عمل بینی ، روندی است که هدف اصلاح و تغییر ساختار بینی را در قالب مراحل عمل بینی ، دنبال می کند. این تغییر در اسکلت – ساختار استخوانی و غضروفی بینی – باعث می شود که بینی، در هماهنگی بیشتر با سایر ساختار های صورت قرار گرفته و هارمونی خوبی را به دست آورد. در این مقاله دکتر آتوسا ضیغمی به طور مفصل در این مورد توضیحاتی ارائه میدهند.

مراحل عمل بینی

بینی جزئی از صورت است که در اولین نگاه به صورت فرد مقابل، توجه ما را به خود جلب می کند. بنابراین، تغییر در آن، می تواند کل صورت را تحت تاثیر قرار دهد. این تغییر حتی بر روی نوع نگاه دیگران به ما نیز تاثیر می گذارد.

رینوپلاستی می تواند باعث کوچک تر شدن بینی، پایین یا بالاتر رفتن پل بینی، لیفت یا پایین آمدن نوک بینی و بسیاری تغییرات دیگر شود.

به طور خلاصه، یک عمل دماغ خوب، باعث خلق نتیجه طبیعی، بدون وجود علائمی از عمل ، خواهد شد. در اینجا با ذکر مراحل عمل بینی ، شما را با ابعاد مختلف این روند زیبایی آشنا می کنیم.

مراحل عمل بینی به شرح ذیل می باشد:

  • مشاوره عمل بینی

مشاوره بین بیمار و پزشک، یکی از مهم ترین مراحل عمل بینی می باشد. پزشک درک شفافی از خواسته های شما برای پاسخ دادن به سوالات ، رفع دغدغه ها و کشف آنچه در طول عمل شما، قابل دستیابی می باشد، به دست می آورد.

در این جلسه، پزشک شما را با مراحل جراحی بینی ، آشنا می کند. این جلسه فرصت بسیار خوبی برای دستیابی به سوالاتی است که ذهن شما را مشغول کرده است. هدف از برگزاری این جلسه، تضمین ایجاد احساس اطمینان کامل از درک متقابل بین بیمار و پزشک و قدم گذاشتن در مرحله عمل جراحی بینی ، با اطمینان و اعتماد کامل می باشد.

  • مراقبت های قبل از عمل بینی

برای بهره مند شدن از یک تجربه بی خطر و دستیابی به نتیجه خوب، این مرحله از مراحل عمل بینی، گام مهمی محسوب می شود. شما می توانید چک لیست ارائه شده توسط پزشک در خصوص مراقبت های قبل از عمل را مورد استفاده قرار دهید. گاهی اقدامات قبل از عمل ، از چند هفته قبل ، آغاز می شود. در طول این مدت، پزشک از شما می خواهد تا دستورات زیر را اجرا کنید:

  1. مراقبت از پوست، فاکتور مهمی در چهره کلی و کیفیت پوست می باشد. این مراقبت ها شامل پاکسازی روزانه پوست، صبح و شب، مرطوب نگه داشتن پوست، و استفاده از کرم ضد آفتاب بر یک مبنای روزانه است.
  2. تغذیه خوب، سالم و متوازن، چند هفته قبل از جراحی، حائز اهمیت می باشد.
  3. سیگار کشیدن را حداقل چهار هفته قبل از عمل ترک کنید. استعمال سیگار، توانایی بدن برای بهبود را کاهش می دهد.
  4. سبک زندگی سالم را دنبال کنید. در هفته های قبل از عمل دماغ ، بهترین سبک زندگی سالم و توام با رعایت بهداشت را دنبال کنید. ابتلا به بیماری های ویروسی، سرماخوردگی و غیره می تواند تاریخ عمل شما را به تعویق بیاندازد.
  5. تست های تجویز شده توسط پزشک را انجام دهید.
  6. داروهای تجویز شده توسط پزشک را تهیه کنید.
  7. از مصرف آسپرین، داروهای ضد التهابی، مکمل های سیر، ایبوپروفن، ویتامین E، مکمل های استروژن و داروهای کنترل بارداری خودداری کنید.
  8. استراحت کنید و از زندگی لذت ببرید.
  • مرحله اجرای روند

رینوپلاستی با تکنیک های متفاوتی قابل اجرا می باشد که انتخاب تکنیک مناسب هر بیمار یکی از مهم ترین مراحل عمل بینی محسوب می شود. یکی از این تکنیک ها یا رویکرد ها تحت عنوان رینوپلاستی اسکارلس یا بدون زخم است که از طریق عمل بینی بسته ، محقق می شود. این تکنیک جراحی بیمارانی را مورد هدف قرار می دهد که قصد دارند شکل ظاهری بینی خود را بدون استفاده از برش های بیرونی تغییر دهند. تغییرات خلق شده در روند عمل بسته از طریق دستاورد جراحی بدون زخم با استفاده از اقداماتی که در زیر به آنها اشاره می کنیم، انجام می شود:

  • کاهش دادن برآمدگی یا اصطلاحاً قوز واقع بر روی پل بینی
  • رفع پروجکشن یا پیش آمدگی بینی که بیش از حد استاندارد بوده و فاصله نوک بینی از صورت در آن بسیار زیاد است.
  • رفع نوک بینی گوشتالو که شکلی شبیه به کیسه بوکس دارد.
  • باریک کردن بینی
  • بالا کشیدن بینی آویزان
  • پروتز پل بینی

در برخی موارد، البته تنها به دست متخصص با تجربه، عمل بینی ترمیمی به وسیله دستاورد جراحی بسته یا اسکارلس، قابل اجرا می باشد. مزیت عمل دماغ اسکارلس، این است که این روش هیچ جای زخمی را بر روی صورت بیمار بر جای نمی گذارد. با توجه به اینکه در روند بسته، بافت های بینی، کمتر دستکاری می شود و خطر تشریح پوست بینی در حداقل سطح قرار دارد، درد و تورم بعد از جراحی کمتر بوده و بهبود، بیشتر قابل پیش بینی می باشد.

دستاورد جراحی بینی بسته، یک دستاورد سرآمد محسوب می شود، چون هیچ جای زخم بیرونی از آن بر جای نمی ماند و از نظر فنی، اجرای آن برای جراح، چالش برانگیز تر است، دکتر ضیغمی یکی از بهترین جراحان بینی با این تکنیک می باشد.

  • داوطلبین عمل به روش بسته

انتخاب داوطلبین ایده ال برای رینوپلاستی بسته نیز یکی دیگر از مراحل عمل بینی می باشد. زنان و مردانی سالم که از شکل ظاهری بینی خود ناراضی هستند و خواهان ایجاد تغییراتی از جمله موارد زیر در بینی خود می باشند، داوطلبین این روند زیبایی محسوب می شوند:

  • اصلاح پروجکشن یا پیش امدگی قوز بینی واقع بر روی پل بینی
  • اصلاح نوک بینی
  • تغییر طول بینی
  • بهبود تقارن و تعادل در صورت
  • به دست آوردن یک نمای طبیعی از بینی که با سایر ویژگی های صورت هماهنگی کامل داشته باشد.
  • بهبود تنفس ( در صورت وجود ناهنجاری های آناتومیکی یا فاکتورهای دخیل در مشکلات تنفسی )
  • نیاز به انجام عمل ترمیمی بینی

بعلاوه، داوطلبین عمل با این روش ، باید انتظارات خود را از نتیجه عمل، مدیریت کنند. جراح، با به کار گیری مهارت خود بر روی چارچوب و ویژگی های صورت و بینی هر بیمار، کار می کند.جراح، یک طرح درمان سفارشی را برای روند در هر بیمار خود، خلق کرده و مراحل عمل بینی بسته یونیک هر بیمار را تعیین می نماید. در زمان انجام جراحی بینی بسته، پزشک برش های موازی را بر روی بخشی از بینی که تقریباً نیمی از پوشش داخلی سوراخ های بینی را احاطه می کند، ایجاد می نماید.

پزشک، ساختار بینی را تغییر داده و اهداف بیمار را محقق می نماید و از طریق این برش های محدود، می تواند ارتفاع بینی را کاهش یا افزایش دهد و نیمرخ و نمای روبروی بینی را صاف نموده و بهبود بخشد.

در دستاورد عمل به روش بسته، حداقل تشریح پوست اتفاق می افتد. بعلاوه، پزشک استخوان و غضروف را به یک روش بسیار دقیق و یونیک، برش می دهد. نتیجه این دستاورد حداقل تهاجمی، خلق یک بینی اصلاح شده به شکلی زیبا با تورم و کبودی بسیار کمتر می باشد که نهایتاً به دستیابی به یک دوره ریکاوری کوتاه تر منتهی می شود.

مراحل عمل بینی

  • ریکاوری بعد از عمل

در دوره ریکاوری بعنوان یکی از مراحل عمل بینی ، چسب های جراحی و اسپلینت مخصوص برای پشتیبانی از ساختار بینی و حفظ آن در موقعیت جدید، مورد استفاده قرار می گیرد. یک هفته بعد از عمل، پزشک، چسب ها و اسپلینت را بر می دارد. زمان ریکاوری در عمل بسته، به دلیل محدود بودن تشریح پوست و ساختار بینی، کوتاه می باشد. با توجه به اینکه کبودی در روند عمل جراحی بینی بسته وجود ندارد یا در حداقل سطح است، بیشتر بیماران می توانند پس از یک هفته به محل کار خود بازگشته و فعالیت های نرمال خود را ظرف چهار هفته از سر بگیرند. پس از یک هفته، اسپلینت بینی، برداشته می شود. دستیابی به بهبود کامل بینی و مشاهده نتیجه، پس از سپری شدن یک سال، محقق می شود.

  • خطرات عمل زیبایی بینی

تمام روند های عمل جراحی، خطراتی را به همراه دارند. در بیماران سالم ، مشکلات و عوارض جانبی عمل بسیار نادر بوده و حداقل خطرات را به دنبال دارد. تورم و درد جزئی، ناشی از گرفتگی پس از روند عمل جراحی زیبایی، کاملاً طبیعی است و به طور تدریجی، در هر روز هفته بعد از اجرای روند، فروکش می کند و بیماران تجربه دردناکی را از روند نخواهند داشت. در صورت وجود درد، این عارضه با مصرف داروهای مسکن، قابل کنترل می باشد.

  • مراقبت های بعد از عمل بینی

آخرین مرحله از مراحل عمل بینی مراقبت های پس از عمل می باشد که بیمار برای به دست اوردن نتیجه ایده آل باید آن ها را رعایت کند. در ادامه برخی از این موارد را توضیح میدهیم :

  1. در صورت مواجهه با مواردی از قبیل تب بالا، حالت تهوع و استفراغ شدید، سرگیجه و رفتارهای غیر قابل کنترل، درد غیر قابل کنترل، خونریزی و خروج ترشحات از بینی و دهان، به پزشک مراجعه کنید.
  2. به هیچ وجه، اسپلینت بینی خود را دست نزنید.
  3. از مصرف الکل و استعمال سیگار خودداری کنید.
  4. فعالیت خود را محدود کنید، ولی تمام وقت خود را در تخت، به استراحت نگذارانید. در حد توان، قدم بزنید. قدم زدن به مدت 10 دقیقه در فواصل زمانی دو ساعته، مفید می باشد.
  5. در حالت لمیده دراز بکشید. این کار به کاهش یافتن تورم کمک می کند. همیشه سعی کنید سر را در موقعیت بالاتر از قفسه سینه نگه دارید.
  6. به هیچ وجه فین نکنید. در زمان عطسه کردن، دهان را باز کنید.
  7. از مرطوب شدن صورت در زمان حمام کردن، خودداری کنید. اسپلینت تا زمان برداشته شدن توسط پزشک، باید خشک نگه داشته شود.
  8. پانسمان قرار داده شده در زیر بینی برای جذب خون را در صورت آغشته شدن به خون، تعویض کنید.
  9. داروها را طبق تجویز پزشک، مورد استفاده قرار دهید.
  10. رژیم غذایی شما باید شامل مایعات، غذاهای خنک، بدون گاز، غیر الکلی، بدون کافئین، بدون سدیم و عاری از چای سبز باشد. نوشیدنی هایی از قبیل آبمیوه، آب و دوغ را در رژیم غذایی خود بگنجانید. در طول 24 ساعت اول بعد از عمل ، غذاهای میکس شده نرم مصرف کنید.