رینوپلاستی یا عمل بینی یکی از پر طرفدارترین عمل های زیبایی خصوصاً در دهه های اخیر بوده است که در درمان مشکلات گوناگون مربوط به بینی هم از جنبه رفع دغدغه های زیبایی و هم جنبه های فانکشنال، بسیار موفق ظاهر شده و ظهور تکنیک های پیشرفته در این حوزه، توانسته است به افراد بسیاری در دستیابی به اهداف زیباشناختی شان، کمک کند، در این مقاله با دکتر آتوسا ضیغمی همراه باشید تا در مورد ارتودنسی دندان و عمل بینی اطلاعات کافی کسب کنید.

ارتودنسی دندان و عمل بینی

برخی از داوطلبین عمل زیبایی بینی، علاوه بر وجود دغدغه هایی در بینی خود در ناحیه دندان و فک نیز با مشکلاتی روبرو هستند. برای مثال، این افراد دندان هایی نامنظم داشته، ناهنجاری هایی در ناحیه فک آنها تشخیص داده شده و دارای الگوی بایت ( جفت شدگی دندان ها ) مناسبی نمی باشند. این عدم همترازی در دندان و فک، نیاز به قرار گرفتن این افراد تحت فرایند ارتودنسی را نیز الزامی می نماید.

در این مرحله، سوالی که در ذهن این داوطلبین شکل می گیرد، تعیین الویت در خصوص انجام یکی از دو روند رینوپلاستی یا ارتودنسی، قبل از دیگری است. حتی برخی از آنها، در خصوص امکان اجرای همزمان دو درمان، از پزشک سوال می پرسند.

این سوالی است که پاسخ آن، تنها یک انتخاب ساده بین دو گزینه نبوده و باید از نگاه علمی، از سوی یک متخصص جواب داده شود.

به باور برخی افراد، ارتودنسی تنها فرایند مرتب کردن دندان ها و تنظیم چیدمان آنهاست. دکتر ضیغمی، صراحتاً به این دسته از بیماران می گوید که این یک تصور اشتباه است. ارتودنسی دندان ، فرایندی است که علاوه بر تنظیم چیدمان دندان ها، بر روی حفره دهانی شما نیز تاثیر گذاشته و سلامت و عملکرد صحیح آن را تضمین می کند. این روند درمان، مشکلاتی از قبیل موارد زیر را رفع می نماید:

  • مشکل جویدن توام با درد
  • مشکلات لثه
  • مشکل پوسیدگی دندان ها
  • درگیر بودن با سردرد و گاهاً میگرن
  • احساس درد در پشت شانه و گردن
  • دردها و مشکلات گوارشی ناشی از عدم جویده شدن کامل غذا
  • مشکلات مربوط به مسواک زدن و مشکلات بهداشت دهان و دندان متعاقب آن
  • ایرادات مربوط به شکل ظاهری دندان ها و تاثیر آن بر نارضایتی از چهره و کاهش یافتن اعتماد به نفس

برخورداری از داشتن یک حفره دهانی سالم، از جنبه آناتومیکی، بر روی زیبایی ظاهری تاثیر گذار است. جابجا نمودن فک و قرار دادن دندان ها در موقعیت مناسب، باعث بهبود کانتور بخش تحتانی صورت شده، خط لبخند را اصلاح نموده، شکل لب ها را بهبود بخشیده و فاصله بین بینی تا چانه را تنظیم می کند.

و اما ارتودنسی دندان در عمل بینی

جستجوی زیبایی یک ویژگی و هدف ذاتی در بشر است و پیشرفت علم، مسیر را در دستیابی هر چه بیشتر به این هدف، هموار نموده است. عمل دماغ بعنوان یکی از رایج ترین روندهای زیبایی، توانسته است طرفداران زیادی را به خود جلب کرده و افق تازه ای را در زندگی بسیاری از افراد بگشاید. این روند، با خلق بینی زیبا در صورت فرد، دغدغه هایی را که بسیاری در تعاملات خود با آن در چالش بوده اند، رفع نموده و سطح اعتماد به نفس را که فاکتوری مهم در موفقیت محسوب می شود، بالا برده است.

جراحی بینی نیز به مانند ارتودنسی، علاوه بر رفع مشکلات از نگاه زیبایی، دارای قابلیت رفع مشکلات عملکردی در بینی بوده و با ایجاد یک مجرای تنفسی سالم و استاندارد، امکان یک تنفس راحت، و در پی آن تجربه داشتن یک خواب راحت و رهایی از درگیر بودن با مشکلاتی از قبیل گرفتگی یا عفونت بینی را فراهم می آورد.

کدام درمان از نظر زمان بندی در اولویت قرار دارد: ارتودنسی یا عمل بینی؟

همانطور که در بالا اشاره شد، رینوپلاستی با دو هدف زیبایی و فانکشنال انجام می شود. مشکلاتی از قبیل بدشکلی، انحراف، شکستگی یا مشکلات تنفسی، فرد را به سمت این روند زیبایی هدایت می کند. از طرفی یک داوطلب ایده آل، داوطلبی است که از سلامت عمومی خوب برخوردار بوده و به دنبال ارتقا دادن سطح زیبایی و سلامت خود است و واجد شرایط برای قرار گرفتن تحت این عمل، شناخته شده است.

به طور کلی، داوطلبین عمل بینی، یک ماه بعد از عمل، می توانند تحت درمان ارتودنسی قرار گیرند. پس از یک ماه، فرایند بهبود، تا حدودی به حالت استیبل در آمده و کشیدگی پوست در زمان اورتودنسی، تاثیری بر روی بینی بر جای نخواهد گذاشت. بنابراین، می توان پروسیجر ارتودنسی را بعد از گذر یک ماه از عمل بینی، آغاز نمود.

آیا ارتودنسی دندان و عمل بینی ، بر روی یکدیگر تاثیر گذارند؟

طبق توضیحات فوق، ارتودنسی، فرایند اصلاح ساختار فک و چیدمان دندان ها در داخل دهان می باشد. یکی از موضوعاتی که به بروز ناهنجاری های دندانی و فک و صورت منجر می شود، دچار بودن به مشکلات بینی و ناگزیر بودن به تنفس از راه دهان مربوط می شود. مشکل بودن تنفس از راه بینی، تنفس از راه دهان را اجباری نموده و به این ترتیب، فک بالا سفت شده و چیدمان دندان ها دچار بی نظمی می شود.

البته، درمان ارتودنسی اغلب در دوران کودکی توصیه می شود و در طول این دوره، اغلب بهترین نتایج ممکن حاصل می گردد. از طرفی، بررسی آمار نشان می دهد که عمل جراحی زیبایی بینی بیشتر در میان جمعیت بزرگسالان رواج بیشتری داشته و انجام آن در سنین کمتر از حداقل 15 سال توصیه نمی شود. بنابراین به طور کلی، ارتباط زمانی از لحاظ تقدم و تاخر بین این دو پروسیجر وجود ندارد، ولی در صورت انجام عمل بینی و تصمیم به انجام ارتودنسی پس از آن، یک گپ زمانی یک ماهه بین این دو فرایند، الزامی می باشد.

آیا انجام همزمان دو فرایند ارتودنسی دندان و عمل بینی ، امکان پذیر است؟

یکی از سوالاتی که بیماران دکتر ضیغمی، که برنامه زندگی پر مشغله ای داشته و از طرفی خواهان دستیابی به اهداف زیبایی در خود هستند، می پرسند، امکان اجرای همزمان دو پروسیجر ارتودنسی دندان و عمل بینی می باشد. پزشک در پاسخ به این دسته از بیماران می گوید که با توجه به اینکه در طول اورتودنسی، لب بالا در معرض کشش قرار دارد و از طرفی، یکی از توصیه های پزشک در خصوص مراقبت های بعد از عمل بینی ، اجتناب از بیش از حد حرکت دادن لب بالا به دلیل فاصله اندک آن با بینی و حساسیت ساختارهای تازه تغییر شکل یافته در طول روند رینوپلاستی می باشد، می توان نتیجه گرفتن که انجام همزمان ارتودنسی دندان و عمل بینی ، اقدام منطقی محسوب نمی شود.