تزریق کورتون به بینی یا استفاده موضعی از استروئیدها بعد از عمل زیبایی بینی، باید بعنوان ابزاری مهم برای عمل بینی ، مد نظر قرار گیرد. کورتیکو استروئید ها یا کورتون ها نباید با استروئیدهای آنابولیک اشتباه گرفته شوند. وقتی از عبارت استروئیدها در دنیای عمل بینی استفاده می کنیم، در واقع نوع بسیار خاصی از استروئید یا کورتون مورد نظر می باشد. عبارت استروئید آنابولیک، هورمونی است که برای افزایش رشد عضله در بدنسازها استفاده می شود و در واقع، به نوع متفاوتی از استروئید اطلاق می گردد که برای افزایش جرم بدن، مورد استفاده واقع می شود. در تزریق کورتون به بینی بعد از عمل ، از کورتیکواستروئید یا کورتون استفاده می شود.

همچنین گاهی اوقات آنها را با نام گلوکوکورتیکوئید می شناسیم. کورتون، گروه خاصی از استروئیدها با تاثیر ضد التهابی بسیار بالا می باشد که بر روی بافت بدن، تاثیر می گذارد. تاثیر کورتون تقریباً بر عکس استروئیدهای آنابولیک می باشد، چون تاثیر اولیه تزریق کورتون ، کاهش حجم بافت نرم است. بسیاری از کورتون ها به شکل قرص موجود می باشند و برخی دیگر، به صورت محلول تزریقی هستند. در خصوص عمل زیبایی بینی، هدف اصلی تزریق آمپول کورتون ، کاهش التهاب در این اندام می باشد. در مقاله زیر دکتر آتوسا ضیغمی ، بهترین جراح بینی تهران اطلاعات جامعی در خصوص تزریق آمپول کورتون بعد از عمل بینی در اختیار ما قرار میدهد.

هدف از تزریق کورتون به بینی و کاهش تورم نامطلوب

دلیل اصلی استفاده از آمپول کورتون بعد از عمل بینی ، مدل دهی مجدد آن از طریق کاهش تورم نامطلوب می باشد. بعد از اجرای روند رینوپلاستی در هر بیمار، قدری تورم در طول فرایند شکل دهی مجدد به بینی، ایجاد می شود. در بیشتر بیماران، مرحله تورم یا ادم اولیه، در طول 10 الی 14 روز اول، فروکش می کند. بر حسب نوع پوست، معمولاً تورم در 6 ماه اول، به میزان 90 درصد، فروکش خواهد کرد. جراحی بینی ، دارای یک فاز دوم تورم می باشد که تا چند ماه و گاه تا یک سال بعد از روند عمل ، برجای می ماند. به طور طبیعی، این تورم، بعد از عمل ، با تزریق کورتون به بینی ، مورد هدف قرار می گیرد.

بمنظور پیشگیری از ایجاد بافت های اسکار نامطلوب و تورم دائمی، آمپول کورتون ، بخصوص در بیماران دارای پوست بینی ضخیم، تزریق میشود. بینی های دارای بافت نرم ضخیم تر، در برابر برجای ماندن آثار زخم در برخی از نواحی بینی، مستعد می باشند. اگر فرایند بر جای ماندن جای زخم، وسیع باشد، پوست بینی برای خلق شکل مطلوب، بر روی ساختارغضروف و استخوان زیرین، به خوبی فروکش نخواهد کرد. اگر چنین اتفاقی رخ دهد، شکل زیبایی و ریکاوری مورد نظر، در بینی به دست نخواهد آمد. در این گروه از بیماران، تزریق کورتون ، به صورت استراتژیکی بمنظور جلوگیری از شکل گیری بافت نامطلوب اسکار، انجام می شود. مزیت این اقدام در این است که شانس به دست آوردن یک نتیجه خوب و رضایت بخش از عمل بینی، در بیمار بالا می رود.

انتخاب استروئید قابل استفاده در رینوپلاستی

استروئیدها دارای دامنه تنوع وسیعی می باشند که می توان از میان آنها برای کاهش التهاب، گزینه مورد نظر را انتخاب نمود. کورتون، رایج ترین نمونه از میان کورتیکواستروئیدهای قابل استفاده در حوزه پزشکی می باشد. جراحان بینی نیز برای دستیابی به بخشی از اهداف خود در این روند، کورتون را بر می گزینند. کورتون دارای غلظت های مختلفی می باشد. هر قدر غلظت بالاتر باشد، تزریق، قوی تر خواهد بود. تزریق حجم بالایی از کورتون، می تواند تاثیرات ضد التهابی بیشتری را بر جای گذارد.

مزایای تزریق کورتون به بینی چیست؟

رینوپلاستی یک شکل یونیک از عمل زیبایی می باشد. در این روند زیبایی، غضروف و استخوان دوباره شکل داده می شود و پوست باید بر روی این چارچوب جدید استخوانی و غضروفی قرار بگیرد. البته این اتفاق در بینی های دارای پوست نازک، به سرعت اتفاق می افتد، ولی در مورد بینی های دارای پوست ضخیم، زمان بیشتری مورد نیاز است. گاهی اوقات بافت اسکار بین پوست و غضروف ایجاد می شود و در نتیجه بیمار همچنان شاهد تورم خواهد بود. بنابراین این افراد داوطلبین خوبی برای تزریق کورتون محسوب می شوند. ماساژ نیز می تواند به پیشرفت روند بهبود کمک کند.

زمانبندی تزریق کورتون به بینی بعد از عمل

تعیین زمان مناسب برای تزریق کورتون بعد از عمل، یک موضوع بحث برانگیز در حوزه عمل جراحی زیبایی بینی می باشد. اطلاعات زیر بر پایه تجربیات شخصی دکتر ضیغمی، بعنوان بهترین جراح بینی در تهران ارائه شده است.

برخی جراحان بینی، بر این باورند که اگر شما می خواهید از شات یا تزریق کورتون استفاده کنید، باید این اقدام را ظرف 1 الی 2 ماه، برای کسب بیشترین تاثیر در بینی، انجام دهید. چنین باوری بر پایه این حقیقت استوار است که بدن بخش عمده ای از کلاژن را در طول دو ماه اول بهبود بعد از مدل دهی مجدد بینی، تولید می کند. در نهایت این کلاژن به بافت اسکار تبدیل می شود. این متخصصان بر این باورند که کورتون در طول دوره اولیه ریکاوری به دلیل شروع رشد بافت اسکار، بهترین تاثیر را بر جای می گذارد. توجه کنید که همه بافت های زخم، بد نیستند. اگر شما با تزریق زود هنگام کورتون، از شکل گیری بافت اسکار خوب، جلوگیری کنید، در واقع، به نتیجه رینوپلاستی، آسیب زده اید. موارد نادری وجود دارد که در آن، تزریق کورتون به بینی ، در طول 1 الی 2 ماه اول بعد از عمل زیبایی انجام می شود. تشخیص این امر، به تجربه جراح وابسته است.

دکتر آتوسا ضیغمی، خود قبل از تجویز آمپول کورتون ، اغلب حداقل 3 تا 4 ماه بعد از عمل، دست نگه می دارد. با مد نظر قرار دادن این نکته در فرایند بهبود، بیشتر بیماران، شاهد تغییر کانتور بینی خود خواهند بود. همچنین اقدام به استفاده از کورتون بعد از این مدت، دارای سطح ایمنی بالاتری می باشد، چون شما در معرض خطر کمتر شکل گیری بافت اسکار نرمال خواهید بود.

تزریق کورتون به بینی در چه نواحی انجام می شود؟

بعد از رینوپلاستی، برخی بیماران تورم زیادی را در ناحیه درمان تجربه کرده و دچار شکل گیری بافت اسکار می شوند. این اتفاق در هر دو رویکرد عمل بینی باز و بسته، قابل انتظار است. ناحیه ای که بیشترین تورم در آن اتفاق می افتد، نوک بینی و بالای نوک بینی می باشد. اگر این ناحیه، همچنان متورم بماند یا بافت اسکار در آن شکل گیرد، تزریق کورتون، توصیه خواهد شد.

تعداد دفعات تزریق کورتون به بینی

در بسیاری از بیماران، تزریق کورتون بعنوان بخشی از روند درمان انجام می شود. عموماً برای به دست آمدن نتیجه مطلوب، یک سری تزریق، کفایت می کند. در صورت نیاز به تزریق مجدد، فاصله 6 تا 8 هفته ای، توصیه می شود.

تاثیر تزریق کورتون به بینی چه زمان آغاز می شود؟

بیشتر بیماران ظرف 2 هفته بعد از تزریق، شاهد نتایج آن می باشند. تئوری های زیادی در خصوص علل تشکیل اسکار وجود دارد. برخی تئوری ها نشان می دهد که تشکیل اسکار اضافی، ماحصل شکل گیری کلاژن اضافی بوسیله فیبروبلاست ها، نوعی سلول موجود در بدن می باشد. یک فاکتور رشد، فیبروبلاست را به تولید کلاژن اضافی، تحریک می کند. کورتون، تولید کلاژن و شکل گیری فیبروبلاست ها را متوقف می کند.

چسب زدن بعد از تزریق کورتون به بینی

در بخشی از این مقاله به نکته ای در خصوص چسب زدن به بینی بعد از تزریق کورتون اشاره کردیم. در ادامه، باید بدانید که در دوره چسب زدن به بینی، نباید اقدام به تعویض مکرر چسب نمایید. اگر هر روز چسب بینی تان را عوض کنید و در واقع به روشی غیر مستقیم، بینی را دستکاری کرده و آن را تحریک کنید، باعث تشدید ورم بینی می شوید. بهترین زمان برای تعویض چسب بینی، بعد از حمام کردن است که چسب به علت جذب رطوبت، نرم و شل شده و جدا کردن آن از بینی، تحریکی را شکل نداده و زمینه ای را برای تشدید تورم ایجاد نمی کند.

تزریق کورتون به بینی

عوارض آمپول کورتون به بینی

پزشکان در خصوص عوارض تزریق کورتون به بینی، نظرات متفاوتی داشته و برخی به دلیل خوش بین نبودن به عوارض کورتون ، به استفاده از آن بعد از عمل دماغ ، تمایلی ندارند. همانطور که در بخش های مختلف این مقاله اشاره کردیم، کورتون عمدتاً با هدف کاهش تورم و التهاب بعد از عمل بینی تجویز می شود. در اینجا باید متذکر شویم که عوارض آمپول کورتون برای بینی، تنها به این عضو محدود نمی شود و گاه می تواند یک تاثیر کلی از قبیل تاثیر منفی بر روی سیستم ایمنی را به همراه داشته و به بیان ساده تر، سیستم ایمنی بدن را ضعیف کند.

به طور کلی، می توان گفت تزریق کورتون عوارضی از قبیل کاهش دادن سطح رسوب کلسیم در استخوان ها و پایین آوردن سطح جذب این ماده در بدن را به همراه دارد. همانطور که در ابتدای این بخش گفتیم، تزریق کورتون باعث تضعیف سیستم ایمنی می شود. با کاهش سطح سیستم ایمنی بدن، بالطبع، مقاومت بدن نیز در برابر عفونت، با افت روبرو می شود. البته، نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که تزریق کورتون به بینی ، با دوز کنترل شده انجام می شود و در واقع پزشک ماهر و با تجربه شما در صورت احساس نیاز به استفاده از این ماده در پروسه درمان بینی تان، دفعات و مقادیر مصرف آن را با یک فرمول کنترل شده اجرا می نماید.

مراقبت بعد از تزریق کورتون به بینی

شاید این سوال برایتان پیش آید که بعد از تزریق کورتون به بینی چه باید کرد و آیا مراقبت خاصی در این مرحله مورد نیاز است یا خیر. پزشک به شما متذکر می شود همانطور که بعد از عمل بینی تان موظف به اجرای برخی دستورالعمل های مربوط به مراقبت های بعد از عمل بینی بودید، در پی تزریق کورتون نیز باید مراقبتهای لازم را فراموش نکنید. توصیه های پزشک در این خصوص شامل استفاده از کمپرس سرد، در طول دو روز اول بعد از تزریق می باشد. بعلاوه، با توجه به حساس بودن بینی، باز هم باید از تحریک کردن بینی یا دستکاری کردن آن خودداری کنید. بنابراین اقداماتی از قبیل ماساژ یا مالش دادن بینی ممنوع است. بینی شما همچنان حساس است و وارد آوردن فشار می تواند باعث تحریک آن شود. پس اجسام سنگین بلند نکنید و سرتان را پایین نیاوردید. اقداماتی از این دست می تواند باعث بالا رفتن فشار خون در ناحیه بینی شده و خونریزی را به همراه داشته باشد. اجتناب از انجام فعالیت های ورزشی سنگین نیز یکی از مواردی است که رعایت آن الزامی می باشد.

توصیه های تغذیه ای پس از تزریق کورتون

پس از تزریق کورتون سعی کنید از خوردن غذاهایی که تاثیر تشدید کنندگی تورم را به همراه دارند خودداری کنید. یکی از این گزینه های غذایی نمک است. پس تلاش کنید میزان مصرف نمک را به حداقل برسانید. میل کردن آناناس تازه نیز به دلیل محتوای آنتی اکسیدان آن می تواند تاثیر خوبی بر روی فرایند فروکش کردن تورم بینی بر جای گذاشته و در واقع یک مکمل برای اثر گذاری کورتون محسوب شود.

چه مدت بعد از تزریق کورتون ورم بینی میخوابد؟

پس از اینکه تزریق کورتون به بینی شما انجام گرفت، حدوداً یک هفته زمان لازم است تا اثرات این محصول، نمایان شده و سطح تورم بینی، کم کم کاهش یابد. البته، این بازه زمانی در بیماران مختلف متغیر بوده و نمی توان دقیقاً یک زمان مشخصی برای تاثیر گذاری کورتون در کاهش تورم بینی، مشخص نمود. در برخی افراد بین 2 الی 3 هفته و در برخی بیماران دیگر، حتی تا 6 هفته زمان لازم است تا تغییرات حاصل از تاثیر کورتون در بینی، آشکار شود.

پرسش و پاسخ پر تکرار

آیا تزریق کورتون دردناک است؟

هر بیمار دارای واکنش متفاوتی نسبت به کورتون می باشد. بیشتر بیماران، تجربه حداقل درد را گزارش داده اند. به طور کلی، آدرنالین و لیدوکائین حاوی مسکن، برای تسکین تاثیرات دردناک، مورد استفاده قرار می گیرد.

آیا بینی باید بعد از تزریق کورتون، بلافاصله چسب زده شود؟

معمولاً توصیه می شود فرایند چسب زدن به بینی، 1 الی 2 هفته بعد از تزریق، انجام شود.

آیا تزریق کورتون به بینی باعث سرعت گرفتن دوره ریکاوری می شود ؟

چنانچه داروی کورتون در دوز مناسب و زمان درست تزریق گردد ، می تواند به روند بهبودی سرعت بخشد ؛ اما دقت داشته باشید اگر تزریق این دارو به درستی صورت نگیرد ، می تواند نتیجه عکس را همراه داشته باشد.

آیا تورم بعد از استفاده کورتون دوباره تکرار می شود؟

بله، بازگشت تورم محتمل است. معمولاً دوز قوی تر کورتون یا کاربردهای مضاعف در این شرایط، مورد نیاز خواهد بود.

آیا تزریق کورتون به بینی بعد از عمل ، الزامی است؟

هر بیمار دارای واکنش بهبود متفاوتی بوده و تجویز کورتون ، بر اساس میزان تورم و صلاحدید و تشخیص بهترین جراح بینی تهران صورت می گیرد. صرفنظر از کیفیت عمل بینی، همیشه مقداری تورم، اجتناب ناپذیر است. زمان نیاز است تا پوست بینی، با ساختارهای زیرین، سازگار شده و شکل مورد نظر به دست آید. البته، همیشه هدف این است که شما هرچه سریع تر به بینی زیبایتان دست پیدا کنید. بنابراین، بیماران دارای مشخصه های پوست بینی ضخیم و چرب، باید از داروی استروئید در طول و بعد از عمل بینی برای تشدید روند بهبود، استفاده کنند.