پولیپ بینی ، توده نرم، بدون درد و غیر سرطانی است که داخل بینی یا سینوس ها را پوشش می دهد. این توده اغلب در افراد مبتلا به آسم، آلرژی، عفونت های مکرر یا التهاب در مجاری بینی مشاهده می شود. پزشک شما دکتر آتوسا ضیغمی ، بهترین جراح بینی تهران با تجویز دارو یا جراحی سرپایی، می تواند پولیپ های بینی تان را کوچک کرده و علائم آن را تسکین دهد. رپولیپ های بینی بدون درد و خوش خیم می باشند. این توده ها در مجاری بینی و سینوس ها یا همان فضاهای خالی در استخوان ها در اطراف بینی بوجود می آیند. پولیپ ها از غشای مخاطی، بافت نرم و نازکی که این بخش از بدن را پوشش می دهد، تشکیل می شوند.پولیپ های بینی گاهی دچار حساسیت یا تورم شده و در نتیجه باعث بسته شدن مجاری بینی و سینوس ها می شوند.

پولیپ بینی - دکتر ضیغمی

چه افرادی در برابر ابتلا به پولیپ بینی مستعد می باشند؟

پولیپ های بینی تا دوران بزرگسالی یعنی در افرادی که در حال سپری کردن دهه سوم یا چهارم زندگی خود هستند، می توانند افراد را درگیر کنند. آنها غالب با عللی از قبیل:

• آسم
  • ورم آلرژیک ( تب یونجه ) یا آلرژی های دیگر از قبیل آلرژی به آسپرین یا آلرژی های قارچی
  • رینوسینوزیت مزمن ( CRS )
  • فیبروز کیستیک
  • عفونت های سینوسی مکرر یا سایر عفونت ها، ارتباط دارند.

آیا پولیپ بینی تنها در یک سوراخ بینی ایجاد می شود یا در هر دو سوراخ بینی؟

پولیپ های بینی معمولاً در هر دو سوراخ بینی ایجاد می شوند. گاهی توده رشد کرده در یک سوراخ بینی، به چیز دیگری از قبیل یک تومور سرطانی مربوط می شود.

چه چیزی باعث تشکیل پولیپ  می شود؟

پولیپ بینی به دلیل تغییر در پوشش غشای مخاطی بینی یا سینوسی ایجاد می شوند. این غشاها برای یک مدت طولانی، ملتهب شده یا در طول زمان، بارها و بارها دچار التهاب می شوند. التهاب باعث تورم، قرمزی و تشکیل مایعات می گردد.

محققان بر این باورند که آلرژی ها و عفونت ها، علت اصلی التهاب می باشند. در نمونه های مورد مطالعه قرار گرفته توسط محققان، میزان مازاد ائوزینوفیل ها، گلبول های سفید خونی مرتبط با عفونت و واکنش های آلرژیک یافت شده است. شواهد نشان می دهد که التهاب، باعث ایجاد توده های کوچک پر شده با مایع می شود. این توده ها، سپس تبدیل به پولیپ می شوند.

علائم و نشانگان پولیپ های بینی چیست؟

پولیپ های کوچک باعث بروز علائمی نمی شوند. ولی وقتی این پولیپ های کوچک رشد می کنند، می توانند باعث بروز مشکلات زیر شوند:

• از دست رفتن حس بویایی یا چشایی
  • انسداد یا گرفتگی بینی
  • تخلیه ترشحات از بینی ( آبریزش بینی )
  • خون دماغ شدن
  • ترشح از پشت بینی ( که احساسی شبیه به نیاز به صاف کردن گلو را در فرد ایجاد می کند)
  • احساس فشار یا درد در سینوس ها، صورت یا دندان های بالا
  • خرخر کردن

وقتی پولیپ بینی به اندازه کافی بزرگ می شوند، می توانند مجاری بینی و سینوس ها را مسدود کرده و منجر به بروز مشکلات زیر شوند:

• حملات مکرر آسم در افراد مبتلا به تنگی نفس
  • عفونت های سینوسی مکرر
  • آپنه خواب یا دیگر مشکلات مربوط به خواب
  • مشکل در تنفس حتی در افرادی که به آسم مبتلا نیستند.

پولیپ بینی چگونه تشخیص داده می شود؟

اگر علائمی از پولیپ های بینی را در خود مشاهده کردید، به پزشک مراجعه کنید. برای تشخیص پولیپ های بینی، پزشک اقدامات زیر را انجام می دهد:

• درباره تاریخچه سلامت شما، خصوصاً آلرژی ها، عفونت ها و آسم، سوال می کند.
  • درباره علائمی که در خود مشاهده کرده اید و مدت دچار شدن به آن علائم، از شما سوال می پرسد.
  • داخل بینی شما را با استفاده از اندوسکوپ بینی ( یک لوله انعطاف پذیر مجهز به یک دوربین و منبع نور کوچک ) نگاه می کند.
  • اسکن سی تی را به منظور بررسی تصاویر دقیق تر داخل سینوس ها، تجویز می نماید.

انسداد های بینی چگونه درمان می شود؟

روش های درمان زیر می تواند برای بخش عمده ای از افراد مبتلا به پولیپ بینی کارساز باشد، ولی این روش ها قادر به درمان تمام پولیپ های بینی نمی باشد:

• اسپری های استروئید برای کوچک کردن پولیپ ها و بهبود دادن علائم
  • استروئیدهای خوراکی ( قرص برای قورت دادن )
  • تزریق ها ( شات ها ) در زیر پوست برای انتقال دارویی بنام دوپیلوماب
  • جراحی سرپایی ( عدم نیاز به بستری شدن در بیمارستان ) برای قرار دادن یک استنت کوچک در بینی. این استنت می تواند مجاری بینی را باز نگه داشته و استروئیدها یا سایر داروهای تجویز شده را به ناحیه مورد نظر انتقال دهد.
  • جراحی سرپایی با استفاده از اندوسکوپی برای براشتن پولیپ ها در زمان بی اثر بودن سایر روش های درمان.

پزشک همچنین در صورت وجود عفونت، آنتی بیوتیک ها را نیز تجویز می کند.

چگونه می توان از پولیپ بینی پیشگیری کرد؟

همه نمی توانند از تشکیل پولیپ پیشگیری کنند. البته، روش هایی وجود دارد که می توانید به وسیله آنها به خودتان کمک کنید. این استراتژی ها عبارتند از:

• دنبال کردن دستورالعمل های پزشک در خصوص مصرف داروهای آلرژی و آسم.
  • اجتناب از تنفس در محیط های حاوی مواد آلرژی زا که به بروز التهاب در حفره های بینی و سینوس ها منجر می شود.
  • دنبال کردن رژیم غذایی سالم.
  • استفاده از دستگاه رطوبت ساز در منزل، بمنظور کمک به مرطوب شدن مجاری تنفسی.
  • استفاده از شستشو دهنده ها یا اسپری های سالین برای پاک کردن عوامل آلرژی زا یا دیگر مواد ایجاد کننده حساسیت که باعث بروز پولیپ بینی می شوند.

آیا پولیپ بینی بعد از درمان، باز می گردند؟

پولیپ ها اغلب بعد از درمان، باز می گردند. بسیاری افراد باید درمان های استروئیدی را برای مدت طولانی تری ادامه داده یا تحت عمل جراحی قرار گیرند.

در صورت ابتلا به پولیپ بینی و مراجعه به پزشک، چه سوالاتی باید از او بپرسیم؟

در صورت ابتلا به پولیپ ، در جلسه ویزیت، پزشک شما ، سوالات زیر را پاسخگو می باشد:

• چگونه می توانید علائم پولیپ را کاهش دهید؟
  • چه داروهایی باید استفاده کرده و آیا جراحی مورد نیاز می باشد یا خیر؟
  • آیا باید فعالیت هایتان محدود شود؟
  • آیا باید به متخصص مراجعه کنید؟

درمان پولیپ بینی

هدف درمان برای پولیپ های تشکیل شده در بینی ، کاهش اندازه یا حذف کامل آنها می باشد. داروها معمولاً اولین دستاورد محسوب می شوند. جراحی نیز گاهی مورد نیاز بوده، ولی نمی تواند راه حل دائمی را به دلیل خاصیت برگشت پذیر بودن پولی ها، فراهم آورد.

داروها

درمان پولیپ ها معمولاً با دارو شروع می شود. دارو گاهی می تواند حتی پولیپ های بزرگ را کوچک کرده و از بین بیرد. درمان های دارویی شامل موارد زیر می باشد:

• کورتیکواستروئیدهای بینی به شکل اسپری – برای کاهش تورم و حساسیت ناشی از پولیپ بینی
  • کورتیکواستروئیدهای خوراکی و قابل تزریق- که به دلیل داشتن برخی عوارض جانبی، اغلب برای دوره کوتاهی تجویز می شوند.

جراحی

اگر درمان های دارویی برای کوچک کردن یا از بین بردن پولیپ بینی موثر واقع نشود، جراحی اندوسکوپی برای برداشتن پولیپ ها جهت درمان مشکلاتی که سینوس ها را در برابر التهاب و رشد پولیپ ها مستعد می نماید، مورد نیاز خواهد بود.

در عمل اندوسکوپی، بهترین جراح بینی تهران ، اندوسکوپ را مجهز به منبع نور و عدسی برای بزرگنمایی را وارد سوراخ های بینی کرده و در حفره های سینوسی هدایت می کند. او از ابزار کوچکی برای برداشتن پولیپ ها و دیگر مواد مسدود کننده مایعات در حال جریان از سینوس ها استفاده می کند.

جراح با استفاده از ابزاری مخصوص مجاری بین سینوس ها و سوراخ های بینی را باز می کند. عمل اندوسکوپ، معمولاً بعنوان یک روند سرپایی انجام می شود.

بعد از جراحی، معمولاً از اسپری کورتیکواستروئید بینی برای کمک به پیشگیری از بازگشت پولیپ بینی استفاده می شود. همچنین شستشوی بینی با محلول آب نمک نیز برای ارتقا دادن روند بهبود، توصیه می شود.

بعد از جراحی پولیپ بینی چه مراقبت هایی لازم است ؟

عمل پولیپ که عموماً به روش اندوسکوپی انجام می شود عموما نیازی به بستری ندارد و فرد همان روز از مرکز درمانی مرخص می گردد. به خاطر باقی ماندن اثر داروی بیهوشی ، لازم هت بازگشت به منزل فرد دیگری شما را همراهی کند.

پس از جراحی پولیپ معمولا درد زیادی نمود پیدا نمی کند. اکثر افراد میزانی ناراحتی ، گرفتگی و لکه های خونی را برای چند روز پس از درمان تجربه خواهند کرد. برای اینکه شدت این موارد کم شود به توصیه بهترین جراح بینی تهران از شوینده های سالین (آب نمکی) استفاده کنید.

پس از جراحی پولیپ بینی ، به مدت دو هفته ، برای جلوگیری از بالا رفتن فشار خون و در نتیجه آن بروز خونریزی ، از پرداختن به فعالیت ها فیزیکی و تمرینات ورزشی سنگین دوری کنید. به غیر از این موارد در این دو هفته مشکل خاصی برای پرداختن به کارهای عادی و روزانه خواهد نخواهید داشت.

بعد از عمل بینی ترمیم ممکن است به پولیپ بینی مبتلا بشیم؟

عمل بینی ترمیمی معمولاً به تنهایی علت ایجاد پولیپ بینی نمی‌شود. اما در برخی موارد، عمل بینی ترمیمی ممکن است به طور موقت عوارضی مانند التهابات مزمن یا تحریک در مسیر هوایی ایجاد کند که ممکن است منجر به ایجاد یا تشدید پولیپ بینی شود.

اگر پس از عمل بینی ترمیمی علائمی مانند انسداد بینی، تورم، یا ترشحات زیاد از بینی داشته باشید، ممکن است نشانه‌ای از عوارض مانند التهابات یا تحریک در مسیر هوایی باشد که می‌تواند منجر به تشدید یا بازگشت پولیپ‌های بینی شود.

به هر حال، این مسئله نشان دهنده این نیست که همیشه باید پس از عمل بینی ترمیمی به پولیپ بینی مبتلا شوید. اکثر موارد پولیپ بینی با درمان مناسب و پیگیری‌های منظم قابل کنترل و مدیریت هستند. در صورت داشتن هرگونه نگرانی یا علایم ناعادی پس از عمل بینی ترمیمی، بهتر است به پزشک خود مراجعه کنید تا ایشان بتوانند وضعیت شما را ارزیابی کنند و در صورت لزوم درمان مناسب را تجویز کنند.