هنگام تصمیم گیری برای قرار گرفتن تحت هر نوع عمل جراحی ، درک خطرات مربوط به آن از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. عمل بینی یکی از رایج ترین و پر طرفدار ترین جراحی های زیبایی در سراسر دنیا بوده و هر ساله مشتاقان بسیاری تحت این عمل زیبایی قرار می گیرند ، اما این عمل زیبایی نیز به مانند همه عمل های جراحی دیگر ، خطرات احتمالی را به دنبال دارد. هر چند دستیابی به اهداف زیبایی ، ایده آل شما است، اما حفظ سلامت کلی نیز باید بعنوان اولویت اصلی شما و جراح در نظر گرفته شود. اگرچه اکثر روند های عمل زیبایی بینی ، غالباً بدون مشکل و عمدتاً بی خطر هستند ، ولی بیماران باید قبل از قرار گرفتن در زیر چاقوی جراحی ، در مورد عوارض عمل بینی و همچنین عوامل خطرساز شخصی آموزش و اطلاعات لازم را دریافت نمایند. بحث در مورد این خطرات با یک جراح مجرب و صاحب صلاحیت و با تجربه برای اطمینان از کسب یک نتیجه مطلوب بسیار حائز اهمیت است. در این مقاله دکترآتوسا ضیغمی در مورد عوارض و خطرات احتمالی جراحی بینی نکات مهمی ارائه میدهند.

عوارض عمل بینی

خطرات و عوارض عمل بینی در یک نگاه

وقتی صحبت از درک خطرات و عوارض عمل بینی به میان می آید ، درک و آشنایی با موارد مرتبط با آن عمل و همچنین خطرات روند خاص مورد نظر ، بعنوان بخش اجتناب ناپذیر روند ، الزامی می نماید. این خطرات در مورد عمل دماغ نیز صادق بوده و باید قبل از انجام عمل با جراح بینی به طور کامل مورد بحث قرار گیرد. خطرات احتمالی جراحی بینی که در تمام عمل های دیگر نیز عمومیت دارد عبارتند از:

  • خونریزی
  • عفونت
  • واکنش منفی به بیهوشی
  • هماتوم ( تجمع خون در زیر پوست )

 عوارض عمل بینی عبارتند از :

  • بی حسی بینی و بافت های اطراف آن
  • خون دماغ شدن
  • ایجاد زخم یا اسکار در قسمت پایین بینی
  • ترکیدن رگ های خونی کوچک در سطح پوست
  • تورم
  • آسیب دیدگی دائمی عصب
  • پیرایش بیش از حد بینی که نیاز به عمل مجدد یا روند ترمیمی را به امری الزامی تبدیل می نماید.

انتخاب یک جراح زیبایی واجد شرایط می تواند خطرات سلامتی مرتبط با جراحی بینی را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. بیماران باید از جلسه مشاوره بین  خود و پزشک ، به عنوان فرصتی برای پرسیدن سوالات در مورد این روند ، از جمله خطرات ، مزایا و عوارض جانبی آن استفاده کنند. علاوه بر این ، دنبال کردن دقیق دستورالعمل های جراح ، در خصوص مراقبت های بعد از عمل نیز به جلوگیری از عوارض سلامتی بعد از عمل بيني کمک قابل ملاحظه ای می نماید.

علاوه بر خطرات سلامتی مرتبط با جراحی زیبایی بینی ، برخی عوارض جراحی بینی کوتاه مدت نیز وجود دارد که در اینجا به ذکر آنها می پردازیم. لازم به ذکراست عوارض جانبی تجربه شده در بیماران مختلف ، ممکن است با یکدیگر متفاوت باشد. وقت گذاشتن برای کسب آگاهی در خصوص عوارض عمل بینی ، ماهیت ، مدت زمان طول کشیدن آنها و سایر موارد به شما کمک کند تا نسبت به این تصمیم مهم با  اطمینان بیشتری قدم برادارید و چشم انداز کامل تری نسبت به عمل خود داشته باشید.

درد بعد از عمل بینی

عمل بيني یکی از  قدرت مند ترین روند ها برای بهبود و ارتقاء ظاهر شما است. البته ، از آنجا که در این عمل ، تغییرات گسترده در استخوان بینی و غضروف مورد نیاز می باشد ، بیماران گاهی پس از عمل ، درد یا ناراحتی را تجربه می کنند. خوشبختانه سطح این ناراحتی و درد معمولاً جزئی بوده و اکثر بیماران گاهی متوجه آن نمی شوند ، بنابراین مسکن های بدون نسخه برای کنترل آن کفایت می نماید . برای بیمارانی که به درد بسیار حساس هستند ، جراح بینی معمولاً داروهای ضد درد قوی تری را تجویز می کند.

تورم بعد از عمل بینی

یکی از شایع ترین عوارض عمل بینی ، تورم در ناحیه اطراف چشم و بینی است. تورم خصوصاً در روزهای ابتدایی بعد از عمل دماغ ، بیشتر قابل مشاهده است ، اما پس از حدود دو هفته تا حد زیادی فروکش می کند. البته ، توجه به این نکته ضروری است که بخشی از تورم بینی جزئی گاهی تا شش ماه پس از عمل زیبایی بینی ماندگار می باشد. نتایج نهایی عمل معمولاً در طول یک دوره یک سال قابل مشاهده خواهد بود.

عوارض عمل بینی

کبودی بعد از عمل بینی

کبودی یکی دیگر از عوارض جراحی بینی است که اغلب با عمل زیبایی همراه است. میزان کبودی بعد از عمل بسته به دامنه حساسیت بیمار و سطح پیچیدگی و گسترگی خود عمل ، متفاوت است. این کبودی معمولاً در ناحیه اطراف چشم ایجاد شده  و می تواند تا ده روز ادامه داشته باشد. از آنجایی که کبودی نشانه هیچ عارضه جدی محسوب نمی شود ، شما می توانید این وضعیت را در روزهای بعد از جراحی تحت کنترل در آورید. اگر هر چیزی غیر طبیعی در دوره بهبود بعد از عمل جراحی ، در خود احساس کردید  ، بلافاصله به پزشک اطلاع دهید تا توصیه های لازم  برای داشتن یک دوره نقاهت بی خطر را در اختیار شما قرار دهد.

عفونت بعد از جراحی بینی

از آنجایی که عمل زیبایی بینی یک جراحی کاملاً استریل است ، عفونت پس از آن ، یک امر بعید به نظر می رسد. عفونت در صورت بروز ، باعث قرمزی و درد خفیف می شود ، که می توان آن را با استفاده از برخی آنتی بیوتیک های تجویز شده توسط پزشک ، به راحتی مهار کرده و مشکل را برطرف نمود.

خونریزی بعد از رینوپلاستی

بعد از عمل ، خونریزی از بینی کاملاً طبیعی می باشد. البته ، خونریزی بیش از حد می تواند مشکل ساز باشد. در برخی موارد شدید نیاز به استفاده از کیسه یخ ، پانسمان بینی و انتقال خون مورد نیاز خواهد بود.

عوارض بیهوشی بعد از عمل بینی

برخی از بیماران گاهی بعد از عمل جراحی زیبایی بینی به دارو های بیهوشی استفاده شده در طول روند ، واکنش منفی نشان می دهند و از عوارض ناشی از آن بعد از روند ، رنج می برند. واکنش های احتمالی در این خصوص شامل استفراغ ، حالت تهوع ، گلو درد و گیجی می باشد. خطرات و عوارض ناشی از بیهوشی پس از عمل ، بسیار غیر محتمل می باشد  ، ولی پزشک با تجویز انجام آزمایشات مربوطه تلاش می کند تا از هرگونه واکنش منفی احتمالی ، جلوگیری به عمل آورد.

برای جلوگیری از عوارض عمل بینی ، پزشک معاینات فیزیکی را قبل از عمل در طول جلسه مشاوره انجام می دهد و از شما می خواهد تا چند آزمایش خون را انجام دهید. او سابقه پزشکی شما را بررسی می کند تا مطمئن شود که کاندیدای مناسبی برای جراحی دماغ محسوب می شوید.

سوالی که بیماران بسیاری از پزشک جراح خود ، قبل یا بعد از عمل جراحی زیبایی بینی می پرسند ، پرسش زیر است :

آیا بعد از عمل جای زخم یا اسکار بر جای می ماند؟ بعد از عمل در صورت استفاده از رویکرد عمل باز ، اسکار بسیار جزئی بر جای می ماند که البته به دلیل ایجاد در یک موقعیت استراتژیک ( در زیر ستونچه بین دو سوراخ بینی ) ، به ندرت توسط افراد دیگر ، قابل تشخیص می باشد. در عمل بینی بسته ، ایجاد برش در داخل سوراخ های بینی انجام می شود و از اینرو هیچ جای زخمی بر جای نمانده و همین امر یکی از ویژگی های مثبت این رویکرد جراحی محسوب می شود. البته در هر دو روند ، کیفیت بهبود زخم آنچنان خوب است که  عملاً هیچ جا و اثری از آن باقی نخواهد.

عوارض عمل بینی ترمیمی

عمل بینی ترمیمی یا عمل ثانویه عبارت است از انجام عمل جراحی بر روی بینی پس از انجام اولین عمل به دلیل عدم تبحر جراح بینی و بروز برخی مشکلات در این اندام.  عمل جراحی بینی ثانویه ، در مقایسه با عمل اولیه ، بسیار پیچیده تر و چالش برانگیز می باشد زیرا بافت ها و ساختارهای بینی ، به دلیل انجام مانورهای اولیه بر روی آنها ، آسیب پذیر تر بوده و گاهی جراح بی تجربه ، بخش هایی از ساختار داخلی بینی را بیش از حد پیراسته و در نتیجه کار را برای جبران آنها با روند های پیوند زنی بسیار چالش برانگیز می نماید.

این امر علیرغم یکسان بودن ماهیت هر دو روند، گاهی عوارض عمل بینی ترمیمی از جمله تورم ، خونریزی ، آسیب دیدگی ناشی از آفتاب و غیره را نسبت به عمل اولیه شدیدتر می کند.

با در نظر گرفتن تمام این آیتم ها ، انتخاب جراح مناسب و با تجربه برای سپردن عمل ثانویه با هدف به حداقل رساندن عوارض جانبی بعد از عمل ، بسیار حائز اهمیت می باشد.

عوارض و خطرات رینوپلاستی مایع

رینوپلاستی فیلر یا آنچه که به آن رینوپلاستی مایع نیز گفته می شود ، یک روش معمول غیرجراحی است که در آن از فیلرهای پرکننده پوستی بر روی بینی برای رفع برخی نواقص در این اندام ، استفاده  می شود. البته نتایج به دست آمده با استفاده از این روند ، موقتی بوده و  حدود یک سال طول می کشد.

تاثیر مراقبت های پس از جراحی در کاهش عوارض عمل بینی

بخش های مختلف عمل مانند دانه های یک زنجیر به هم پیوسته هستند. جدا شدن یکی از دانه های زنجیر به معنی فروپاشی پیوستگی و انسجام کل پروسیجر است. پزشک قبل از فرایند ، در یک بازه زمانی مشخص ، توصیه هایی را در اختیار بیمار قرار می دهد که رعایت آنها نقش قابل ملاحظه ای را در به حداقل رساندن عوارض بعد از عمل ، ایفا می کند.

این دستورالعمل های قبل از عمل ، عمدتاً شامل موارد زیر می باشد و جزئیات آن ، متناسب با شاخصه های فردی هر بیمار ، به صورت یک طرح سفارشی ، توسط پزشک در جلسه مشاوره ، ترسیم می شود. برخی از این دستورالعمل ها عبارتند از :

  • مصرف داروهایی از قبیل آسپرین ، ایبوپروفن ، ویتامین E و مکمل های گیاهی را با توجه با تاثیرات آنها بر روی بالا بردن احتمال خونریزی ، متوقف کنید.
  • با توجه به نقش مخرب سیگار و محصولات وابسته به نیکوتین بر روی فرایند بهبود ، پزشک دستور توقف استعمال آن را مدتی قبل و بعد از فرایند درمان موکداً توصیه می کند.
  • شرکت در جلسه مشاوره و اهمیت دادن به آن یکی دیگر از اقداماتی است که می تواند نقش تاثیر گذاری را در به حداقل رساندن عوارض بعد از عمل ایفا کند. شاید اکنون این سوال برایتان پیش آید که جلسه مشاوره ، چه ارتباطی می تواند با عوارض بعد از عمل داشته باشد. در جلسه مشاوره ، پزشک سوابق پزشکی شما ، آلرژی ، جراحی های قبلی و داروهایی که مصرف می کنید را بررسی می کند. همه اطلاعات به دست آمده از این بررسی ها ، می تواند به ترسیم طرح درمانی منجر شود که بیشترین تناسب را با شرایط شما داشته و نوسانی را در سلامت عمومی شما ایجاد نخواهد کرد.

انتخاب جراح و به حداقل رساندن عوارض عمل بینی

عمل جراحی بینی فرایندی است که می تواند تغییرات قابل ملاحظه ای را در بینی شما ایجاد کرده و تاثیرات چشمگیری را بر روی کل چهره بر جای گذارد. انتخاب یک جراح خوب ، بعنوان یکی از مهم ترین و سرنوشت ساز ترین پارامترهای این فرایند درمان ، می تواند علاوه بر تاثیر انکار ناپذیر خود بر روی نتیجه نهایی ، نقش به سزایی در به حداقل رساندن عوارض بعد از عمل بینی داشته باشد. یک جراح بینی خوب با احاطه کامل به تمام جوانب عمل و تسلط همه جانبه به آناتومی این اندام و با به کار گیری به روز ترین و پیشرفته ترین تکنولوژی و انتخاب مناسب ترین آنها متناسب با ویژگی های بینی هر بیمار ، می تواند فرایند عمل رینوپلاستی را با کمترین آسیب به بینی اجرا کرده و با در الویت قرار دادن سلامت بیمار ، نهایتا ً نتیجه ای را خلق می کند که علاوه بر یک اثر هنری به حساب آمدن از نظر زیبایی ، کمترین عوارض اجتناب ناپذیر بعد از عمل را به همراه داشته باشد.

یک جراح بینی خوب که صاحب صدها مورد تجربه عمل رضایت بخش در بیماران مختلف بوده و سابقه و کارنامه درخشانی در این زمینه دارد ، بدون شک گزینه ای کاملاً قابل اعتماد ، در دستیابی به نتیجه ای رضایت بخش در کنار حداقل سطح عوارض ، محسوب می شود.

عوارض عمل بینی با لیزر

عمل زیبایی بینی با لیزر یکی از موضوعاتی است که این روزها ، کمابیش درباره آن می شنویم. این عمل بعنوان یک فرایند بدون درد و خونریزی معرفی می شود که عوارض بعد از جراحی بینی را به همراه نداشته و در آن از اشعه لیزر برای رفع ایرادات و معایب بینی استفاده می شود.

اگر دامنه اطلاعات خود در خصوص آناتومی و ویژگی های بینی را بالا ببریم و با نگاهی علمی به تبلیغات امروزی در مورد رینوپلاستی با لیزر نگاه کنیم ، می بینیم که چارچوب بینی و ایرادات موجود در آن ، چیزی است که با لیزر قابل درمان نمی باشد. بنابراین ، این شعار تبلیغاتی امروزی با عنوان عمل با لیزر ، برای ما رنگ می بازد و به آن تنها بعنوان یک تبلیغات کذب خواهیم نگریست.

خوشبختانه ، با پیشرفت تکنولوژی در حوزه های مختلف پزشکی از جمله عمل رینوپلاستی ، امروزه این فرایند نیز در صورت اجرا به دست یک جراح ماهر و صاحب تجربه ، می تواند با عوارضی جزئی که در طول مدت زمانی اندک آثار آنها از بین می رود ، قابل اجرا می باشد.

سخن آخر

عمل حتی با وجود تمام خطرات ذکر شده ، در مجموع یک عمل بی خطر به شمار می آید. اگر در انتخاب بهترین جراح دقت عمل کافی را به کار ببندید ، می توانید خطرات عمل بيني را کاهش داده و از بروز اکثر عوارض جانبی آن جلوگیری کنید.