جراحی بینی کج روندی است که تحت آن، دیواره داخلی نازک بینی، که حفره بینی را به دو قسمت تقسیم می کند و بنا به دلایلی دچار انحراف شده است طی عمل بینی ، صاف می گردد. این تیغه، دیواره ای متشکل از غضروف و بافت همبند بوده و توسط غشای مخاطی پوشش داده شده است. وقتی سپتوم از موقعیت نرمال خود خارج می شود و به یک طرف متمایل می گردد، نتیجه آن، مشکلی است که تحت عنوان بینی کج شناخته شده و برای درمان آن عمل بینی ، توصیه می شود. اگر بینی شما کج باشد، پزشک با بررسی این اندام ، بر حسب شدت کجی و انحراف بینی و علائم موجود، طرح درمان مناسب را برای شما ترسیم خواهد کرد.در این مقاله دکتر آتوسا ضیغمی ، بهترین جراح بینی تهران ، در مورد علائم ، علل کجی بینی و راه درمان آن توضیحاتی ارائه میدهند.

عمل بینی کج

علائم کجی بینی

اغلب، بدشکلی سپتوم، باعث بروز علائمی نشده و حتی گاهی شما متوجه کج بودن بینی خود نخواهید شد. البته گاهی اوقات این بدشکلی ها در موارد حاد باعث بروز علائم زیر می شوند و در ادامه فرد را به سمت به انجام رساندن جراحی بینی کج سوق می دهند:

  • خون دماغ شدن – سطح سپتوم بینی خشک می شود و شما را در معرض خون دماغ شدن قرار می دهد.
  • درد سر و صورت
  • انسداد بینی – انسداد سوراخ های بینی می تواند نفس کشیدن را از راه بینی دشوارکند. این مشکل خصوصاً در زمان عفونت مجاری تنفسی فوقانی، آلرژی یا سرماخوردگی و در پی باریک شدن یا تورم سوراخ های بینی تشدید می شود.
  • ترشح از پشت بینی
  • ایجاد صدا – در زمان نفس کشیدن خصوصاً در حین خواب
  • آپنه خواب – بیمارانی که از کجی شدید بینی رنج می برند، معمولاً دچار آپنه خواب یا حالت خفگی در هنگام خواب می شوند.
  • افزایش نرخ ابتلا به عفونت – از آنجاییکه بینی کج می تواند بر روی ترشحات بینی تاثیر بگذارد، احتمال ابتلا به عفونت های بینی و سینوسی، که در برابر انتی بیوتیک، مقاوم می باشد، افزایش می یابد.

علل بینی کج

علل مختلفی برای انحراف سپتوم بینی وجود دارد که عبارتند از:

  1. مشکل مادرزادی – در برخی موارد، کجی بینی در دوره جنینی اتفاق می افتد.
  2. آسیب دیدگی – گاهی وارد آمدن ضربه شدید، باعث جابجا شدن سپتوم و کج شدن آن می شود.
  3. بالا رفتن سن – بالا رفتن سن نیز می تواند باعث کج شدن بینی شده و گاهی شدت انحراف آن را تشدید می کند.

چگونه برای جراحی بینی کج آماده شویم؟

عمل بینی کج اغلب تحت بیهوشی عمومی انجام می شود. شما در طول روند در حالت خواب هستید. گاهی جراح بینی از بی حسی موضعی در طول اجرای روند استفاده می کند. مثل هر روند جراحی دیگری چند ساعت قبل از عمل، باید از خوردن و آشامیدن دست بکشید. حتی باید از جویدن آدامس هم اجتناب کنید.

بمنظور کاهش خطر خونریزی، دکتر به شما توصیه می کند تا به مدت یک هفته قبل از روند عمل بینی کج، از مصرف برخی داروهای رقیق کننده خون اجتناب کنید. توقف مصرف سیگار، نوشیدن الکل، برخی مکمل ها و داروهای گیاهی نیز جزو مواردی هستند که بهترین جراح بینی کج در تهران، شما را برای مدت معینی قبل از عمل ، بر حذر می دارد.

روند جراحی بینی کج

عمل بینی کج ، بنا به دلایل فانکشنال ( عملکردی ) یا زیبایی انجام می شود. بینی شما نه تنها کانون توجه در صورت است، بلکه نقش بسیار مهم و حیاتی را در نحوه نفس کشیدن شما ایفا می کند. حتی یک مشکل کوچک در بینی، می تواند تنفس شما را بر یک مبنای روزانه، تحت تاثیر قرار دهد. همچنین شما شاهد تاثیرات منفی آن بر روی کیفیت خواب خود نیز خواهید بود.

اگر بینی شما کج باشد، می توانید با قرار گرفتن تحت جراحی بینی کج ، در طول روندی به نام سپتوپلاستی، علاوه بر درمان مشکلات عملکردی بینی خود، ایرادات ظاهری از قبیل اندازه، کج بودن و نامتقارن بودن سوراخ های بینی را نیز درمان کنید. بیشتر موارد، پزشک شما این روند را به صورت یک درمان سرپایی در یک مرکز جراحی انجام می دهد. نکته حائز اهمیت برای بهترین جراح بینی تهران ، درمان کردن شما در یک مرکز مجهز به جدیدترین تکنولوژی های عمل بینی و ارائه کامل ترین و با کیفیت ترین خدمات درمانی و مراقبتی می باشد.

این عمل اغلب تحت بیهوشی عمومی انجام شده و متخصص، علائم حیاتی را در تمام طول روند، تحت کنترل دارد. در طول روند، ساختار استخوانی و غضروفی بینی، با استفاده از یکی از دو دستاورد عمل بینی باز یا بسته، صاف می شود. این روند به بهبود عملکرد سینوس، تنفس و درمان خرخر کردن کمک کرده و ضمن رفع انسداد بینی ، ظاهری زیبا را در این اندام خلق می کند.

ریکاوری جراحی بینی کج

بلافاصله بعد از روند، شما به دقت جهت اجتناب از بروز عوارض جانبی احتمالی، تحت مراقبت ویژه قرار می گیرید. در همان روز جراحی بینی، می توانید بعد از تکمیل فرایند، محل درمان را به مقصد منزل ترک کنید. عمل بینی کج، یک فرایند بی خطر می باشد.

مراقبت های بعد از جراحی بینی کج

بعد از عمل بینی کج می توانید با رعایت نکات زیر، به روند بهبود کمک کنید:

  • در زمان خواب، سر خود را در موقعیت بالاتر از بدن قرار دهید.
  • فین نکنید.
  • لباس هایی بپوشید که برای از تن درآوردن آن، لباس را بر روی صورت نکشید.
  • از انجام ورزش های هوازی و سنگین خودداری کنید.

آنچه بعد از عمل بینی کج انتظار دارید:

یک دکتر عمل بینی خوب در تهران با توجه به پیچیدگی روند، یکی از دستاوردهای عمل بینی باز و بسته را انتخاب می کند. در عمل بینی بسته به دلیل ایجاد برش ها در داخل سوراخ بینی، هیچگونه جای زخمی بر جای نمی ماند. البته در صورت نیاز به دستاورد جراحی بینی باز نیز به علت ظرافت به کار برده شده در ایجاد برش و موقعیت استراتژیک آن، جای زخمی بعد از بهبود بر جای نخواهد ماند.

بعد از جراحی بینی کج ، درد در بخش جلوی بینی تجربه می شود. همچنین تورم و ترشح خون و مخاط از بینی را نیز تجربه خواهید کرد. تورم بعد از عمل بینی کج، به مدت دو تا سه روز به حداکثر مقدار خود می رسد. البته تداوم ترشحات، بین دو تا پنج روز خواهد بود.

معمولاً داروهای مسکن بدون نسخه برای تسکین درد، کفایت می کند. پزشک، استفاده از اسپری های سالین یا استفاده از ترکیبات شستشو دهنده برای تمیز کردن مجاری تنفس از راه بینی را توصیه می کند. اگر بینی شما گچ گرفته شده باشد، تا زمان برداشته شدن آن، تنفس از راه دهان انجام می شود.

نکات مربوط به سبک زندگی بعد از جراحی بینی کج

با سپری شدن روند بهبود بینی، می توانید برای کمک به داشتن یک ریکاوری خوب، نکات زیر را رعایت کنید:

  • به مدت دو تا سه روز فین نکنید.
  • الکل ننوشید.
  • سیگار نکشید.
  • زمانی که احساس کردید بدن شما از آمادگی لازم برخوردار است، می توانید به محل کار خود بازگردید. در محل های شلوغ که احتمال برخورد و ضربه دیدن بینی وجود دارد، حضور پیدا نکنید. این محل ها علاوه بر قرار دادن شما در معرض خطر بیشتر وارد آمدن ضربه به بینی، احتمال ابتلا به سرماخوردگی و بیماری های ویروسی را افزایش می دهد.

تغذیه بعد از جراحی بینی کج

غذاهای نرم: غذاهای نرم علاوه بر کمک به سهولت گوارش و هضم غذا، نیازی به جویده شدن زیاد نداشته و در نتیجه فشاری بر ناحیه درمان وارد نمی آورد.

غذاهای حاوی فیبر زیاد: این نوع غذاها نیز به گوارش بهتر کمک می کند و عمل دفع را ساده تر کرده و از بروز یبوست جلوگیری می نماید.

غذاهای ضد التهاب: غذاهایی از قبیل روغن زیتون، سبزیجات، توت فرنگی، قارچ، انگور، و گوجه فرنگی می تواند به کنترل التهاب و سرعت گرفتن روند بهبود کمک کند.

میوه و سبزیجات تازه: این گزینه ها به تقویت بدن و تامین ویتامین های لازم برای بالا بردن قدرت ایمنی بدن، کمک می کنند. برخی از آنها از قبیل آناناس نیز بر روی کنترل و کاهش سطح تورم تاثیر به سزایی دارند.