می توان گفت که هدف از عمل بینی ، تغییر شکل دادن و ایجاد یک شکل دائمی در بینی می باشد. اگرچه عمل عمدتاً به دلایل زیبایی انجام می شود ، اما برای اصلاح معایبی از قبیل مشکلات عملکردی در تنفس نیز راه حل خوبی به شمار می آید. شایع ترین ناهنجاری های که بیماران در بینی خود از آن رنج برده و خواهان اصلاح شدن آن ها هستند ، شامل مواردی همچون  قوز دماغ ، بازیابی غضروف های از دست رفته ، تغییر شکل و درمان افتادگی نوک بینی ، بهسازی پره های بزرگ دماغ یا اصلاح زاویه باریک استخوان بینی می باشد. روش های مختلفی جهت برطرف سازی معایب مذکور وجود دارد. در کنار تکنیک های بینی باز یا بسته ، به لطف توسعه و پیشرفت های رخ داده در فناوری لیزر در سال های اخیر ، جراحی بینی با لیزر نیز امکان پذیر می باشد، اما برای کسب بهترین نتیجه بهتر است عمل جراحی بینی به روش بسته یا باز انجام شود.

عمل بینی با لیزر

در طول عمل رینوپلاستی ، شکل ساختاری و غضروف بینی ، با برش جراحی در استخوان و کل اسکلت این اندام ، قابل انجام می باشد.

در عمل بینی با لیزر ، پوست ضخیم تر دماغ به کمک  لیزر CO2 نازک می شود. با بکارگیری این تکنولوژی کاربردی ، لایه ضخیم سطح پوست جدا شده و در نتیجه آسیب کمتری به بینی وارد می شود. همچنین بیمار می تواند دوره بهبودی سریع تری را در جراحی بینی با لیزر تجربه کند. هنگامی که این تکنیک ، به ویژه بر روی پوست ضخیم تر اجرا می شود، یک لایه سالم پوست بر روی بینی ظاهر می گردد. با سپری شدن دوره بهبودی ، لایه آسیب دیده نیز به مرور ترمیم می شود.

انجام این تکنیک برای بیمارانی که از دیابت کنترل نشده و مشکلات لخته شدن خون رنج می برند ، خطرناک بوده و اغلب توسط پزشک توصیه نمی شود.

مزایای جراحی بینی با لیزر

  • دوره بهبودی در مقایسه با عمل زیبایی ،کوتاه تر است.
  • تغییر شکل بینی بدون عمل جراحی ، امکان پذیر است.
  • عمل بینی با لیزر تحت بی حسی موضعی انجام می شود.
  • سطح بروز عوارض ، بسیار پایین است.
  • روند بهبود در بیماران دارای پوست ضخیم بینی ، با سرعت بیشتری انجام می شود.

در طول انجام پروسه عمل بینی با لیزر ، چه مواردی در انتظارتان است؟

این عمل بین 30 تا 90 دقیقه طول می کشد.  بر حسب نواقص موجود ، اصلاحات در نوک بینی یا در کل ساختار آن قابل اجرا می باشد. از طرف دیگر ، می توان گشاد کردن مجاری هوا در داخل بینی را نیز با استفاده از این روش، به انجام رساند. در این روند درمانی به علت عدم ایجاد برش ، اسکار قابل مشاهده ای ایجاد نمی شود.

البته در مواردی که اصلاح ، بسیار قابل توجه بوده و اندازه و عرض سوراخ های بینی را شامل می شود ، ایجاد برش اجتناب ناپذیر خواهد بود ؛ از این رو بر جای ماندن اسکار،  قابل انتظار می باشد. هر چند اثر برش های جراحی با لیزر ، بعد از مدتی از بین می رود.

دوره ریکاوری بعد از جراحی بینی با لیزر

در حین جراحی بینی با لیزر ، استخوان بینی تغییر شکل داده می شود و بعد از عمل ، آتل یا اسپلینت  در قسمت بیرونی آن قرار می گیرد. این آتل باید 7 روز در محل خود به صورت دست نخورده باقی بماند. هدف اصلی از بی حرکت نگه داشتن بینی در طول این مدت ، ایجاد شرایطی مساعد ، برای  بهبود بهتر استخوان ها در موقعیت جدید می باشد. جلوگیری از آسیب دیدگی در طول 6 هفته اولیه پس از عمل بینی با لیزر ، بسیار حائز اهمیت  بوده و دستیابی به یک نتیجه بی خطر را تضمین می کند.

روند ترمیم بافت طبیعی بینی بعد از عمل بینی با لیزر ، چندین هفته یا حتی ماه به طول می انجامد ، اما علائم قابل مشاهده در حدود ده روز پس از عمل ناپدید می شوند. در طول 7-10 روز اول پس از جراحی بینی با لیزر ، بیمار شاهد تورم قابل توجهی در نواحی اطراف چشم و گونه ها بوده و به دنبال آن هماتوم (کبودی) اتفاق می افتد که البته به سرعت از بین می رود. روند از بین رفتن تورم ، گسسته و به صورت دوره ای اتفاق می افتد. تامپون های قرار داده شده در حفره بینی که به منظور پشتیبانی از فرم جدید آن  مورد استفاده قرار می گیرند ، با گذشت 7 روز از عمل ، برداشته می شوند.

هم زمان با برداشته شدن آتل از روی بینی ، حساس ترین مرحله بعد از پروسه به پایان می رسد. این مداخلات عملاً بدون درد هستند. در صورت وجود ، درد از حداقل سطح خود برخوردار است.

دستورالعمل هایی برای بیماران

عمل بینی با لیزر تحت بی حسی موضعی انجام می پذیرد. علاوه بر بی حسی موضعی ، داروهای مسکن نیز استفاده می شود ، که باعث راحت تر سپری شدن کل فرایند می گردد. توقف نوشیدن یا خوردن غذا هشت ساعت قبل از عمل ، توصیه می شود. تمام آزمایشات لازم آزمایشگاهی و سایر آزمایشات لازم در بیمارستان ، حدود نیم ساعت قبل از روند درمان صورت می گیرند. پس از جراحی بینی با لیزر ، بیمار مرخص می شود و در منزل باید مراقبت های خانگی را ادامه دهد. اولین کنترل پس از عمل ، 7 روز پس از جراحی ، هنگام برداشته شدن تامپون و آتل ، انجام می شود.

تغییر شکل دادن بینی با لیزر

بینی انسان بسته به پیشینه ژنتیک یا هرگونه آسیب وارده یا شکستگی ایجاد شده ، دچار مشکلات و ناهنجاری هایی در اندازه و سایر موارد می شود. برخی از افراد خواهان داشتن ساختار کامل بینی هستند و برخی دیگر به شدت مشتاق تغییر شکل دادن آن می باشند.

جراحی بینی با لیزر یک جایگزین جدید و هیجان انگیز است که در اختیار زیباجویان علاقمند به بهبود فرم بینی بدون انجام عمل های تهاجمی قرار داده می شود. پیشرفت های اخیر در استفاده از فیلر های پوستی بی خطر و تکنیک های پیشرفته مشابه نیز می تواند زیباجویان را در دستیابی به بینی زیبا بدون قرار گرفتن تحت تیغ جراحی کمک کند.

عمل بینی با لیزر مشکلات زیر را درمان می کند:

  • برجستگی های روی پل بینی را صاف می کند.
  • پل بینی را بالا می برد.
  • انحراف جزئی بینی را بهبود می دهد.
  • شکل ناخوشایند و برجستگی نوک بینی را اصلاح می نماید.
  • نواقص و ناهنجاری های ناشی از آسیب های وارده از روندهای رینوپلاستی قبلی را درمان می کند.

متأسفانه کسانی که نیاز به تغییر شکل بینی در آنها ، در سطح قابل توجهی می باشد یا کسانی که به دنبال کوچک کردن چشمگیر اندازه دماغ خود هستند ، کاندیدای خوبی برای عمل غیر تهاجمی با لیزر به شمار نمی آیند. در این شرایط ، انجام عمل رینوپلاستی الزامی می باشد.