به عنوان یک فرد وررزشکار که به تازگی عمل بینی انجام داده است ، حتما میخواهید بدانید که چه زمانی می توانید تمریات ورزشی تا را مجدداً شروع کنید. اگر رفتن به باشگاه و ورزش کردن روتین شماست و به آن عادت دارید ، پس باید به لحاظ ذهنی خودتارن را برای این بُعد از دوره نقاهت آماده کنید. چرا ؟! چون که بدن و دماغ عمل شده برای ادامه دادن برنامه ورزش بعد از عمل بینی به کمی زمان نیاز دارند تا به یک بهبودی نسبی دست پیدا کنند. در این مقاله، دکتر ضیغمی ، بهترین جراح بینی تهران ، بهترین توصیه ها درباره علت ترک موقتی ورزش بعد از جراحیبینی ، زمان از سر گیری مجدد آن و آنچه باید در زمان از سر گیری ورزش، مد نظر قرار دهید را در اختیار تان قرار می دهد.

ورزش بعد از عمل بینی

چرا باید از ورزش بعد از عمل بینی اجتناب کنیم؟

به دلایل مختلفی لازم است که بعد از عمل کردن دماغ تا مدتی ورزش کردن را کنار بگذاریم . از مهم ترین این دلایل میتوان به دردناک و متورم بودن بینی و همچنین دشوار بودن تنفس پس از عمل اشاره کرد. اگر شما یکی از انواع خاص عمل را انجام داده اید که در آن، غضروف از دنده برای تقویت ساختار بینی تان گرفته شده است، این امر نیز خود محدودیت هایی موقتی در خصوص توانایی برای ورزش بعد از عمل بینی را ایجاد می نماید.

عوارض ورزش زودهنگام پس از عمل بینی

اگر چه ممکن است این گونه به نظر بیاید که در قیاس با دیگر نواحی بدن ، بینی یک عضو مستقل به نظر رسد ، اما هر نوع فعالیتی که شما انجام می دهید تاثیر سیستماتیکی بر تمامی نقاط بدن دارد که صورت را نیز شامل می شود. پس بعد از هر جراحی پلاستیک صورت ، از جمله رینوپلاستی ، باید اجازه دهید محل تحت درمان به خوبی بهود پیدا کند و بعد برای ورزش کردن اقدام کنید. تمرینات ورزشی در سطح متوسط تا سنگین ، منجر به بالا رفتن ضربان قلب و فشار خون می شود. بدین ترتیب بعد از جراحی بینی ریسک خون دماغ شدن ؛ کبودی و دیگر عوارض این چنین را بالا می برد. در حداقل ترین حالت ممکن شما با افزایش ورم بینی مواجه می شوید که همین امر در روند بهبودی تاخیر ایجاد کرده و صد البته نتیجه پایانی را تحت تاثیر قرار می دهد.

مورد بعدی در مورد ورزش بعد از عمل بینی این است که شما باید برای مدتی از بینی تان در برابر هرگونه اسیب فیزیکی شدید و جزئی محافظت کنید. بافت های بینی بعد از عمل و در حین پروسه ترمیم و بهبودی بسیار آسیب پذیر هستند. بنابراین در صورت پرداختن به فعالیت های ورزشی ، پیش از کسب بهبودی لازم ، احتمال آسیب دیدن بینی را بالا برده و حتی باعث تغییر شکل آن می شود مثل کج شدن یا قوز پیدا کردن بینی. پس برای اینکه نتیجه رینوپلاستی تان به همان بهترین حالتی که هست حفظ شود و به عمل بینی ترمیمی نیاز پیدا نکنید ، صبور باشید و مراقبت های لازم را انجام دهید ؛ همچنین حداقل تا 6 هفته پس از جراحی بینی از ورزش کردن فاصله بگیرید.

ایروبیک بعد از عمل بینی

ورزش هایی از قبیل دوچرخه سواری، ایروبیک و دویدن، باید تا ده روز بعد از عمل جراحی، مورد اجتناب قرار گیرد. بالا رفتن فشار خون در این دوره، می تواند خطر خونریزی و به تبع آن، خطر عفونت و تحت تاثیر قرار گرفتن نتیجه عمل زیبایی بینی را افزایش دهد. به دلیل تاثیر مستقیم جریان خون بر روی بینی، انجام فعالیت های سنگین، باید به مدت حدوداً 3 الی 4 هفته مورد اجتناب قرار گیرد، ولی پیاده روی بعد از این مدت بلامانع بوده و ورزش هایی از قبیل فوتبال، هاکی، بوکس و ورزش هایی از این دست، باید حداقل تا 6 هفته به تعویق انداخته شوند. در واقع بهتر است یک فصل به بینی فرصت دهیم تا روند بهبود خود را به خوبی سپری کند. البته، مدت دقیق خودداری از ورزش بعد از عمل بینی ، بر حسب نوع جراحی و سرعت سپری شدن دوره ریکاوری، در افراد مختلف، متغیر می باشد.

بدنسازی بعد از جراحی بینی

ورزش بعد از عمل بینی - دکتر ضیغمی

قوانین ذکر شده در بالا، برای ورزش های سنگین بعد از جراحی نیز مصداق دارد. بنابراین، ورزش هایی مثل دمبل زدن یا بلند کردن وزنه را نیز باید تا چند هفته به تعویق بیاندازید.

یوگا بعد از عمل بینی

ظاهراً، یوگا در مقایسه با دویدن یا پرش، ورزش ملایم تری به نظر می آید. ولی باید بدانید که همه این فعالیت ها، فشار خون را بالا برده و سطح فشار وارده به سر و صورت را افزایش می دهند، بنابراین، به توصیه دکتر ضیغمی، بهتر است به مدت 4 الی 6 هفته، از انجام هر گونه فعالیتی که ناحیه درمان شده در صورت شما را تحت چنین فشاری قرار می دهد، خودداری کنید.

همین موضوع درباره پیلاتس نیز مصداق دارد.

شنا کردن بعد از راینوپلاستی

تا زمانی که پوست بخش خارجی و داخلی بینی شما به طور کامل بهبود نیافته است، باید از شنا کردن و رفتن به استخر بپرهیزید. گاهی استخرها، از دریا نیز آلوده تر هستند و این امر، خطر ابتلا به عفونت را افزایش می دهد. بهبود پوست، معمولاً 3 الی 4 هفته بعد از عمل دماغ، محقق می شود.

هرچند عفونت، دغدغه مهم مربوط به شنا کردن بعد از عمل بینی می باشد، ولی نگرانی بزرگ تر، وارد آمدن ضربه به بینی است. دوره آسیب پذیر بودن بینی عمل شده بعد از رینوپلاستی، 6 الی 12 هفته است و با توجه به اینکه در استخر، احتمال برخورد و وارد آمدن ضربه به بینی، بالا است، باید از آن اجتناب کنید.

توصیه هایی در خصوص ریکاوری سریع برای ورزشکاران

هرچند کبودی و تورم، عوارض جانبی اجتناب ناپذیر بعد از عمل هستند و در طول هفته های بعد از جراحی، درگیر مراقبت های بعد از عمل می شوید، در اینجا، توصیه هایی را در اختیار بیماران و خصوصاً ورزشکاران که از سر گیری ورزش بعد از عمل بینی ، یکی از دغدغه های آنها است، قرار می دهیم تا با اجرای آنها، بتوانند سرعت روند بهبود خود را با حفظ کیفیت در سطح استاندارد، بالا ببرند.

  • قانون مد ( med rule ) را دنبال کنید: بعنوان بخشی از مراقبت های بعد از عمل بینی، دستورالعمل هایی در خصوص دارو جهت استفاده بعد از روند برای شما توصیه می شود. استفاده از داروهای ضد التهابی از قبیل آسپرین، ایبوپروفن یا ناپروکسن، ظاهراً منطقی به نظر می رسد، در حالیکه این داروها، اصلاً گزینه های خوبی برای کنترل تورم بعد از عمل بینی نمی باشند. برای بهره مند شدن از سریع ترین فرایند بهبود، و از سر گیری هرچه سریع تر ورزش بعد از عمل بینی ، توصیه های دارویی جراح بینی خوب تهران را دنبال کنید.
  • کمپرس یخ :کمپرس یخ در طول روزهای اول بعد از عمل، در انقباض رگ های خونی برای کاهش تورم و دستیابی به فرایند سریع تر در بهبود، مفید واقع می شوند.
  •  استراحت کردن : بدن شما برای کسب حداکثر منابع مورد نیاز، جهت کمک به صورت، در طی کردن هر چه سریع تر روند بهبود، به استراحت نیاز دارد. پس جهت جمع آوری منابع مورد نیاز بهبود، به بدن خود یک دوره 7 تا 10 روزه، استراحت بدهید.
  •  تغییر سرعت زندگی : شاید دو هفته ترک ورزش و فعالیت های نرمال زندگی، به نظر، مدت طولانی بیاید، ولی همین مدت می تواند بدن شما را در برابر مشکلات بالقوه بعد از عمل ، تحت محافظت قرار دهد. از سر گیری زودهنگام ورزش بعد از عمل بینی ، پیامدی جز طولانی تر کردن دوره ریکاوی را برای شما به همراه ندارد.
  • رژیم غذایی متوازن : بین رژیم غذایی و دوره ریکاوری بعد از عمل ، ارتباط مستقمی وجود دارد. خوردن غذاهای حاوی مواد مغذی ضروری، بهره مند شدن از یک دوره ریکاوری سریع را تحت حمایت قرار می دهد. کلیه توصیه های مربوط به رژیم غذایی بهترین جراح بینی تهران خود را با دقت دنبال کنید.
  • غذاهای بدون ادویه، بهترین گزینه : اگر به طعم دار کردن غذاهای خود با فلفل و ادویه جات، علاقمند هستید، بهتر است در طول سه هفته اول ریکاوری، بمنظور اجتناب از تاثیرات این مواد غذایی بر روی رگ های خونی، از آنها فاصله بگیرید.
  • دوری از نمک : شکی نیست که نمک باعث خوشمزه شدن غذا می شود، ولی احتباس مایعات را افزایش داده و در نتیجه، سطح تورم بالا می رود. در طول دو هفته اول بعد از جراحی، یک رژیم غذایی کم سدیم را دنبال کرده و روی مصرف پروتئین، میوه و سبزیجات تازه و غذاهای پر فیبر تمرکز کنید. همه این منابع، دارای سطح سدیم پایین می باشند.
  • ورزش بینی : ورزش بینی که تحت عنوان ورزش دیجیتال نیز نامیده می شود، بعنوان بخشی از دستورالعمل های مربوط به مراقبت ها و ورزش بعد از عمل بینی ، برای داشتن یک فرایند ریکاوری خوب، دنبال می شود. ورزش بینی، عمدتاً شامل حرکات ماساژ بر روی استخوان بینی با هدف خلق بهترین نتیجه و مشاهده لبخند رضایت بر روی چهره بیمار، انجام می شود. ورزش بینی در ساده ترین بیان، به خلق کانتوری بهتر در بینی در طول فرایند ریکاوری کمک می کند.

پس از عمل ، به منظور محدود کردن حرکت بینی، و حفظ آن در موقعیت جدید، از گچ بینی استفاده می شود. استخوان های بدن انسان دارای ماهیت تمایل به بازگشت به موقعیت اولیه هستند، دوره 6 الی 8 هفته ای بعد از عمل، حساس ترین دوره برای استخوان ها برای سپری کردن یک دوره بهبود موفقیت آمیز می باشد. اجرای صحیح دستورات دکتر عمل بینی خوب در تهران در این دوره، می تواند شما را در دستیابی به نتیجه ای شگفت انگیز، یاری رساند.

ورزش بعد از عمل بینی

ورزش بینی بعد از عمل

تا اینجا درباره ورزش کردن و چارچوب های آن بعد از عمل بینی گفتیم اما در این بخش از بحث می خواهیم ببینیم که آیا بعد از عمل، باید خود بینی را هم ورزش بدهیم یا خیر. دکتر ضیغمی توضیح می دهد که چگونه ورزش دادن بینی می تواند به کاهش ورم کمک کند و در تخفیف یافتن کبودی موثر واقع شود :

ورزش بینی که با عنوان ورزش دیجیتال نیز شناخته می شود و بعنوان بخشی از دستورالعمل های مراقبتی در مسیر ریکاوری مورد استفاده قرار می گیرد. ورزش های بینی شامل حرکات ماساژ مانندی است که بر روی استخوان های بینی بعد از عمل اولیه یا ترمیمی اعمال می شود. در طول فرایند شکل دادن به بینی، شکستگی در استخوان بینی تحت تکنیک های ویژه ای انجام می شود تا مطلوب ترین نتیجه را به دست دهد. ورزش بینی اقدامی است که روی بینی های پهن در تکمیل فرایند باریک نمودن این نوع بینی ها در طول پروسیجر زیبایی رینوپلاستی انجام می شود. ورزش بینی برای کمک به خلق کانتور در بینی در طول دوره ریکاوری انجام می شود.

بعد از شکل دادن به استخوان های بینی در طول جراحی، بینی بیمار گچ گرفته می شود تا حرکات استخوان ها و سایر اجزا به حداقل رسیده و در واقع با موقعیت جدید خود سازگار شوند. استخوان ها به طور بالقوه دوست دارند به موقعیت قبل از عمل خود بازگردند، بنابراین 6-8 هفته بعد از جراحی، حساس ترین دوره برای استخوان ها بوده و در طول این دوره جوش خوردن و بهبود و سازگار شدن با موقعیت جدید اتفاق می افتد.

در اجرای فرایند ورزش دادن به بینی، تکنیک های خاصی قابل اجرا می باشد که پزشک در طول جلسه بعد از عمل، در صورت نیاز به اجرای این فرایند، توضیحات لازم را در اختیار بیمار قرار می دهد.

سخن آخر

اگر شما یک ورزشکار هستید، میدانید که قرار گرفتن تحت تیغ جراحی، به معنی از دست دادن چند جلسه ورزش، قبل از شروع مجدد ورزش بعد از عمل بینی می باشد. توصیه ما به شما این است که به صدای بدن تان گوش کنید. این یک توصیه مهم محسوب می شود. همانطور که در بالا اشاره شد، در طول چند روز اول بعد از عمل دماغ، باید به بدن تان فرصت استراحت بدهید و از هر گونه فعالیتی که فشار و جریان خون شما را تشدید کند، بپرهیزید. این افزایش فشار خون، علاوه بر بالا بردن سطح تورم و کبودی، می تواند خطر باز شدن زخم ها و در نتیجه از بین رفتن نتیجه عمل تان را به همراه داشته باشد.

برای کمک به بدن تان در داشتن یک تجربه ریکاوری خوب، تنها در منزل، در فواصل زمانی کوتاه، قدم بزنید. در زمان از سر گیری فعالیت های ورزشی، حتماً با پزشک خود جهت اطمینان از قرار داشتن بدن در شرایط مناسب، هماهنگ شوید. اگر شاهد هر گونه خونریزی یا تورم بیش از حد در بینی خود بودید، حتماٌ مورد را به بهترین جراح بینی تهران ، گزارش بدهید.