عمل پولیپ بینی، شامل برداشتن پولیپ های بینی یا همان توده های نرم رشد کرده در داخل بینی یا سینوس ها که باعث انسداد بینی شده اند، می باشد. این توده های خوشه انگوری شکل، با هدف ایجاد فضای بزرگ تر در سینوس برای تخلیه بهتر ترشحات و کاهش خطر عفونت سینوسی انجام می شود. بعد از اجرای روند، اقداماتی با عنوان مراقبت های بعد از درمان پولیپ بینی مورد نیاز می باشد، که اجرای دقیق آنها گام الزامی و موثر در دستیابی به یک نتیجه مطلوب از روند درمان محسوب می شود. در ادامه مقاله دکتر ضیغمی در مورد این اقدامات توضیحاتی ارائه می دهند :

مراقبت های بعد از درمان پولیپ بینی

  • فعالیت فیزیکی

هر چند دوره میانگین ریکاوری، 2 الی 6 روز می باشد، ولی هر فرد باید به صدای بدن خود گوش دهد. چیزهای زیادی بر روی مدت زمان مورد نیاز برای رسیدن به مرحله داشتن احساس بهبود کامل، تاثیر گذار هستند. یکی از این موارد، سطح فعالیت است. کاهش فعالیت فیزیکی پس از عمل یکی از مهم ترین مراقبت های بعد از درمان پولیپ بینی می باشد.  وقتی بعد از تکمیل عمل، به منزل بازمی گردید، احساس خستگی کردن، کاملاً طبیعی می باشد. سطح انرژی شما در طول چند هفته پیش رو، بهبود می یابد. در طول 3 الی 6 هفته اول بعد از درمان پولیپ ، بدن در حال سپری کردن دوره بهبود است.

افزایش تدریجی فعالیت، به داشتن حس بهتر، کمک می کند. این کار به شما کمک می کند تا سریع تر بهبود پیدا کنید و اعتماد به نفس خود را برای شروع یک زندگی نرمال، زودتر به دست آورید.

  • استراحت

استراحت بخش مهمی از مراقبت های بعد از درمان پولیپ بینی می باشد. استراحت کردن را جایگزین ورزش کنید. شبانه حداقل 8 ساعت بخوابید. در طول هفته های اول که در منزل هستید، در طول روز، در حالیکه 2 یا 3 بالش در زیر سر قرار داده اید، چرت بزنید

  • رانندگی کردن

زمانی که دوره استفاده از داروهای مسکن به پایان رسید، می توانید رانندگی را شروع کنید. داروهای مسکن باعث ایجاد حالت خواب آلودگی می شود و بهمین دلیل رانندگی کردن در دوره مصرف آنها، می تواند برایتان خطر آفرین باشد. اگر داروهای شما به تیلنول یا یک داروی غیر استروئیدی ضد التهابی محدود است، رانندگی بلامانع می باشد.

  • دوش گرفتن

دوش گرفتن با آب ولرم، هر زمان بعد از جراحی، بلامانع است. از دوش گرفتن با آب داغ خودداری کنید.

  • یبوست

یبوست، یکی از مشکلات رایج ناشی از مصرف داروهای مسکن است. برای جلوگیری از بروز یبوست، غذاهای پر فیبر ( میوه تازه، سبزیجات تازه، غلات کامل ) بخورید. خوردن مایعات فراوان یکی از مراقبت های بعد از درمان پولیپ بینی می باشد پس مقدار زیادی آب و آبمیوه بنوشید و سعی کنید زیاد قدم بزنید.

  • رژیم غذایی

لازم است چند هفته برای از سر گیری رژیم نرمال خود، دست نگه دارید. به محض اینکه احساس کردید حالتان کاملاً خوب شده است، می توانید به رژیم قبل از عمل جراحی تان بازگردید. وقتی بعد از جراحی به منزل باز می گردید، بهتر است رژیم غذایی تان را با 5 الی 6 وعده غذایی کوچک در طول روز آغاز کنید. اگر در هنگام جویدن و قورت دادن غذا، احساس درد کردید، 30 دقیقه قبل از میل کردن غذا، داروی مسکن مصرف کنید. با توجه به اینکه تغذیه خوب، سرعت بهبود را افزایش داده و احساس خستگی را کاهش می دهد، سعی کنید یک رژیم غذایی متوازن را دنبال کنید.

اگر پزشک بافت رژیمی خاصی را برای شما توصیه کرد، لطفاً آن را دنبال کنید.

  • داروها

آنتی بیوتیک جهت مصرف برای یک دوره زمانی خاص در پکیج مراقبت های بعد از درمان پولیپ بینی برای شما تجویز می شود. حتماً آنها را طبق دستور مصرف کنید. از نوشیدن مشروبات الکلی در حین مصرف داروی آنتی بیوتیک جداً خودداری کنید.

از مصرف داروهایی از قبیل آسپرین، یا داروهای غیر استروئیدی ضد التهابی، خودداری کنید. این داروها، باعث بروز خطر خونریزی شده و باید دو هفته قبل و بعد از جراحی پولیپ دماغ ، متوقف شوند.

از اسپری های بینی سالین ( آب و نمک ) استفاده کنید. اسپری بینی سالین، بعد از جراحی برداشتن پولیپ، هر دو الی سه ساعت یکبار، باید استفاده شود. این کار می تواند احساس بهتری در شما ایجاد کرده و روند بهبود شما را تسریع بخشد.

شستشوی سینوس را انجام دهید. کیت های شستشوی سینوس برای تمیز کردن ناحیه درمان شده در روز بعد از جراحی، مورد استفاده قرار می گیرند. شستشو باید حداقل دوبار در روز یا طبق دستور پزشک، انجام شود. پزشک چگونگی فرایند شستشو را به شما آموزش می دهد.

  • تعویض پانسمان

اندکی خونریزی آغشته به مخاط بینی، بعد از عمل پولیپ ، کاملاً طبیعی می باشد. بیشترین مقدار خونریزی در روز عمل و روز بعد از آن اتفاق می افتد. اگر هر دقیقه یکبار، پانسمان قرار داده شده در بینی شما، به طور کامل آغشته به خون می شود، با مطب پزشک تماس بگیرید. اگر احساس می کنید خونریزی شدید است، دو الی سه پاف اسپری افرین در هر سوراخ بینی، استفاده کرده و سپس به آرامی بینی را درست از بالای سوراخ ها، فشار دهید. شما می توانید این فرایند را تا 3 بار انجام دهید.

هر روز صبح در مقابل آینه بایستید و پانسمان را آنگونه که پزشک به شما آموزش داده است، در محل درمان قرار دهید.

  • مراقبت از زخم

یکی از مهم ترین مراقبت های بعد از درمان پولیپ بینی ، مراقبت از زخم است.  با توجه به اینکه جراحی در داخل بینی شما انجام می شود، برشی وجود نخواهد داشت. در طول 10 الی 14 روز بعد از جراحی، از بینی شما خون به همراه مخاط خارج می شود. در طول 24 ساعت اول بعد از جراحی، از کیسه یخ بر روی بینی استفاده کنید. این کار را شش بار در روز، هر بار به مدت 15 الی 20 دقیقه انجام دهید.

در صورت احساس گرفتگی بینی، در زمان دراز کشیدن ، زیر سر تان چند بالش قرار دهید.

موقع عطسه یا سرفه کردن، دهان را باز کنید.

  • سفر هوایی

بعد از درمان پوليپ بيني، تا دو هفته کامل، نمی توانید سفر هوایی انجام دهید. سفر هوایی خود را به دو هفته بعد از عمل موکول کنید.

  • تورم

فروکش کردن تورم، به طور کامل، به دو الی سه روز زمان نیاز دارد. شما در طول این مدت، متوجه افزایش فشار، گرفتگی و احتمالاً درد خواهید شد. این بخشی از فرایند نرمال بهبود می باشد. هر قدر سطح فعالیت شما بیشتر باشد، احتمال بیشتر شدن تورم نیز بیشتر است.

از فین کردن و فشار آوردن به بینی خود خودداری کنید. فین کردن و وارد آوردن فشار حداقل برای یک دوره ده روزه بعد از جراحی، ممنوع می باشد. عدم رعایت این موارد، باعث بروز مشکلاتی از قبیل خونریزی می شود.

مراقبت های بعد از درمان پولیپ بینی

آنچه باید در مراقبت های بعد از درمان پولیپ بینی از آن اجتناب کنید:

  1. از میل کردن غذاهای داغ، غذاهای تند، مرکبات، گوجه فرنگی و غذاهای سفت، به مدت 2 هفته بعد از جراحی، خودداری کنید.
  2. نوشیدنی های داغ از جمله آب داغ، چای داغ و شیر داغ ننوشید.
  3. برای نوشیدن، از نی استفاده نکنید. مکش ایجاد شده در زمان استفاده از نی، می تواند باعث بروز خونریزی شود.
  4. غذاهای سفت نخورید. غذاهای نرم از قبیل سوپ ( بدون گوجه فرنگی )، ژله، سبزیجات پخته، پاستا ( بدون گوجه فرنگی )، تخم مرغ، بستنی و نان نرم میل کنید.

سخن آخر

اگر شما مبتلا به پولیپ دماغ هستید، عمل پولیپ همیشه تنها گزینه درمان محسوب نمی شود. گاهی برای کوچک کردن پولیپ ها، دارو کارساز بوده و می تواند به اندازه کافی، علائم را در شما تسکین دهد. در صورت موثر واقع نشدن درمان دارویی، پزشک با شما درباره عمل صحبت می کند.

این درمان می تواند به میزان قابل ملاحظه ای کیفیت زندگی شما را بهبود بخشد. شما می توانید بهتر نفس بکشید و از افزایش کیفیت خواب خود، لذت ببرید. دنبال کردن دستورالعمل های پزشک و توجه ویژه به مراقبت های بعد از درمان پولیپ بینی برای برخورداری از یک روند ریکاوری خوب بعد از عمل ، گام موثری به شمار می آید.