امروزه در حوزه عمل بینی ، اسامی متنوعی به گوشمان می خورد که هر یک ویژگی های منحصر به فرد خود را داشته و در نتیجه این تنوع، داوطلبین عمل زیبایی بینی می توانند با در نظر گرفتن سایر ویژگی های صورت خود، از میان این دامنه متنوع، مدل مورد نظر خود را از میان انواع مدل بینی برگزینند. قبل از ورود به مرحله انتخاب مدل بینی، دکتر ضیغمی یکی از بهترین جراحان بینی، آشنایی با انواع مدل بینی و ویژگی های هر یک از آنها را به شما توصیه می کند، تا با آگاهی کامل و همراهی پزشک، بتوانید مناسب ترین گزینه را انتخاب کنید.

 

انواع مدل بینی

آشنایی با انواع مدل بینی

مدل بینی طبیعی

همانطور که می توان از نام مدل بینی طبیعی حدس زد، این مدل به نمونه ای اطلاق می شود که در آن همه نواقص بینی، با رعایت کلیه الزامات برای طبیعی به نظر رسیدن بینی، رفع می شود. در طی عمل بینی طبیعی ، هیچ کدام از مشخصه های عمل، از قبیل جای زخم بر جای مانده از بخیه، سوراخ های بینی بسیار کوچک، نوک بینی بسیار رو به بالا یا انحنای زیاد در پل بینی، مشاهده نمی شود. به عبارت دیگر، اگر دیگران بینی شما را بعد از جراحی ببینند، اصلاً متوجه نمی شوند که شما تحت عمل جراحی زیبایی بینی قرار گرفته اید. در یک عمل بینی طبیعی نرمال، شکل زیبای ظاهری بینی، حفظ می شود و تمام اصلاحات لازم، با حفظ هارمونی با سایر بخش های صورت، اجرا می گردد. این مدل بینی ، در میان جمعیت بیماران مرد، طرفداران بیشتری را به خود اختصاص داده است.

نکته : زاویه بین بینی و لب بالا در مدل بینی طبیعی، 90 تا 100 درجه می باشد.

مدل بینی فانتزی

یکی دیگر از انواع مدل بینی که می توان به آن اشاره کرد؛ مدل بینی فانتزی است. فرایند عمل بینی فانتزی شامل شکل دهی و خلق یک بینی ظریف و زیبا با انحناهای هموار بوده و یکی از مدل های بینی است که طرفداران زیادی را در میان بانوان به سمت خود جلب کرده است. در این مدل دماغ که با مطالعه ویژگی های صورت، نتیجه طبیعی را خلق می کند، هارمونی بوجود می آید که در آن، تقابل با سایر بخش های صورت کاملاً رعایت شده است. بهترین جراح بینی ، می تواند با اجرای مدل بینی فانتزی، کل چهره بیمار را تحت تاثیر قرار دهد. نتیجه عمل بینی فانتزی ؟ یک بینی زیبا با پل کوتاه و نوک اندکی رو به بالا.

روند مرحله به مرحله مدل بینی فانتزی

بینی میانی ترین بخش صورت است و تغییرات رخ داده در آن، با توان بالقوه خود، کل چهره را تحت تاثیر قرار می دهد. جراحی بینی فانتزی تنها برای بهبود چهره انجام نمی شود، بلکه در آن، هدف فراهم آوردن شرایطی برای تنفس بهتر نیز دنبال می شود.

بر حسب دامنه پیچیدگی روند و شرایط بیمار، این عمل تحت تکنیک های باز یا بسته قابل اجرا می باشد. در طول روند رینوپلاستی با رویکرد باز، پوست بینی کنار زده شده و استخوان و غضروف بینی شکل داده می شود. در رویکرد بسته، بدون ایجاد برش، تغییرات لازم در بینی اجرا می شود، قابل ذکر است دکتر ضیغمی برای انجام عمل زیبایی از تکنیک بسته استفاده می کند.

نکته : زاویه بین بینی و لب بالا در مدل بینی فانتزی، 105 درجه می باشد.

مدل بینی نیمه فانتزی

هدف از انجام عمل رینوپلاستی ، رفع ناهنجاری ها و بدشکلی های بینی و خلق شکل ظاهری زیبا و ایده آل می باشد. در مدل بینی نیمه فانتزی، ترکیبی از مدل های بینی فانتزی و طبیعی بر روی بینی اجرا می شود. قوس خلق شده طی عمل بینی نیمه فانتزی در مقایسه با بینی فانتزی کمتر بوده و در نتیجه انحنای پل بینی در این مدل کمتر است. به طور کلی، این مدل از انواع مدل بینی برای افرادی مناسب است که خواهان داشتن بینی با ویژگی های بینی طبیعی و بینی فانتزی ، می باشند.

نکته : زاویه بین بینی و لب بالا در مدل بینی فانتزی، بین 90 تا 105 درجه است.

پروتز در انواع مدل های بینی

در برخی روندهای جراحی، جهت خلق کانتوری خاص یا بمنظور تقویت ساختار اسکلتی بینی از پروتز استفاده می شود. بمنظور اجرای این روند از ایمپلنت های مصنوعی یا غضروف های گرفته شده از بدن خود بیمار استفاده می شود. ایمپلنت های مورد استفاده در بینی، اغلب از جنس سیلیکون یا گورتکس می باشد که قبل از جایگذاری در ساختار بینی، متناسب با شکل مورد نظر ، به صورت سفارشی آماده می شود.

در نوع دیگر، از غضروف خود بیمار، برای مثال غضروف سپتوم یا غضروف گوش برای ایجاد اصلاحات در نوک یا پل بینی استفاده می شود. با بکارگیری این تکنیک، که اغلب در نوک بینی مورد استفاده قرار می گیرد، شکل بینی خلق می شود که از همه زوایا، زیبا به نظر می رسد. مزیت استفاده از غضروف در مقایسه با ایمپلنت، این است که در صورت استفاده از غضروف، به دلیل به کار گیری بافت خودی، خطر پس زدگی از طرف بدن بیمار وجود نخواهد داشت.

مدل بینی مردانه

مدل بینی مردانه، مدلی است که به شکلی رو به رشد، در میان مردان در سراسر دنیا، در حال جذب طرفداران بیشتری به خود می باشد. در این مدل، ویژگی های صورت با حفظ مشخصه های چهره مردانه، ارتقا داده می شود. علاوه بر ارتقا جنبه های زیبایی، این روند، مشکلات عملکردی بینی از قبیل مشکلات تنفسی را نیز درمان می کند. برخی از مشکلات تنفسی از نواقصی از قبیل انحراف سپتوم منشاء می گیرد.

ثابت شده است که عمل بینی مردانه ، تقارن صورت را بهبود بخشیده، اندازه بینی را تنظیم کرده، نواقص ظاهری پل بینی را به حداقل رسانده و نوک گوشتالوی بینی را حذف می کند. مدل بینی مردانه قطعاً بمنظور دستیابی به نتیجه مطلوب، باید به دست پزشک جراحی انجام شود که به آناتومی صورت مردانه احاطه کامل داشته باشد. در این مدل از انواع مدل بینی ، پل بینی صاف می شود و نوک بینی تحت زاویه 90 درجه، بین بینی و لب بالا قرار می گیرد. در مدل بینی مردانه، پل بینی در مقایسه با بینی زنان، بلندتر و پهن تر است.

مدل بینی زنانه

مدل بینی زنانه به روندی از جراحی اطلاق می شود که در آن، عمل بر روی بانوانی که رشد بینی آنها کامل شده است ( معمولاً بعد از 15 سالگی ) اجرا می گردد. تفاوت مدل بینی مردانه و مدل بینی زنانه، دامنه ظرافت و اندازه بخش های مختلف بینی می باشد. بسیاری از زنانی که از برخی از جنبه های بینی خود از جمله موارد زیر، ناراضی هستند، به سمت انجام این روند و بهره مندی از یکی از مدل های بینی زنانه مطلوب و متناسب با ویژگی های صورت خود، ترغیب می شوند.

  • سوراخ های بینی غیر یکنواخت، پهن یا بزرگ
  • نوک بینی افتاده
  • نوک بینی گوشتالو
  • نوک بینی کج
  • بینی دارای پل بینی منحرف
  • پل بینی قوز دار
  • پل بینی پهن

در مدل بینی زنانه، جراح با استفاده از یکی از رویکردهای رینوپلاستی باز یا بسته، تغییرات لازم را برای خلق یک بینی زنانه که از ظرافت های مناسب برای صورت یک زن برخوردار باشد، ایجاد می نماید.

در رویکرد باز، برشی در ستونچه بینی ایجاد می شود و پزشک می تواند به طور کامل بر ساختار استخوانی و غضروفی بینی دست پیدا کرده و عمل را با بالاترین سطح دقت، انجام دهد. این رویکرد، اغلب در زمان نیاز به ایجاد تغییرات در سطح گسترده و جامع، از سوی پزشک برگزیده می شود.

در عمل بینی بسته ، هیچ برش بیرونی ایجاد نمی شود و پزشک از طریق سوراخ های بینی، تغییرات لازم را در بینی به مرحله اجرا در می آورد. این تکنیک، در مواردی که اصلاحات مورد نیاز، دارای دامنه چندان گسترده ای نیست، از سوی جراح، برگزیده می شود و دکتر ضیغمی در آن بسیار ماهر است.

انواع مدل بینی برای عمل ترمیمی

شمار زیادی از متقاضیان تمایل دارند که بدانند برای ترمیم بینی خود ، بهتر است چه مدلی را برگزینند. همانطور که در مقاله مربوطه هم توضیح داده شده ، برای عمل بینی ترمیمی اجرای هر یک از انواع مدل های بینی امکان پذیر است ؛ البته با توجه به شرایط بینی هر فرد. منظور چیست ؟

بعد از انجام بررسی ها و معاینات لازم ، خواسته خود را در خصوص فرم بینی تان پس از جراحی ثانویه به پزشک اعلام کنید تا ایشان بر اساس داده های بدست آمده ، شما را از امکان پیاده سازی مدل بینی مورد نظرتان با خبر سازد. گاهی اوقات همه چیز آن طور که ما میخواهیم پیش نمی رود و ممکن است مدل انتخابی ما با شرایط بینی سازگاری و تناسب نداشته باشد. پس در این مواقع راهنمایی جراح خود را مهم شمرده و به آن ها گوش دهید.