بینی یکی از ویژگی های مهم صورت است. در صورت بد شکل بودن ، می تواند چهره  فرد را نامتعادل نشان دهد. عمل بینی می تواند شکل بینی را اصلاح کرده ، تعادل صورت را بهبود بخشده و ظاهر کلی را زیباتر نماید. یکی از دلایلی که افراد را به انجام عمل ترغیب می کند ، صاف کردن بینی کج یا عمل انحراف بینی است. رفع انحراف بینی می تواند چالش برانگیز باشد و درنتیجه به یک جراح بینی مجرب نیاز دارد. اگر قصد انجام جراحی انحراف بینی را دارید ، دکتر ضیغمی ، بهترین جراح بینی تهران با ارائه مشاوره ای کامل ، شما را با تمام جوانب این روند ، آشنا می سازد.

عمل انحراف بینی

چرا انجام عمل انحراف بینی ضروری است ؟

سپتوپلاستی تنها راه قطعی برای رفع انحراف بینی است. وجود انحراف در تیغه بینی باعث دشوار شدن امر تنفس از راه بینی است و گاهی فرد را مجبور می کند تا از طریق دهان نفس بکشد. این عمل سبب خشک شدن دهان می شود. از طرفی دشواری در تنفس از راه بینی ، شب ها هنگام خواب مشکلات بیشتری را بوجو می آورد و فرد نمی تواند خواب راحتی داشته باشد.

گاهی اوقات عمل انحراف بینی بخشی از پروسه درمانی مثل جراحی سینوس و خارج ساختن تومورهای بینی است. همچنین این پروسه می تواند با عمل زیبایی بینی ادغام شود (سپتورینوپلاستی) و در کنار بهبود عملکرد بینی ظاهر آن را هم اصلاح کند.

البته برای هر فرد میزان شدت انحراف سپتوم متفاوت است. برای برخی از افراد جزئی بوده و باعث اذیت ان ها نمی شود. در این شرایط فرد در صورت تمایل می تواند جراحی انحراف بینی انجام دهد. اما اگر کجی سپتوم به اندازه ای باشد که در تنفس و خواب اختلال ایجاد کند ، انجام سپتوپلاستی الزامی است.

آشنایی با ساختار تیغه بینی و نقش آن

تیغه بینی یک بافت غضروفی با ضخامت حدود یک تا دو میلی‌متر است که در بخش جلویی حفره بینی قرار دارد. این بافت غضروفی به دو بخش مساوی حفره بینی تقسیم شده و در جلوگیری از گرفتگی بینی تأثیرگذار است. همچنین، توزیع هوای ورودی و ایجاد جریان مناسب آن در حفره بینی را تسهیل می‌کند.

یکی از نقش‌های مهم تیغه بینی در جلوگیری از انتقال عوامل بیماری‌زا از یک مجرای تنفسی به مجرای دیگر است. زمانی که سپتوم (پارتیشن میانی حفره بینی) به درستی قرار گرفته باشد، این تیغه بینی مانع ورود ویروس‌ها، میکروب‌ها و دیگر عوامل بیماری‌زا به مجاری تنفسی دیگر می‌شود.

علاوه بر این، شکل و فرم تیغه بینی نقش مهمی در تعیین شکل ظاهری افراد ایفا می‌کند. این بافت غضروفی تاثیرگذار در تعیین زیبایی و نازکی بینی افراد می‌باشد.

علائم انحراف تیغه بینی

علائم انحراف تیغه بینی بسته به میزان انحراف و شدت مسدود شدن سوراخ های بینی می تواند متفاوت باشد. برخی از علائم شایع انحراف تیغه بینی عبارتند از:

• گرفتگی بینی: گرفتگی بینی شایع ترین علامت انحراف تیغه بینی است. این گرفتگی می تواند یک طرفه یا دو طرفه باشد.
  • خشکی بینی: خشکی بینی می تواند ناشی از تنفس مداوم از دهان باشد.
  • ترشحات بینی: ترشحات بینی می تواند آبکی یا غلیظ باشد.
  • خونریزی بینی: خونریزی بینی می تواند خفیف یا شدید باشد.
  • سردرد: سردرد می تواند ناشی از عدم تنفس صحیح از بینی باشد.
  • خواب آلودگی: خواب آلودگی می تواند ناشی از کمبود اکسیژن در شب باشد.
  • احساس خستگی: احساس خستگی می تواند ناشی از کمبود خواب یا کمبود اکسیژن باشد.

در برخی موارد، انحراف تیغه بینی ممکن است باعث سایر مشکلات، مانند موارد زیر شود:

• عفونت سینوس: انحراف تیغه بینی می تواند باعث مسدود شدن سینوس ها شود. این امر می تواند خطر ابتلا به عفونت سینوس را افزایش دهد.
  • آپنه خواب: آپنه خواب یک اختلال خواب است که در آن تنفس به طور مکرر در طول خواب قطع می شود. انحراف تیغه بینی می تواند خطر ابتلا به آپنه خواب را افزایش دهد.
  • کاهش حس بویایی: انحراف تیغه بینی می تواند باعث کاهش حس بویایی شود.

چالش های عمل انحراف بینی

به طور کلی رفع انحراف بینی یکی از اهداف چالش برانگیز جراحی بینی محسوب می شود. اصلاح بینی منحرف به چند دلیل دشوار است. یکی از این دلایل ، تمایل غضروف و استخوان تشکیل دهنده اسکلت بینی به بازگشت تدریجی به شکل قبل از عمل می باشد. دلیل دیگر ، آشکار بودن انحراف بینی در کل ساختار صورت است. به عبارت دیگر ، انحراف بینی باعث اختلال تقارن صورت شده و بینی دقیقاً در وسط صورت قرار ندارد. این امر باعث می شود که پیدا کردن خط وسط صورت برای صاف کردن بینی دشوار شود.

برخی علل انحراف بینی

اگرچه رفع انحراف بینی یک چالش محسوب می شود ، ولی دکتر ضیغمی با بکار گیری مهارت خود ، عوامل زمینه ای کج شدن بینی را بررسی کرده و درمان متناسب با آن را طراحی می کند. هنگام انتخاب تکنیک مناسب برای عمل انحراف بینی ، او عوامل عدم تقارن را موشکافانه بررسی می نماید. برخی از علل احتمالی انحراف بینی عبارتند از:

• شکستگی بینی یا وارد آمدن آسیب های دیگر
  • نواقص ناشی از عمل قبلی
  • نقایص مادرزادی
  • انحراف تیغه بینی

فواید عمل انحراف بینی

مزیت اول جراحی انحراف بینی ، دستیابی به یک بینی صاف و ایجاد تقارن در صورت است. البته این یکی از مهمترین مزایای عمل انحراف بینی می باشد و موارد دیگر نیز به شرح زیر می باشد:

• بهبود تنفس با اصلاح انحراف تیغه بینی
  • اصلاح سایر مشکلات مربوط به انحراف تیغه بینی مانند افتادگی نوک بینی
  • افزایش تعادل و هارمونی صورت
  • افزایش اعتماد به نفس

عمل انحراف بینی

برای عمل انحراف بینی ، ساختارهای تشکیل دهنده آن ، مورد بررسی قرار می گیرند. این ساختارها عموماً شامل استخوان های بینی ، غضروف و تیغه بینی می باشند.

گاهی بینی با کاستن یا اضافه کردن استخوان یا غضروف ، صاف می شود. در موقعیت های دیگر ، تیغه بطور کامل تغییر مکان داده می شود. بینی برخی از بیماران ، تحت هر سه مورد تنظیمات قرار می گیرد.

هنگام اضافه کردن یا پیوند زدن استخوان یا غضروف ، آنها از جاهای دیگر مثل داخل بینی یا گوش ها گرفته شوند. استخوان و غضروف گاهی از دنده نیزگرفته می شود.

در برخی از بیماران ، برای جراحی انحراف بینی ، ایجاد شکستگی های کنترل شده استخوان ، تحت روندی به نام استئوتومی مورد نیاز می باشد. این شکستگی های کنترل شده استخوان ، امکان ایجاد جابجایی و صاف کردن انحراف بینی را فراهم می آورد.

روند جراحی انحراف بینی

عمل انحراف بینی تحت بیهوشی عمومی یا بی حسی موضعی با تزریق آرام بخش انجام می شود. تکنیک های به کار رفته در این عمل شامل عمل بینی بسته و عمل باز می باشد. در طول رینوپلاستی بسته ، تمام برش ها در داخل بینی ایجاد می شود و از ایجاد زخم خارجی جلوگیری به عمل می آید. عمل بسته معمولاً برای کسانی که به حداقل اصلاح بینی نیاز دارند، مناسب می باشد.

رینوپلاستی باز بیشتر برای اصلاح بینی های کج شده در اثر وارد آمدن ضربه استفاده می شود. این روند امکان دسترسی بیشتر به استخوان های زیرین و غضروف را فراهم می کند. رینوپلاستی باز با ایجاد برشی در امتداد سوراخ های بینی انجام می پذیرد. سپس پوست بینی کنار زده می شود و ساختارهای زیرین با ظرافت تغییر شکل داده می شوند.

ریکاوری بعد از عمل انحراف بینی

بعد از عمل انحراف بینی ، درد و تورم ، قابل انتظار است. درد با تجویز داروهای ضد درد توسط بهترین جراح انحراف بینی تهران ، قابل کنترل بوده و کمپرس سرد نیز به کاهش تورم کمک می کند. با بهبودی بیمار ، درد و تورم نیز کاهش می یابد.

بهبودی کامل پس از عمل تا چند هفته طول می کشد. بیماران باید قبل از بازگشت به محل کار خود ، حداقل برای دو هفته مرخصی و استراحت ، برنامه ریزی کنند و تا زمان تایید جراح از انجام فعالیت های سنگین خودداری نمایند.

زمان لازم برای مشاهده نتایج نهایی عمل دماغ گاهی یک سال کامل طول می کشد. با این حال ، بسیاری از بیماران پس از فروکش کردن تورم و کبودی ، طی چند هفته اول بهبودی ، تغییرات قابل مشاهده ای را تجربه خواهند کرد.

درمان های بدون عمل جراحی

در مواردی که شدت انحراف بینی در آن کمتر است، پزشک تزریق فیلرهای بافت نرم را برای پر کردن فرو رفتگی ها یا رفع برامدگی ها توصیه می کند. این یک گزینه درمانی بدون عمل جراحی می باشد.

استفاده از فیلر ها شامل تزریق مواد به بافت های نرم بینی است. این فیلرها به رفع شکل نامناسب کمک کرده و کجی و انحراف را مخفی می کند.

فیلرهای های بافت نرم می تواند جایگزین موقتی برای عمل انحراف بینی در برخی از افراد ، محسوب شود ، ولی به عنوان یک درمان دائمی ، نبوده و نتیجه ماندگار را در فرد خلق نخواهد کرد:

• فیلرها ، حداقل تهاجمی هستند.
  • هزینه کمتری نسبت به عمل دارند.
  • زمان بهبودی در آنها کوتاه است.
  • به طور بالقوه خطرات کمتری مانند واکنش به بیهوشی را به همراه دارند.

فیلرها دارای انواع مختلف بوده و برخی از آنها خطرات بیشتری نسبت به نمونه های دیگر دارند. خطرات احتمالی همه فیلر ها شامل نازک شدن پوست و عفونت است.

در موارد نادر ، فیلرهای بینی می توانند باعث بروز نکروز یا از بین رفتن پوست بینی شوند.

بهترین جراح بینی تهران باید داوطلبی هر زیبا جو را برای بهره مندی از تزریق فیلر ، به دقت مورد ارزیابی قرار دهد و مزایا و خطرات احتمالی فیلرها و سایر انواع درمان ها را به تفصیل برای بیمار خود شرح دهد.

ورزش برای درمان انحراف بینی

برخی از افراد و وب سایت ها ادعا می کنند که تمرینات ورزشی خاص می توانند انحراف بینی را اصلاح کنند. برخی از  این ورزش ها شامل استفاده از دستگاه هایی برای دستیابی به نتایج خاص است.

البته ، هیچ شواهد علمی وجود ندارد که نشان دهد تمرین ورزشی می تواند انحراف بینی را  اصلاح کند. تغییر موقعیت استخوان ها یا غضروف ها از طریق ورزش امکان پذیر نیست. فقط عمل جراحی می تواند این کار را انجام دهد و نتیجه مورد نظر را به دست دهد.

سخن آخر

انحراف بینی یک مشکل بسیار شایع است که در اثر آسیب های قدیمی یا انحراف تیغه بینی ایجاد می شود. در واقع ، طبق برآوردهای انجام شده ، حدود 80 درصد از افراد ، دارای نوعی انحراف تیغه بینی هستند. جز در صورتی که بینی کج شما مشکلات تنفسی را برایتان ایجاد کند ، در سایر موارد ، انحراف بینی به درمان نیاز نخواهد داشت.

اگر می خواهید انحراف بینی خود را به دلایل زیبایی درمان کنید ، ورزش کمکی به شما نخواهد کرد. در مورد فیلرهای بافت نرم نیز همانطور که قبلاً ذکر شد ، درمان دائمی اتفاق نخواهد افتاد. با پزشک خود درباره گزینه عمل انحراف بینی صحبت کنید.