شکستگی بینی، تجربه ای دردناک است که گاهی انجام عمل بینی برای درمان آن را به امری الزامی تبدیل می کند. در این مقاله، علل شکستگی بینی، علائم شکستگی و نیز چگونگی درمان آن با استفاده از عمل بینی شکسته ، توسط دکتر آتوسا ضیغمی ، بهترین جراح بینی در تهران توضیح داده میشود.

عمل بینی شکسته

چگونه می توان به شکستگی بینی پی برد؟

اینکه بتوانیم بگوییم آیا بعد از وارد آمدن ضربه به بینی، شکستگی رخ داده است یا خیر، کار دشواری است. معمولاً اگر بینی شما از جا درآید و به یک طرف متمایل شود، احتمالاً شکستگی در بینی اتفاق افتاده است. گاهی اوقات بینی عملاً شکسته است، ولی بدشکلی بینی قابل رویت نبوده و هیچگونه تغییری در زیبایی بینی، ایجاد نمی کند.

بعد از یک هفته که تورم رفع می شود، بینی به حالت طبیعی بازگشته و مشکلی در تنفس وجود نخواهد داشت. بنابراین، علیرغم یافته های مشاهده شده در آزمایش اشعه X، نیازی به درمان وجود ندارد. اگر بدشکلی یا مشکل تنفسی بعد از یک هفته همچنان تداوم داشته باشد، در این مرحله، درمان هایی از قبیل عمل بینی شکسته مورد نیاز خواهد بود. علاوه بر انحراف آشکار بینی در اثر وارد آمدن ضربه، بیمار برخی علائم جزئی را نیز تجربه خواهد کرد. یکی از علائم، خونریزی بلافاصله بعد از وقوع آسیب دیدگی می باشد.

علل اصلی شکستگی بینی

  • سقوط کردن روی یک شیء سفت مثل پیاده رو خیابان که به بینی ضربه شدیدی وارد کرده و باعث آسیب دیدن بینی شود.
  • ورود ضربه شدید در مبارزات ورزشی از طرف حریف که باعث شکستگی استخوان بینی در زمان مشت خوردن شود.

عوارض شکستگی بینی

شکستگی بینی می تواند عوارض ناخوشایندی را به همراه داشته باشد. به منظور جلوگیری از بروز این عوارض در کوتاه ترین زمان ممکن بعد از وقوع حادثه مشکوک به شکستگی بینی به پزشک مراجعه کنید. برخی از عوارض احتمالی ناشی از شکستگی بینی به شرح زیر می باشد:

  • انحراف سپتوم: شکستگی بینی ممکن است باعث انحراف سپتوم و متمایل شدن آن به یک طرف صورت شود. در این شرایط خطر انسداد یا باریک شدن مجرای بینی وجود خواهد داشت.
  • تجمع خون: گاهی اوقات در شکستگی بینی شکل گیری حفره خون یا لخته خون اتفاق می افتد و هماتوم سپتال را ایجاد می کند. این هماتوم می تواند باعث انسداد یک سوراخ یا هر دو سوراخ بینی شود. برای جلوگیری از آسیب دیدن غضروف بینی تخلیه به روش جراحی الزامی است.
  • شکستگی غضروف: اگر شکستگی در اثر یک ضربه شدید مثل تصادف خودرو رخ داده باشد احتمال شکستگی غضروف وجود خواهد داشت. اگر شدت آسیب دیدگی به اندازه ای باشد که جراحی توصیه شود جراح آسیب های وارده به غضروف و استخوان را درمان خواهد کرد.

مدت زمان جوش خوردن بینی شکسته

زمانی که دچار شکستگی بینی می شوید حداکثر یک هفته زمان دارید تا برای پیگیری درمان به پزشک مراجعه کنید. اگر مدت زمان مراجعه به پزشک از یک هفته طولانی تر شود استخوان های شکسته شده با همان فرم ناهنجار ناشی از شکستگی جوش خواهند خورد. در صورتی که شکستگی خفیف بوده و درمان بدون جراحی امکان پذیر باشد پزشک اقدامات لازم را انجام داده و دستورالعمل های مربوطه را توصیه می کند. در صورت نیاز به جراحی برای درمان شکستگی پزشک به بیمار توصیه می کند تا برای یک دوره دو الی سه ماهه منتظر بماند تا با فروکش کردن ورم ایرادات بینی نمایان شود تا طرح درمان مناسب ترسیم شده و درمان آغاز گردد.

تکنیک های جراحی بینی شکسته

عمل بینی شکسته با استفاده از دو تکنیک جراحی با روش باز و بسته قابل اجرا می باشد.

  • عمل بینی شکسته به روش باز در شرایطی استفاده می شود که دامنه آسیب های وارده به بینی زیاد بوده و لازم است برای دسترسی به بافت های استخوانی یا غضروفی آسیب دیده، پوست بینی کنار زده شود.
  • تکنیک جراحی بینی شکسته به روش بسته زمانی گزینش می شود که بتوان از طریق سوراخ های بینی بدون نیاز به برش دادن کلوملا و کنار زدن پوست به بخش آسیب دیده دسترسی پیدا کرده و به درمان آن پرداخت.

پس از تکمیل هر دو تکنیک جراحی، پزشک بینی بیمار را گچ می گیرد. هدف از گچ گرفتن بینی کمک به بافت های ترمیم شده برای دستیابی به استحکام کافی در موقعیت جدید خود می باشد.

عمل بینی شکسته چگونه انجام می شود؟

این عمل جراحی است که برای ترمیم یا شکل دهی مجدد بینی بنا به دلایل زیبایی یا برای درمان مشکل ساختاری انجام می شود. تکنیک های متعددی وجود دارد که می توان برای دستیابی به بهترین نتیجه مورد استفاده قرار داد. عمل بینی شکسته با تکنیک بسته، یکی از کارسازترین تکنیک ها برای درمان بینی است که دچار شکستگی شده است.

در تکنیک بسته، عمل از طریق سوراخ های بینی انجام می شود و این بدان معناست که هیچ برش قابل رویتی در خارج از بینی ایجاد نمی شود. همین امر، مشکل بر جای ماندن جای زخم را رفع نموده و بعد از درمان، هیچ علامتی از قرار گرفتن بینی تحت عمل، قابل مشاهده نخواهد بود. زمان انجام این عمل به طور نرمال حدود یک ساعت است و تحت بی حسی موضعی انجام می شود.

مراقبت های بعد از عمل بینی شکسته

هفته اول:

  1. از خیس شدن گچ بینی جلوگیری کنید. کاری که باعث عرق کردن شود، انجام ندهید.
  2. در زمان استراحت کردن، سر را در زاویه 30 الی 45 درجه نسبت به بدن قرار دهید.
  3. حتی الامکان، تا دو روز بعد از عمل بینی، از کمپرس یخ استفاده کنید.
  4. برای کاهش تورم، حتی المقدور در حالت نشسته قرار بگیرید. در زمان احساس خستگی، استراحت کنید.
  5. با یک گوش پاکن آغشته به پراکسید، برش ها را تمیز کرده و بر روی آنها چهار بار در روز، وازلین قرار دهید.
  6. هر چند بار که برایتان مقدرو است، برای کمک به تمیز شدن خون خشک شده در بینی، از اسپری بینی سالین استفاده کنید.
  7. دندان ها را با ملایمت مسواک بزنید.
  8. در زمان عطسه کردن، دهان را باز کنید.
  9. از خم شدن و بلند کردن اشیاء خودداری کنید.
  10. مراقب باشید هیچ ضربه ای به بینی شما وارد نشود.
  11. فین نکنید.
  12. تا دو هفته از انجام فعالیت های سنگین خودداری کنید. تا دو هفته شیرجه نزنید، اسکی نکنید و از شرکت در ورزش های برخوردی اجتناب کنید.

هفته دوم:

  1. در داخل سوراخ های بینی با گوش پاکن تمیز، وازلین استفاده کنید.
  2. عینک را مستقیماً روی بینی قرار ندهید. در صورت لزوم استفاده از عینک، تا شش هفته، آن را به حالت معلق با چسب به روی گونه ها بچسبانید.

تفاوت عمل بینی شکسته و رینوپلاستی زیبایی چیست؟

عمل بینی شکسته در تهران فرایندی است که در صورت وقوع شکستگی در بینی و جدی بودن مشکل و لزوم قرار گرفتن بینی تحت عمل، ظرف مدت محدودی بعد از آسیب دیدگی باید انجام پذیرد. علت اقدام به موقع برای انجام این عمل، ایجاد شرایطی برای دستیابی به نتیجه بهتر و اجتناب از ایجاد بافت اسکار و دشواتر و پیچیده تر شدن شرایط عمل می باشد. در این روند، عمدتاً مشکلات فانکشنال یا عملکردی مورد تمرکز قرار می گیرد. البته پروسیجر، شامل درمان مشکلات زیبایی نیز می باشد.

در عمل زیبایی بینی، با توجه به گزینشی بودن درمان، محدودیت زمانی وجود ندارد. محوریت تمرکز در عمل زیبایی بینی، بر روی جنبه های زیبایی بینی می باشد. در این پروسیجر، مشکلاتی از قبیل قوز، اندازه، عدم تقارن، نامتناسب بودن سوراخ ها و بسیاری مشکلات مرتبط با زیبایی بینی درمان می شود. البته، بهترین جراح بینی تهران همزمان با درمان مشکلات زیبایی در این روند درمان، مشکلات فانکشنال بینی از قبیل اختلالات موجود در تنفس از راه بینی را نیز درمان می نماید.

عمل بینی شکسته

چه زمانی برای عمل بینی شکسته به پزشک مراجعه کنیم؟

  • فکر می کنید بینی تان شکسته است.
  • درد و تورم بعد از سه روز، از بین نرفته است.
  • بینی، کج به نظر می رسد.
  • احساس سرگیجه می کنید.
  • تنفس از راه بینی حتی با وجود فروکش کردن تورم، دشوار است.
  • تب بالا رفته است.
  • خونریزی تشدید شده است.
  • آسیب دیدگی، شدید بوده و واقعاً به درمان جدی نیاز دارد.
  • خونریزی از هر دو سوراخ بینی، بیش از چند دقیقه، تداوم داشته است.
  • مایعی شفاف از سوراخ های بینی خارج می شود.
  • فرد دچار بیهوشی شده است.
  • حالت تهوع، مرتب تکرار می شود.

در صورت تجربه هر کدام از موارد بالا ، به دلیل احتمال شکستگی بینی حتما به پزشک مراجعه نمایید تا پزشک پس از معاینه دقیق توصیه ها و نکات ضروری را به شما گوشزد کرده و یا در صورت نیاز به عمل بینی شکسته ، اولین زمان ممکنه برای جراحی برای شما تعیین کند.

هزینه جراحی بینی شکسته در تهران

اگر بعد از وقوع یک حادثه احتمال می دهید بینی تان دچار شکستگی شده و در پی درمان به جراح بینی مراجعه می کنید، جراح بعد از انجام معاینات لازم در صورت عدم نیاز به جراحی، به صورت دستی فرایند درمان را انجام می دهد. اما در صورتیکه که شدت آسیب وارده زیاد بوده و جراح مورد نیاز باشد، بر حسب دامنه درمان مورد نیاز هزینه جراحی نیز تعیین می گردد. فاکتورهای متعددی از قبیل موقعیت جغرافیایی مرکز درمان، دستمزد جراح، هزینه های بیهوشی و برخی فاکتورهای دیگر قیمت نهایی جراحی را تحت تاثیر قرار می دهند.

سوالات پر تکرار در عمل بینی شکسته

آیا رینوپلاستی بینی شکسته بهترین راه حل برای بازسازی بینی شکسته می باشد؟

بله . عمل شکستگی بینی بهترین راه حل در صورت جدی بودن بدشکلی رخ داده در بینی می باشد. اگر مشکوک به شکستگی بینی هستید، هر چه سریعتر باید توسط یک پزشک ویزیت شوید. در غیر اینصورت باید قبل از عمل، تا فروکش کردن تورم، دست نگه دارید.

ریکاوری عمل بینی شکسته چقدر است؟

دوره ی ریکاوری معمولا شش هفته است. قبل از این دوره نباید فعالیت فیزیکی سنگین آغاز شود. از شروع هرگونه فعالیت ورزشی برخوردی که در آن احتمال وارد آمدن آسیب به بینی وجود داشته باشد، خودداری کنید. اگر بینی شما شکسته است و مدتی است که فعالیت های روزمره شما دچار اختلال شده است، سکوت نکنید. حتماً از یک جراح با تجربه کمک بگیرید.

آیا بعد از بهبود بینی، امکان ترمیم آن وجود دارد؟

بهتر است در طول دو هفته اول بعد از شکستگی، قبل از اینکه قطعات شکسته فرصت بهبود در یک موقعیت نامناسب را پیدا کنند، به پزشک مراجعه کنید. البته، یک جراح خوب برای عمل بینی شکسته در تهران حتی مدت ها بعد از آسیب دیدگی، توانایی درمان بینی شکسته را دارد.

عمل بینی شکسته یک روند پزشکی است که برای بازسازی و ترمیم آسیب دیدگی بعد از وارد آمدن ضربه، و وقوع شکستگی و عدم درمان به موقع آن، انجام می شود.