رسیدن به قدرت احساسی برای رویاروریی با یک پروسیجر تغییر دهنده زندگی نیز یکی دیگر از شروط لازم محسوب می شود.

پزشک منتخب شما که قرار است عمل زیبایی را با هدف تغییر شکل ظاهری بینی تان انجام دهد ، باید بیمار نوجوان خود را برای روبرو شدن با یک اتفاق متفاوت در زندگی ، آماده کند. این تغییر قابل ملاحظه در چهره ، می تواند در برخی نوجوانان ، علیرغم علاقه شدید آنها به انجام آن ، بسیار اساسی باشد. بنابراین ، یک پزشک متعهد ، بعنوان بخشی از تعهد و مسئولیت خود نسبت به بیمار ، تلاش می کند تا بیمار خود را به سطحی از آگاهی در خصوص این فرایند برساند که با تصمیم گیری برای انجام پروسیجر ، نه تحت تاثیر عوامل بیرونی ، که فقط تحت تاثیر اعتماد به نفس کامل خود شخص ، انجام شده و شخص تنها به میل و خواسته خود ، این فرایند را تجربه نماید.

بهترین سن عمل بینی

اگر فرد بزرگسالی هستید که تصمیم گرفته اید تحت عمل قرار گرفته و چهره خود را بهبود بخشید ، باید بدانید که هیچ نیازی نیست که در خصوص سن تان و ارتباط آن با عمل دماغ نگران باشید. در واقع هیچ سن هدفی ، در فرایند عمل رینوپلاستی وجود ندارد. نکته کلیدی در برنامه ریزی زمانی در فرایند عمل ، در نظر گرفتن موقعیت زمانی است که در آن ، برای پذیرش یک تغییر در چهره تان ، احساس آمادگی می کنید. همچنین ، بهتر است موقعیتی را برای این اجرای این فرایند در نظر بگیرید که برنامه های کاری و زندگی تان در دوره پر مشغله ، قرار نداشته باشد تا بتوانید به خودتان ، بدن تان و بینی تازه عمل شده تان ، حداقل یک دوره دو هفته ای ، استراحت بدهید.

حداکثر سن برای رینوپلاستی

وقتی بیماران به سن 60 سالگی یا بالاتر می رسند ، تغییرات فیزیولوژیکی در بدن آنها و نیز در بینی شان ، ارزیابی سلامت بیمار برای برخورداری از یک عمل سالم را الزامی می نماید. این ارزیابی باید توسط بهترین جراح بینی تهران انجام شود. دغدغه های مربوط به سلامت پایه و عمومی بیمار باید در تعیین میزان موفقیت در عمل و دستیابی به نتیجه ای مطلوب مد نظر قرار داده شود.

جراح در این شرایط ، موضوعات و فاکتورهای متنوعی را قبل از عمل در نظر می گیرد. برای مثال ، آیا بیمار می تواند شرایط بیهوشی را به خوبی تحمل کند ؟ آیا فرد از دوره زمانی بهترین سن عمل بینی عبور کرده است ؟ آیا کیفیت پوست ، غضروف و استخوان بینی بیمار ، در سطح خوبی قرار دارد ؟ آیا بینی دچار افتادگی شدید شده و تغییرات قابل ملاحظه ای در چارچوب بینی و مجاری عبور هوا در پی بالا رفتن فرایند طبیعی سن ، رخ داده است؟

همه این موارد ، نکاتی هستند که پزشک در بخش ارزیابی بیمار ، مورد بررسی قرار می دهد.

کیفیت پوست ، سن و عمل بینی

کیفیت پوست می تواند در تعیین بهترین سن عمل بینی هم تاثیر گذار باشد. چرا که روند بالا رفتن سن بر روی ساختار و بافت پوستی اثراتی به همراه دارد. سال ها قرار گرفتن در معرض نور خورشید نیز تاثیرات منفی خود را بر روی پوست بینی بر جای گذاشته و باعث تغییراتی در کیفیت این بخش از بینی بیمار شده است. پوست با بالا رفتن سن ، نازک تر می شود و در نتیجه میزان تولید کلاژن در آن ، کمتر و کمتر می شود. با کاهش تولید کلاژن ، خاصیت ارتجاعی پوست نیز کاهش می یابد. در نتیجه بیماران مسن تر باید این انتظار را داشته باشند که در دوره ریکاوری خود ، کبودی را تجربه خواهند کرد که احتمالاً طول دوره فروکش کردن آن ، طولانی تر خواهد بود. بعلاوه ، خطر احتمال خونریزی و بر جای ماندن جای زخم ، در افراد مسن ، بیشتر است.

جراح خوب بینی در تهران ، اهداف زیبایی بیمار و انتظارات او را در قبال واقعیت های فیزیکی محک می زند. بنابراین ،  او تنها فرد تصمیم گیرنده در این خصوص است که آیا عمل بيني برای بیمار ، گزینه مناسبی است یا خیر.

آیا محدودیت سنی بالایی در عمل بینی ، وجود دارد؟

بهترین سن عمل بینی - دکتر ضیغمی

در ادامه مقاله بهترین سن عمل بینی به این مورد می پردازیم که سن تا چه حد میتوند محدودیت ایجاد کند. اگر می خواهید شکل یا عملکرد بینی خود را تغییر دهید ، سن شما مهم نیست ، اما سلامت شما مهم ترین فاکتور محسوب می شود. پس از اتمام مرحله رشد اولیه ، می توانید در هر مرحله از زندگی عمل خود را انجام دهید مادامی که بدن شما در موقعیت مناسب بوده و رشد بینی شما تکمیل شده باشد ، می توانید در فرایند عمل بيني قدم بگذارید. پزشک قبل از اینکه روند عمل را برای شما روشن کند ، از برخورداری تان از سلامت کافی اطمینان حاصل می نماید. گاهی در صورت تشخیص موارد زیر ، شما بعنوان کاندیدای خوب برای قرار گرفتن تحت این عمل ، تشخیص داده نمی شوید.

  • بیماری قلبی
  • مشکلات مربوط به خونریزی
  • دیابت
  • مشکلات ریوی

اگر همیشه به این فکر بوده اید که کاری در مورد رفع ایرادات بینی خود انجام دهید اما تا اواخر عمر نتوانسته اید برای این کار اقدام کنید ، بدانید که در صورت بهره مند بودن از سلامت عمومی خوب ، هیچ محدودیتی برای انجام این جراحی برای شما وجود نخواهد داشت. در مورد دغدغه های خود با پزشک صحبت کنید.

همانطور که قبلاً گفته شد ، جوانترین بیماران واجد شرایط برای عمل زیبایی بینی ، معمولاً حداقل 15 برای دختران و 16 سال برای پسران هستند. البته در این سن ، هنوز نگرانی هایی در خصوص بلوغ جسمی و عاطفی وجود خواهد داشت. هنگام انجام بررسی های لازم توسط پزشک در داوطلبین نوجوانان ، جراح ، میزان تغییر شکل مورد نیاز را مورد بررسی قرار می دهد و در ادامه بهترین سن عمل بینی را تعیین می نمایند.

او در داوطلب نوجوان خود ، در جلسه مشاوره ، ایده آل بودن شرایط رشد کامل بینی و آمادگی برای قرار گرفتن تحت تغییر شکل قابل توجه و اصلاحات مورد نیاز را ارزیابی می کند. همچنین بلوغ احساسی برای درک محدودیت های نتیجه را نیز محک می زند.

این جراحی قادر است با رفع نواقص ظاهری و عملکردی این اندام ، شکل ظاهر و رفاه کلی را ارتقا دهد. اما نمی تواند مشکلات عمیق تر مانند افسردگی ، روابط خانوادگی یا اجتماعی ناسالم یا سایر مشکلاتی که باید ابتداعاً با حمایت بهداشت رفتاری ، برطرف شود را درمان کند.

پس از انجام عمل و کسب نتیجه فوق العاده از این روند در کاندیدای مناسب ، بسیاری از افراد احساس بسیار بهتری نسبت به خود و زندگی را تجربه می کنند. آنها احساس می کنند که در ارتباط اجتماعی ، موفق تر عمل کرده و اعتماد به نفس بیشتری در تعاملات فردی و اجتماعی خود داشته و از نتیجه درمان خود ، بسیار خوشحال و راضی هستند. تصمیم گیری در مورد اینکه چه کسی بهترین کاندید است و بهترین سن عمل بینی چه سنی است  به یک بحث آزاد و شفاف با یک جراح بینی خوب در تهران و  واجد شرایط برمی گردد.

قرار داشتن تحت حمایت خانواده قبل از هرگونه عمل زیبایی ، برای بیماران نوجوان بسیار مهم است. گاهی اوقات بیمارانی دیده می شوند که به شدت به دنبال انجام عمل جراحی هستند ولی والدین شان از آنها حمایت نمی کنند و تمایلی به انجام عمل زیبایی ندارند. در این شرایط پزشک می تواند یک بحث صادقانه با بیمار و والدینش در مورد دغدغه های فرزند ، علت و چگونگی تأثیر آن بر روی نوجوان و انجام یک عمل موفق ، را ارائه دهد. پس از آن خانواده می تواند در خصوص آمادگی فرزند یا نیاز به انتظار برای بزرگ تر شدن بیمار تصمیم گیری کند. این یکی از روش های انتخابی بوده و اغلب پاسخ های درستی در نتیجه اجرای آن به دست می آید.

اگر همه شرایط فوق محیا بوده و فرد برای انجام عمل ، آمادگی لازم را داشته باشد ، باید برای برداشتن قدم بسیار مهم بعدی یعنی انتخاب یک جراح بینی آموزش دیده و ماهر برای به حداکثر رساندن شانس موفقیت خود از روند و کسب نتیجه عالی از آن ، آماده شود.