رینوپلاستی، عمل بینی است که با تغییرات میلیمتری سر وکار دارد و یک خطا می تواند در مراحل بعدی تاثیرات خود را نشان دهد. دقت و ظرافت به کار برده شده توسط پزشک، هر قدر از سطح کیفی بالاتری برخوردار باشد، می تواند علاوه بر خلق نتیجه ای بی نظیر، بر روی فاکتورهای بعد از عمل که تحت عنوان عوارض بعد از جراحی بینی شناخته می شود، تاثیر گذار باشد. یکی از این عوارض ، کبودی بعد از عمل بینی می باشد که دکتر آتوسا ضیغمی ، بهترین جراح بینی در تهران ، در این مقاله توضیحاتی جامع در مورد آن داده است.

کبودی-بعد-از-عمل-بینی

برش استخوان، تراش دادن قوز، و کلیه اقداماتی که برای شکل دادن استخوان بینی، در عمل زیبایی بینی انجام می شود، باعث ایجاد یک زخم باز در استخوان می گردد. اولین نتیجه این اقدامات، نشت خون در زیر پوست، و ایجاد کبودی اطراف چشم ها بخصوص در روزهای اول بعد از عمل می باشد. مداخلات در ساختار استخوان و تشریح بافت، باعث افزایش کبودی و تورم در اطراف بینی می شود. البته، مراقبت های بعد از عمل بینی، خود در مدیریت این کبودی اجتناب ناپذیر، نقش انکار ناپذیری دارد.

دلایل افزایش کبودی بعد از عمل بینی

دکتر ضیغمی برخی اشتباهات زیر را دلیل افزایش کبودی در اطراف چشم ها در بیماران می داند که آنها را در این مقاله با شما به اشتراک می گذارد:

  • سه روز اول بعد از عمل ، بسیار حائز اهمیت است.

در طول سه روز اول بعد از عمل ، معمولاً کبودی در اطراف چشم ها اتفاق می افتد و سپس، دوره ریکاوری آغاز می شود. در این سه روز بیمار باید ترجیحاً در محیط خنک باشد. اگر کبودی بعد از عمل بینی در اطراف چشم ها و صورت افزایش پیدا کرد، بیمار باید از کیسه یخ استفاده کرده و ترجیحاً در موقعیت نشسته قرار گیرد. هدف از این کار، کاهش فشار خون در ناحیه سر می باشد. اگر در طول سه روز اول بعد از عمل جراحی، بر خلاف این دستورالعمل ها عمل کنید، یعنی ناحیه تحت درمان را خنک نگه ندارید و در محیط گرم باشید، در تخت دراز بکشید و ورزش کنید، فشار خون در سر، افزایش پیدا می کند. همین امر باعث افزایش یافتن سطح کبودی و تورم در اطراف صورت می شود.

  • در موقعیت نامناسب دراز نکشید.

دراز کشیدن در تخت، تحت زاویه 45 درجه، در طول سه هفته اول بعد از عمل ، و ترجیحاً حتی الامکان در حالت نشسته قرار گرفتن در طول دوره استراحت در روز، می تواند به فروکش کردن سریع تر کبودی بعد از عمل بینی ، کمک کند. به این ترتیب، فشار خون در ناحیه سر، کاهش پیدا می کند. این کار همچنین از احتمال چرخش سر و قرار گرفتن آن در موقعیت پهلو، به شکلی که صورت شما با زمین مماس شود، جلوگیری به عمل آورده و از وارد آمدن فشار و آسیب به صورت جلوگیری می نماید. برخی بیماران از بالش های مخصوص مسافرتی که در سفرهای هوایی برای استراحت در هواپیما کاربرد دارد، استفاده می کنند. این بالش ها به شکل C بوده و از بینی در برابر وارد آمدن ضربه مکانیکی و احتمال بالا رفتن کبودی، جلوگیری به عمل می آورد.

  • در مصرف دارو ها دقت کنید.

برخی از داروها، که مصرف آنها توسط بیمار از سوی بهترین جراح بینی تهران توصیه می شود، شامل ویتامین های گوناگون، آنتی بیوتیک ها و داروهای مسکن می باشد. هر یک از این دارو ها با اهداف مختلف مورد استفاده قرار می گیرند. برخی از آنها، برای تسکین و مدیریت درد، برخی دیگر برای تمیز کردن داخل بینی، بعضی برای مرطوب کردن داخل بینی و برخی برای سرعت بخشیدن به ریکاوری، مورد استفاده قرار می گیرند.

به طورکلی، استفاده از داروهای مسکن حاوی رقیق کننده خون، توصیه نمی شود. برخی داروهای مسکن از قبیل آسپرین، دارای ویژگی های رقیق کنندگی خون می باشند. استفاده از داروهایی از قبیل آسپرین، می تواند باعث افزایش احتمال خونریزی و بالا رفتن سطح کبودی شود. همچنین، کوتاهی در اجرای دستورالعمل های مربوط به مراقبت های بخش داخلی بینی، می تواند سطح تورم صورت را بالا برده و در نتیجه، دوره بهبود را طولانی نماید. لطفاً از داروهای تجویز شده برای مراقبت های داخل بینی با دقت و طبق دستورالعمل بهترین دکتر عمل بینی تهران استفاده کرده و بدون مشورت با ایشان و دریافت صلاحدید او، اقدام به مصرف دارویی ننمایید.

  • نسبت به تغذیه خود، دقت عمل به خرج دهید.

غذاهای داغ، تند و شور می تواند سطح تورم و کبودی بعد از عمل بینی در اطراف چشم ها را افزایش دهد. همچنین، مصرف برخی محصولات گیاهی مشخص شده از سوی جراح بینی خوب تهران ، سالاد ، آبمیوه تازه و سبزیجات ، با هدف جلوگیری از بروز یبوست و تامین مواد مغذی لازم برای سرعت بخشیدن به روند بهبود، از اهمیت بالایی برخوردار است.

  •  در زمان عطسه یا سرفه کردن، دهان خود را نبندید.

گچ یا اسپلینت سیلیکونی داخل بینی، با مژک های داخل بینی در تماس است و گاه می تواند با تحریک آنها، باعث ایجاد عطسه شود. لطفاً در زمان عطسه کردن، دهان خود را باز کنید. بستن دهان در حین عطسه کردن، می تواند باعث افزایش بیش از حد فشار در داخل بینی شود. همین امر بر روی افزایش یافتن سطح کبودی بعد از عمل بینی تاثیر گذاشته و گاهی خونریزی بینی را به همراه خواهد داشت.

کبودی بعد از عمل بینی

کبودی بعد از عمل بینی چه مدت باقی می ماند؟

بروز میزانی کبودی بعد از جراحی بینی قابل انتظار است و مدتی طول می کشد که به طور کامل از بین برود. این مدت زمان به فاکتورهای مختلفی بستگی دارد مثل شدت کبودی نمود یافته و روند ترمیم و بهبودی بدن پس از عمل. به این هم دلیل می توان برای همه افراد گفت که دقیقا چه زمانی پس از عمل ، کبودی بهبود پیدا می کند. اما چنانچه شرایط نرمال باشد ، به طور میانگین زمانبندی بهبودی کبودی را می توان بدین صورت گفت :

چند روز اول پس از رینوپلاستی :

بلافاصله بعد از جراحی ، بر روی صورت بیمار کبودی هایی نمایان می گردد. در این بازه کبودی به سبب اکسیژن موجود در خون ، مایل به قرمز است. ممکن است تا یک روز پس از عمل نه تنها کبودی بهتر نشود ، بلکه به طور کامل پدیدار می گردد.

زمانی که کبودی بعد از عمل بینی پس از یک الی دو روز به طور کامل مشخص شد ، رنگ ها تیره و مایل به بنفش ، آبی یا گاهی اوقات هم سیاه می باشد. این شرایط برای چند روز پایدار خواهد بود.

کبودی 5 روز پس از عمل بینی

هر چه زمان بیشتری می گذرد ، بدن رو به بهبودی می رود. با گذشت چند روز از رینوپلاستی متوجه محو شدن بخشی از کبودی خواهید شد. بخش های محو شدخ رنگ متمایل به سبز یا بنفش کمرنگ به خود می گیرد و همین طور رفته رفته کمرنگ تر می شود.

یک هفته بعد از  جراحی

با گذشت یک هفته تا 10 روز ، محو شدن کبودی ادامه داشته و از رنگ سبز مانند به زرد و قهوه ای روشن می رسد.

گذشت 2 الی 3 هفته از جراحی بینی

بعد از این مدت عمده بیمارن متوجه می شوند که کبودی بعد از عمل بینی به طور کامل برطرف گردید است. دقت داشته باشید اگر شدت کبودی چندان زیاد نباشد ، امکان دارد زودتر از 2 هفته بهبودی حاصل شود.

چند توصیه در خصوص کبودی بعد از عمل بینی در دوره ریکاوری:

  • ورزش کردن و فعالیت هایی که باید در حین انجام آنها خم شوید را خصوصاً در طول ده روز اول بعد از عمل ، کاملاً کنار بگذارید. این کار باعث بالا رفتن خطر خونریزی می شود. به جای این کار، حتی الامکان، به حالت نشسته تکیه دهید و با تا کردن زانو، به اصطلاح سعی کنید چیزی را از روی زمین بردارید. از سر گرفتن ورزش، باید حداقل یک ماه بعد از عمل ، به تعویق انداخته شود.
  • سعی کنید در دوره های اولیه بهبود، قرار گرفتن در معرض نور شدید خورشید را به حداقل برسانید. بعد از عمل جراحی، برای گرفتن حمام آفتاب در نواحی ساحلی یا در هر موقعیت دیگری که حرارت در آن بالاست، عجله نکنید. سعی کنید در طول حداقل ده روز اول بعد از عمل خود، در معرض آفتاب نباشید. نور خورشید، می تواند باعث افزایش یافتن تورم و کبودی در اطراف صورت و چشم ها شود.
  • لطفاً از رفتن به سونا و وان آب گرم بپرهیزید. خصوصاً در طول هفته های اول بعد از عمل جراحی، از تماس با نواحی گرم که باعث افزایش فشار خون و در نتیجه بالا رفتن احتمال خونریزی می شود، خودداری کنید. استفاده از سونا خصوصاً در طول هفته اول بعد از عمل زیبایی بینی، بسیار مضر و خطرناک است.

چه بیمارانی بعد از عمل زیبایی بینی، دچار کبودی بیشتر می شوند؟

احتمال بروز کبودی بعد از عمل بینی در اطراف چشم ها، بخصوص در بیمارانی که دارای قوز بینی بیشتر می باشند و برجستگی استخوان بینی آنها به تراش دادن بیشتری نیاز دارد، در سطح بالاتری قرار خواهد داشت. در بیمارانی که روند برش دادن استخوان بینی، بیش از یک بار انجام شده است و در نتیجه، تحت فرایند رینوپلاستی پیچیده تری درمان شده اند، میزان کبودی نیز بیشتر خواهد بود. البته، مشخصه هایی از قبیل ریکاوری، خونریزی و وارد آمدن فشار به ناحیه درمان در بیمار، همگی بر شدت این موقعیت تاثیر می گذارد.