بالاخره عمل بینی شما به پایان رسیده و به جز تورم موجود بر روی بینی ، اینطور به نظر می رسد که همه چیز بسیار خوب پیش رفته و آنچه که انتظار آن را داشته اید اکنون شاهدش هستید. اکنون ، می توانید از داشتن یک بینی جدید در باقی زندگی خود لذت ببرید. اما برای تکمیل اقدامات بعد از اجرای روند ، لازم است مرحله ای تحت عنوان چسب زدن بعد از عمل رینوپلاستی را نیز آموزش دیده و برای مدت مقرر از سوی پزشک خود آن را اجرا نمایید. دکتر ضیغمی ، بهترین جراح بینی در تهران کلیه جزئیات مربوط به نحوه چسب زدن بینی و تمامی جنبه های مربوط به آن را در قالب پرسش و پاسخی جامع و کامل در اختیار شما قرار می دهد.

چسب زدن بینی

یک جراح بینی خوب تهران به شما توصیه می کند که برای مدتی بینی خود را با آن نوار چسب سفید مخصوص پوشش دهید. شاید زمانی که پزشک چنین توصیه ای را مطرح می کند ، سوالاتی در خصوص علت لزوم انجام این کار و فایده آن در ذهن شما نقش ببندد. در اینجا یک به یک به مطرح کردن سوالات احتمالی پرداخته و پاسخ آنها را ارائه می دهیم:

آیا چسب زدن بینی بعد از عمل ، ضروری است؟

بعد از عمل زیبایی بینی ، داشتن نوار چسب سفید که در وسط بینی خودنمایی می کند اندکی دشوار به نظر می رسد ، چون توجه بسیاری را به خود جلب می نماید. در این هنگام می پرسیدکه آیا می توانید به طور کلی از چسب زدن روی بینی صرف نظر کنید.

پزشکان در مورد این موضوع  که چسب زدن بینی بعد از عمل ضروری است یا خیر ، هنوز به اتفاق نظر کلی دست پیدا نکرده و برخی آن را امری ضروری و برخی دیگر آن را امری غیر الزامی می دانند.

ولی در مجموع ، اکثر جراحان بینی بر این باورند که این یک جنبه و شاخص مهم از روند جراحی بینی در قالب مراقبت های بعد از عمل بینی و یک بخش مسلم در مراقبت های بعد از عمل به شمار می آید. البته برخی دیگر معتقدند که نیاز به چسب زدن بر روی بینی فقط به نوع بینی بیمار و ضخامت پوست آن بستگی دارد. بنابراین ، بحث نیاز یا عدم نیاز به اینکار به تصمیم و تشخیص یک دکتر خوب عمل بینی در تهران بستگی دارد که بر اساس ویژگی های بینی شما ، توصیه های لازم را در اختیار شما قرار می دهد.

تحت هر شرایطی شما باید از دستورالعمل های تجویز شده توسط پزشک خود پیروی کنید ، حتی اگر این توصیه ها در خصوص تمدید استفاده از چسب برای چند هفته متوالی پس از عمل باشد.

چرا باید به بینی خود چسب بزنیم؟

جراحانی که بعد از جراحی زیبایی بینی ، چسب بینی را تجویز می نمایند ، بر این باورند که چسب زدن بینی می تواند به کنترل و کاهش تورم ایجاد شده در پوست بعد از عمل جراحی و کمتر شدن فاصله بین پوست و استخوان زیرین و در نتیجه نمایان شدن اصلاحات صورت گرفته در اسکلت بینی و ظاهر شدن هر چه سریع تر نتیجه نهایی درمان کمک کند.

نحوه چسب زدن بینی بعد از جراحی بینی چگونه است؟

همانطور که جراحان بینی تکنیک های متنوعی را در روندهای جراحی خود متناسب با نیازهای هر زیباجو به صورت استراتژیک به کار می گیرند ، روش های مختلفی برای چسب زدن بینی بعد از تکمیل روند عمل نیز موجود می باشد. نوع بینی و ضخامت پوست شما می تواند نقش تعیین کننده ای در نحوه چسب زدن به بینی ایفا نماید. البته ، اصول اولیه و کلی چسب زدن بعد از عمل کاملاً مشابه است. قبل از شروع به اینکار ، باید محل را کاملاً با آب و صابون شستشو داده و تمیز کنید.

در مرحله اول باید روی پل بینی خود چسب بزنید. گاهی جراح چسب را از نوک بینی شما آغاز می کند. البته نقطه شروع چسب زدن باز هم به ترجیح بهترین جراح بینی تهران و نوع بینی شما وابسته است. برای زدن چسب روی پل بینی ، پزشک ابتدا 3 تا 5 قطعه نوار چسب (هر کدام به طول حدوداً 2 اینچ) را برش داده و آماده در محلی تمیز قرار می دهد. در تکنیک چسب زدن از نوک بینی ، اولین قطعه نوار چسب بر روی نوک بینی چسبانده می شود و همین کار  به سمت بالای بینی ادامه می یابد.

هر نوار چسب باید تا حدی نوار چسب قبلی را پوشش دهد. همچنین در هنگام قرار دادن هر قطعه نوار چسب جدید طی روند چسب زدن بینی ، وارد آوردن اندکی فشار الزامی می باشد. دقت کنید که میزان فشار وارد آمده ، به طور یکسان باشد. همانطور که در قرار دادن نوار چسب ها بر روی پل بینی به بالا پیش می روید ، طول نوار چسب ها را کوتاه تر کنید تا نتیجه نهایی منظم و یکدست باشد.

در مرحله دوم در قسمت نوک بینی ، در واقع از زیر آن ، نوار چسبی  را به شکل “U” به بینی بچسبانید. این تکه نوار چسب باید در مقایسه با تکه های قبلی ، اندکی بلندتر باشد و وسط آن در زیر نوک بینی قرار گرفته و با ایجاد شکل “U” ، طرفین آن به دو طرف پل بینی چسبانده شود. هنگام قرار دادن این قطعه چسب برروی بینی ، مراقب باشید تا سوراخ های بینی پوشانده نشوند. قسمت بالای نوک بینی نیز پوشش داده نمی شود. بر اساس نوع عمل بینی ، گاهی بهترین جراح بینی تهران به شما توصیه می کند تا نوک بینی را اصلاً چسب نزنید.

در مرحله سوم ، آنچه در مرحله یک انجام داده بودید ، دوباره تکرار می شود. یعنی دوباره چند قطعه چسب را بریده و به شکلی که یکدیگر را تا حدودی پوشش دهند ، بر روی یکدیگر از نوک بینی به سمت بالا ، می چسبانید. دقت کنید که وارد آوردن فشار ملایم در این مرحله را فراموش نکنید.

ویدیو آموزش چسب زدن بینی

مزایای چسب زدن به بینی

استفاده از چسب بر روی بینی بعد از عمل رینوپلاستی، به کاهش سریع تر تورم کمک می کند، بهبود را سرعت می بخشد و نتیجه بهتر و قابل پیش بینی تری را به دست می دهد. فشار وارد آمده بر روی بینی تازه عمل شده، به حفظ ساختارهای بینی در محل جدید خود کمک کرده و فرایند بهبود را به شکل بهتری کنترل می کند. در واقع می توان گفت فشاری که در نتیجه چسب زدن بینی بر روی این اندام وارد می شود، تورم بافت را به بیرون می راند. این روند در بیمارانی که پوست بینی آنها از ضخامت بیشتری برخورداری است، تاثیر بهتری بر جای می گذارد. در این نوع بینی ها، پوست بینی در نشان دادن تغییرات و اصلاحات انجام شده در ساختار اسکلتی بینی نقش به سزایی را ایفا می کند.

نحوه تعویض چسب بینی

2 تا 3 هفته بعد از عمل جراحی بینی ، نوار چسب ها را هر 2 تا 3 روز یکبار عوض کنید. تعویض نوار چسب های بینی به اندازه استفاده از آنها اهمیت دارد. با توجه به اینکه بینی شما حداقل تا 2 ماه پس از عمل در حال سپری کردن روند بهبود است و پوست بسیار ظریف می باشد ، نباید در زمان جدا کردن نوار چسب ها از بینی ، فشار زیادی به پوست بینی وارد کنید. بهتر است نوار چسب ها را ابتدا خیس کنید تا جدا شدن آنها از بینی ، راحت تر انجام گیرد. اکثر پزشکان برای چسب زدن بینی بعد از عمل نوار چسب های ضد حساسیت را که در همه داروخانه ها موجود می باشد ، توصیه می کنند

چسب زدن بینی

آیا می توان هنگامی که بینی چسب زده شده است دوش گرفت؟

حداقل به مدت یک هفته پس از عمل دماغ بهتر است دوش نگیرید و به جای آن حمام کنید. می توانید موها و بدن خود را بشویید بدون اینکه  آب روی صورت شما جاری شود. در این مدت می توانید صورت خود را با دستمال مرطوب تمیز کنید. پس از برداشته شدن آتل یا اسپلینت ، بینی شما چسب زده می شود که باید حداقل 4-5 روز بر روی بینی باقی بماند. بعد از این مدت ، دوش گرفتن یک اقدام ایده آل برای کمک به برداشته شدن آسان تر چسب ها می باشد، چون رطوبت باعث شل شدن آنها شده و در هنگام جدا کردن از بینی ، فشار زیادی به پوست حساس بینی شما وارد نمی آورد.

چسب زدن بینی چه مدت پس از عمل باید ادامه داشته باشد؟

به طور کلی ، بعد از حدوداً 1-3 ماه ، چسب روی بینی برداشته میشود . البته این مدت زمان در هر زیباجو  متفاوت می باشد. اگر با چسب زدن بر روی بینی خود مشکلی ندارید و تحمل کردن آن برای شما دشوار نمی باشد ، بهتر است حداقل 3 ماه به چسب زدن بینی  ادامه دهید. قرار دادن چسب روی بینی بصورت مداوم حتی در طول شب ، به مدت  یک ماه پس از عمل ، از سوی برخی از جراحان توصیه  می شود. علت این است که در طول شب ، تورم بینی افزایش می یابد و چسب می تواند از بروز این حالت جلوگیری نماید.

اگر بعد از رینوپلاستی به بینی خود چسب نزنیم چه اتفاقی می افتد؟

دلیل اصلی چسب زدن بینی بعد از عمل ، کمک به کاهش تورم است. اگرچه تاثیر چسب از نظر علمی اثبات نشده است ، اما هنوز هم به نظر اکثر جراحان ، اقدامی مفید محسوب می شود. گفته می شود  در صورت چسب نزدن به بینی ، فروکش کردن تورم ، مدت  زمان بیشتری طول خواهد کشید. برخی از جراحان معتقدند که چسب نزدن می تواند خطر بروز برخی از عوارض مانند تغییر شکل نوک بینی را به همراه داشته باشد.

چسب زدن به بینی در طول شب

هنگامی که صبح از خواب بیدار می شویم، صورت مان اصطلاحاً پف کرده و متورم است. اگر در طول شب، بینی مان را چسب بزنیم، می توانیم تورم صبح هنگام آن را تا حدودی کنترل کنیم. این اقدام دارای تاثیر دائمی نمی باشد. بعد از گذر یک سال، بینی شکل نهایی خود را پیدا می کند و دیگر چسب زدن یا نزدن بر روی آن هیچگونه تاثیری به همراه نخواهد داشت.

آیا چسب زدن بینی باعث کوچک تر شدن آن می شود؟

چسب می تواند برای کاهش تورم و جمع شدن پوست موثر باشد ، ولی بر روی شکل و فرم بینی تأثیری نمی گذارد. اگر بعد از عمل متوجه شدید بینی شما در حال کوچک شدن است ، علت آن فروکش کردن تورم است.

آیا درست چسب نزدن به بینی باعث تغییر شکل بینی یا کج شدن آن می شود؟

چسب زدن چیزی نیست که بتواند باعث تغییر شکل قابل ملاحظه ای در شکل ظاهری بینی شود. همانطور که قبلاً ذکر شد، یکی از فواید چسب زدن به بینی، تاثیر آن بر  فروکش کردن تورم است که آن را هم می توان یک تاثیر کوتاه مدت تلقی نمود.

مدت زمانی که از سوی پزشک بعنوان دوره موثر برای چسب زدن به بینی توصیه شده است، در واقع پر اهمیت ترین دوران است. بنابراین، دلیلی ندارد که نسبت به اینکار ، وسواس یا دغدغه شدید داشته باشید، هرچند چسب نیز باید بعنوان یکی از بخش های مربوط به مراقبت های بعد از عمل زیبایی بینی با دقت و صحیح انجام شود.

چه نوع چسبی را باید برای چسب زدن بینی بعد از عمل مورد استفاده قرار دهیم؟

چسب میکروسفر بهترین نوع چسب جهت استفاده  بعد از عمل بینی می باشد. این چسب، ضد حساسیت بوده و دارای ضخامت مناسبی می باشد. انواع دیگری از چسب ها نیز وجود دارند که تحت عنوان چسب های شیشه ای نامیده می شوند. این نوع چسب ها ممکن است باعث قرمز و چرب شدن پوست بینی شوند، بهمین دلیل استفاده از آن توصیه نمی شود. البته، مورد استفاده این نوع چسب ها تنها زمانی است که فرد قصد دارد برای مدت زمان کوتاهی فرایند چسب زدن  را انجام داده یا بعد از عمل بینی، چربی پوست بینی کاهش یافته باشد.

نکته دیگری که بیماران بعد از عمل باید به آن توجه داشته باشند و شاید سوال بسیاری از آنها باشد، این است که آیا می توان برای یک یا دو روز در طول دوره چسب زدن بینی ، بر روی بینی چسب نزد؟ در این خصوص جای نگرانی وجود ندارد. برخی از بیماران بعد از جراحی بینی، قرار است در مناسبت مهمی شرکت کنند یا در زمان حضور در یک موقعیت اجتماعی خاص، دوست ندارند بر روی بینی آنها چسب وجود داشته باشد. این بیماران می توانند در زمان شرکت در آن مناسبت یا موقعیت اجتماعی خاص، به بینی خود چسب نزنند، و پس از آن دوباره اقدام به زدن چسب به بینی خود نمایند.

ورم بینی بعد از برداشتن چسب

متورم شدن بینی بعد از عمل، یک رویداد نرمال و طبیعی است که بعد از هر فرایند عمل رخ می دهد. چسب زدن به بینی، کمک می کند که این ورم زودتر از بین برود و روند بهبود با سرعت بالاتری سپری شود. چسب زدن بینی علاوه بر اینکه باعث می شود ورم بینی با سرعت بیشتری بخوابد، به پوست نیز کمک می کند تا با چارچوب تازه شکل داده شده در ساختار استخوانی و غضروفی، سازگار شود.

اگر چسب بینی به شکلی اصولی و با روشی صحیح به بینی زده شود و مقدار فشار مطلوب، بر روی پوست بینی وارد گردد، تورم به یک اندازه در نواحی مختلف این اندام تازه شکل داده شده، فروکش خواهد کرد. برخی بیماران این تصور اشتباه را دارند که محکم تر و طولانی تر چسب زدن به بینی، بر روی نتیجه عمل تاثیر می گذارد. برخی نیز می پرسند که چرا بعد از برداشتن چسب، بینی ورم می کند؟ چسب زدن تاثیری در نتیجه نهایی یا ورم کردن بینی ندارد و همانطور که گفته شد، تنها به کنترل تورم کمک کرده و به سازگار شدن سریع تر پوست با چارچوب بینی کمک می کند.

چسب زدن بینی

خیس شدن چسب بینی بعد از عمل

بلافاصله بعد از عمل ، بر روی بینی تان چسب زده شده و اصطلاحاً بینی گچ گرفته می شود. این مجموعه چسب و گچ یا اسپلینت بینی باید به مدت یک هفته بدون اینکه خیس یا دستکاری شود، بر روی بینی باقی بماند. از طرفی می خواهیم در طول این یک هفته استحمام کنیم. راهکار چیست؟ بهرتین جراح بینی تهران ، دکتر ضیغمی، به شما توصیه می کند که قبل از عمل ، استحمام کنید تا حداقل برای دو روز بعد از عمل، نیازی به استحمام نداشته باشید. علت توصیه به اجتناب از حمام کردن در طول این دو روز، علاوه بر جلوگیری از خیس شدن گچ بینی، اجتناب از خطر زمین خوردن احتمالی به دلیل وجود تاثیرات بیهوشی می باشد.

در روز سوم در زمان حمام کردن، سعی کنید از یکی از افراد خانواده کمک بگیرید. موهای خود را بعد از شستشو با شامپو، با دوش تلفنی آبکشی کنید تا آب به روی صورت تان جاری نشود. سپس بدن تان را بشویید. در روز مراجعه به پزشک جهت برداشتن گچ بینی، بهتر است به طور کامل استحمام کرده و اجازه بدهید آب برروی صورت جریان یابد. به این ترتیب، گچ بینی شل می شود و برداشتن آن آسان تر خواهد بود. در خصوص دوره چسب زدن بینی بعد از برداشته شدن گچ نیز باید بگوییم که اگر احیاناً چسب بینی تان خیس شد، می توانید با باد خنک سشوار، آن را خشک کنید.

بینی گوشتی را تا چند ماه باید چسب زد؟

همانطور که قبلاً گفته شد، فایده اصلی چسب زدن بینی ، کمک به کاهش سریع تر ورم بینی می باشد. چسب زدن به بینی برای یک دوره یک الی یک ماه و نیم می تواند در کنترل ورم بینی تاثیر گذار باشد. بعلاوه افراد با دیدن چسب بر روی بینی شما، متوجه می شوند که بینی تان تحت عمل قرار گرفته و باید مراقب باشند تا ناخواسته آسیبی به آن وارد نشود.

یکی از ویژگی های بینی های گوشتی، ضخامت پوست آنها می باشد و معمولاً گفته می شود که تورم بعد از عمل در این نوع بینی ها در مقایسه با بینی های استخوانی، بیشتر است. به همین منظور اغلب توصیه می شود که بیماران دارای بینی های گوشتی در مقایسه با بیماران دارای بینی های استخوانی برای مدت زمان اندکی طولانی تر، به بینی خود چسب بزنند.

به طور کلی، زمان مورد نیاز برای چسب زدن بینی در بیماران مختلف متفاوت بوده و به فاکتورهایی از قبیل ضخامت پوست بینی، نوع تکنیک مورد استفاده و نوع فرایند جراحی از لحاظی زیبایی یا درمانی بودن آن وابسته است. پزشک در خصوص این دامنه زمانی، به شما اطلاع رسانی خواهد کرد.

حساسیت به چسب بینی

در برخی از بیماران عمل زیبایی بینی ، گاهی پوست بینی نسبت به چسب زده شده بر روی آن حساسیت نشان می دهد و علائمی از قبیل آکنه در بینی نمایان می شود. در چنین شرایطی می توانید از چسب های مورد توصیه یک جراح خوب بینی در تهران مثلاً چسب ضد حساسیت بینی استفاده کنید تا احتمال واکنش نشان دادن پوست، کاهش یابد. یکی دیگر از راهکار ها برای درمان حساسیت به چسب، تمیز کردن کامل پوست قبل از چسب زدن بینی می باشد

آیا چسب زدن به بینی تنها راه کمک به کاهش ورم است؟

خیر، علاوه بر این روش، اقدامات دیگری از قبیل استفاده از کمپرس یخ خصوصاً در طول 48 ساعت اول بعد از عمل بر روی گونه ها و میل کردن میوه آناناس به واسطه انزیم موجود و موثر در آن در کمک به کاهش ورم، می تواند تاثیر قابل ملاحظه ای در پایین آوردن سطح ورم بعد از عمل بینی داشته باشد.

هر چند وقت یکبار باید چسب بینی را عوض کنیم؟

نوع پوست بینی فاکتور مهم و تعیین کننده ای در تعیین زمان تعویض چسب محسوب می شود. افرادی که میزان تولید چربی در پوست بینی آنها نرمال است، معمولاً یک روز در میان به تعویض چسب نیاز دارند ولی در افرادی که میزان تولید چربی در پوست بینی شان زیاد است معمولاً تعویض چسب باید هر روز انجام شود. در افرادی که پوست بینی آنها خشک است هر سه روز یک بار، بازه زمانی مناسبی برای تعویض چسب محسوب می شود.

آیا برای زدن چسب به بینی باید پوست را تمیز کنیم؟

در زمان تعویض چسب، بعد از برداشتن چسب قدیمی، قبل از اینکه چسب جدید را روی بینی بچسبانید، پوست بینی و اطراف آن را به آرامی با یک پد الکلی تمیز کنید تا تمام چربی ها و سایر مواد موجود روی آن به طور کامل تمیز شود. این کار کمک می کند تا چسب بهتر روی پوست بچسبد. پس از آن، طبق روشی که پزشک به شما آموزش داده است، قطعات جدید چسب را روی بینی بچسبانید.

بهترین روش برای جدا کردن چسب از روی بینی چیست؟

جدا کردن چسب از روی بینی پروسه بسیار حساسی است چون کششی که در زمان جدا کردن چسب به پوست وارد می شود می تواند به بافت های زیرین آن آسیب وارد کند. قبل از جدا کردن چسب بهتر است آن را با آب ولرم خیس کنیم و با آب و صابون با ملایمت بشوییم. سپس با یک موچین به آرامی لبه آن را بگیریم و نوار را به موازات سطح پوست جدا کنیم. جدا کردن چسب در این جهت می تواند به میزان قابل ملاحظه ای از وارد آمدن فشار به بافت غضروفی و استخوانی بینی جلوگیری نماید.