افراد در طول تعاملات روزمره، اغلب تماس چشمی با یگدیگر برقرار می کنند. البته، گاهی مولفه های دیگر صورت نیز مورد توجه واقع می شوند. یکی از این مولفه ها، بینی می باشد. افراد بسیاری وجود دارند که از بینی خود از لحاظ زیبایی و جنبه های عملکردی، ناراضی هستند. عمل بینی ، یکی از شگفت انگیز ترین پدیده ها در حوزه عمل های زیبایی بوده و انواع عمل بینی ، برای درمان انواع دغدغه های مربوط به زیبایی و عملکرد در این اندام، مورد استفاده قرار می گیرد.در ادامه مقاله دکتر ضیغمی در مورد انواع جراحی بینی توضیح میدهند اما قبل از ورود به این بحث ، نخست، انواع بینی را معرفی می کنیم:

انواع عمل بینی

انواع بینی

بینی اندامی مرکزی در صورت است که اندازه، شکل و تناسب آن با سایر بخش های صورت، حائز اهمیت است. بینی هر شخص، منحصر به فرد می باشد. اگر از شکل و اندازه بینی تان ناراضی هستید، عمل زیبایی بینی چاره ساز مشکل شماست. ساختار آناتومی بینی شامل بخش های زیر می باشد:

  • پل بینی : که بخش های مختلف بینی را کنار هم نگه می دارد.
  • نوک بینی : که به سوراخ های بینی متصل بوده و نقطه ای است که دورترین فاصله را از صورت قرار دارد.
  • سوراخ های بینی : که در پایه کانال بینی قرار گرفته و بعنوان مجرایی برای جریان هوا و تنفس عمل می کند.

هر گونه تغییر در هر یک از بخش هایی که در بالا توضیح داده شد،  به تنوع در شکل بینی منتهی می شود. بر این اساس می توان شاهد شکل های زیر بعنوان رایج ترین شکل ها در بینی افراد بود که ایرادات مشاهده شده در آنها با تکنیک های مختلف عمل جراحی بینی، قابل درمان و رفع شدن می باشد. این انواع بینی عبارتند از:

  • بینی قوز دار
  • بینی کج یا نامتقارن
  • بینی دراز با پل باریک
  • بینی پینچ دار
  • بینی گوشتالو
  • بینی با نوک تیز
  • بینی با نوک توپی
  • بینی آویزان

تکنیک برتر انواع عمل بینی

یکی از پرکاربردترین تکنیک های رینوپلاستی، برای درمان مشکلات فوق، عمل بینی بسته می باشد. در این روند، تمام برش ها در داخل سوراخ های بینی، ایجاد می شود. به این ترتیب، هیچ اثری از زخم یا اسکار بعد از تکمیل روند، قابل مشاهده نخواهد بود. این روند، اغلب تحت بیهوشی عمومی انجام شده و مدت زمان مورد نیاز برای اجرای آن 2 الی 2.5 ساعت می باشد.

مزایای رینوپلاستی بسته :

  • هیچ اثری از زخم از آن بر جای نمی ماند.
  • فرایند بهبود، در آن سریع است.
  • پوست و بافت نرم بینی، آسیب کمتری می بینند.
  • بینی خلق شده از آن، بینی است که گویی اصلاً عملی بر روی آن انجام نشده و بینی از همان بدو تولد، به این زیبایی بوده است.

دیگر تکنیک عمل زیبایی دماغ ، جراحی به روش باز می باشد که در مقاله مربوط به عمل بینی به روش باز و بسته توضیحات جامعی داده شده است که میتوانید برای کسب اطلاعات بیشتر به آن مراجعه کنید.

انواع عمل بینی

احتمالاً درباره انواع عمل بینی ، زیاد شنیده اید. نوع عمل بيني ، بر اساس فاکتورهای مختلفی تعیین می شود و بر این اساس، تکنیک متناسب در طرح درمان سفارشی بیمار، از سوی جراح، با هدف دستیابی به بهترین نتیجه، ترسیم می گردد.

عمل بینی استخوانی

بینی استخوانی ، بینی است که بارزترین ویژگی آن، برجسته بودن، داشتن سطوح ناهموار استخوانی و دراز بودن آن می باشد که جذابیت صورت را از بین می برد. این مشکلات، باعث ایجاد عدم تقارن در صورت شده و با عمل، قابل درمان است. در طول روند عمل بینی استخوانی ، جراح بینی ، استخوان دماغ را تراش داده و ناهمواری های آن را که تحت عنوان قوز بینی، شناخته می شود، درمان می کند. اندازه بینی، و میزان برجستگی آن، تنظیم می شود. عمل زیبایی دماغ استخوانی به دلیل نازک تر بودن پوست در این نوع بینی، اغلب نتیجه بهتری را در مقایسه با سایر انواع مدل بینی به دست می دهد.

عمل بینی گوشتی

بینی گوشتی بینی است که به داشتن پوست ضخیم با غدد چربی فراوان معروف است. برای به دست آوردن بهترین نتیجه از جراحی بینی گوشتی، کیفیت پوست با استفاده از برخی درمان ها بهبود داده می شود. در بینی گوشتی، پایه آلار اغلب پهن است و توانایی آن برای جمع کردن پوست ضخیم، کم است. در نتیجه، پزشک از آلارپلاستی برای برداشتن پوست و چربی اضافی در پره های بینی، استفاده می کند. طی عمل بینی گوشتی ، مداخلات داخلی در داخل بینی انجام می شود و اندازه سوراخ های بینی، کوچک شده و تقارن بین آنها خلق می شود.  بنابراین، بعد از روند، شاهد هارمونی در پل و نوک بینی خواهید بود. با توجه به ضخیم بودن پوست در بینی های گوشتی، بیماران دارای این نوع بینی، باید انتظارات منطقی از نتیجه عمل خود داشته باشند.

عمل بینی ترمیمی

رینوپلاستی اولیه، اولین عمل زیبایی بینی است که بر روی بینی یک فرد انجام می شود. در بیشتر موارد، جراحی اولیه، نتیجه ایده آلی را به دست می دهد. ولی در برخی موارد، نتایج نامطلوب یا آسیب دیدگی بعد از عمل ، انجام یک عمل زیبایی دیگر را الزامی می نماید. این عمل بینی ترمیمی نامیده می شود. بیمارانی که از نتیجه عمل اولیه خود ناراضی هستند و در موقعیت سلامت خوبی بوده و مدت کافی از عمل اولیه آنها گذشته و بینی روند بهبود خود را سپری کرده است، داوطلبین ایده آل این روند، محسوب می شوند.

هدف اصلی انجام هر یک از انواع عمل بینی ، یک تعریف ساده است. خلق هارمونی. بنابراین زمانی که این هدف در روند عمل اولیه بینی محقق نشود، پزشک با به کار گیری تکنیک های متناسب، هماهنگی لازم بین بینی و سایر بخش های صورت را ایجاد کرده و به هامونی مورد نظر، دست پیدا می کند.

عمل بینی طبیعی

یک شگرد یا اصطلاحاً فوت کوزه گری واحد برای داشتن یک جراحی موفق، وجود ندارد. با توجه به اینکه عمل دماغ یکی از پیچیده ترین روند های جراحی پلاستیک است، انتخاب بهترین جراح بینی ، که قادر باشد متناسب با ویژگی های بینی و صورت هر بیمار، بهترین فن و تکنیک را انتخاب کند، بهترین نقطه برای شروع می باشد.

عمل بینی طبیعی ، روندی است که اغلب تغییرات قابل ملاحظه ای را در این اندام خلق کرده و نهایتاً شکل مطلوبی را بوجود می آورد. یک نکته کلیدی مهم در تضمین دستیابی به یک بینی طبیعی، ایجاد هارمونی و تعادل بین بینی با تمام ویژگی های صورت شما می باشد. در نظر گرفتن این آناتومی، گاهی برخی فاکتورهای شکل دهی مجد به بینی را محدود می کند. بینی شما، عملکردهای مهمی را بر عهده دارد و تغییرات ایجاد شده در آن نباید در این عملکردها، اختلال ایجاد کند.

عمل بینی کج

کج بودن بینی، شکل ظاهری و گاهی عملکرد بینی را به میزان قابل ملاحظه ای مختل می نماید. کج بودن بینی گاهی ریشه وراثتی داشته و بعنوان یک ایراد مادرزادی از همان بدو تولد با فرد همراه بوده و با طی مسیر رشد، نمایان تر می شود. گاهی عوامل محیطی و خارجی از قبیل وارد آمدن ضربه به بینی باعث بروز بد شکلی در این اندام شده و همچنین می تواند شکستگی هایی را در اسکلت داخلی این اندام به همراه داشته و با ایجاد تغییر در موقعیت قرار گرفتن بخش های در داخل بینی از قبیل سپتوم، ساختار غضروفی جدا کننده دو سوراخ بینی، مشکلاتی را در روند تنفس ایجاد نماید. انحراف یا کجی بینی باعث می شود که این تیغه به یک طرف بینی متمایل شده و در نتیجه یکی از مجاری بینی تنگ شود. به این ترتیب، علاوه بر بروز بدشکلی هایی در ظاهر بینی، عملکرد این اندام یعنی تنفس نیز با اختلال روبرو می شود.

با عمل جراحی زیبایی، ناهمواری های روی پل بینی درمان شده و بینی در موقعیت مرکزی صورت قرار می گیرد. قرار دادن بینی در موقعیت مرکزی، در پی اصلاحات ایجاد شده در سپتوم، تیغه جدا کننده دو سوراخ بینی، اتفاق می افتد. بدین ترتیب، پس از اجرای تکنیک های متناسب، پزشک، علاوه بر خلق ظاهری متقارن در بینی شما، مشکلات تنفسی ناشی از انحراف سپتوم از موقعیت استاندارد خود را نیز درمان می نماید. این روند از انواع عمل بینی ، سپتوپلاستی نامیده می شود.

اقدامات قبل از انواع عمل بینی

  • ملزوماتی از قبیل پمادهای آنتی بیوتیک، گوش پاک کن، پر اکسید هیدروژن، کمپرس یخ، اسپری سالین و داروهایی تجویز شده توسط پزشک را خریداری کرده و در منزل بگذارید.
  • یک هفته قبل از عمل جراحی مصرف آسپرین و تمام محصولات شبیه به آن از قبیل ایبوپروفن را متوقف کنید.
  • شب قبل از عمل چیزی نخورید و ننوشید.
  • صبح روز جراحی موهایتان را با شامپو بشویید. آرایش نکنید. لنز نگذارید. از انداختن زیورآلات خودداری کنید.

انواع عمل بینی

مراقبت های بعد از انواع عمل بینی

  • در زمان استراحت در طول یک هفته اول بعد از انواع عمل بینی از قبیل بینی طبیعی، ترمیمی، فانتزی، نیمه فانتزی و غیره، سر را تحت زاویه 45 درجه نسبت به بدن قرار دهید. بهتر است با قرار دادن 2 الی 3 بالش در زیر سر در حالت لم داده استراحت کنید. این کار به کاهش تورم و کبودی کمک می کند.
  • همچنین برای کمک به کاهش تورم و کبودی، و تضمین با کیفیت بودن روند بهبود، یک رژیم غذایی کم سدیم غنی از پروتئین را دنبال کنید. این کار خصوصاً در طول روزهای اول تا سوم بعد از پروسیجر بسیار حائز اهمیت است.
  • کمپرس یخ را در طول 72 ساعت اول بعد از انواع جراحی بینی بر روی اطراف ناحیه درمان قرار دهید. کمپرس را در یک حوله تمیز بپیچید. قرار دادن کمپرس را در فواصل زمانی نیم ساعته انجام دهید.
  • در صورت نیاز، هر 4 الی 6 ساعت یکبار، داروهای مسکن تان را مصرف کنید. برای کاهش حالت تهوع، داروهای مسکن را به همراه غذا میل کنید. اگر درد ندارید، داروی مسکن، مصرف نکنید.
  • تمام داروهای آنتی بیوتیک تجویز شده توسط پزشک را تا انتها مصرف کنید.
  • بوسیله یک گوش پاک کن آغشته شده به پراکسید هیدروژن، به آرامی بخش بیرونی سوراخ های بینی را پاک کنید. سپس از پماد آنتی بیوتیک، دوبار در روز بعد از تمیز کردن ناحیه، استفاده کنید.
  • شستشو با اسپری سالین را از روز بعد از عمل بینی، به تعداد چند بار در روز، هر بار دو پاف در هر سوراخ بینی، انجام دهید. این کار را تا 48 ساعت ادامه دهید. این کار باعث حفظ رطوبت در سوراخ های بینی شده و پوسته پوسته شدن در سوراخ های بینی را کاهش می دهد. البته، شستشوی بینی با وجود گچ بینی اندکی دشوار است و می توانید این کار را به بعد از اولین مراجعه به پزشک ، یعنی بعد از برداشتن گچ بینی، موکول کنید.
  • 36 ساعت بعد از جراحی می توانید حمام کنید، ولی مراقب باشید گچ بینی تان خیس نشود. البته گچ بینی می تواند رطوبت تا حد شستشوی صورت را تحمل کند.
  • پس از انواع عمل بینی، خصوصاً در روزهای اول و دوم بعد از عمل ، ترشح خونابه از بینی، طبیعی است. پانسمان قرار داده شده در زیر سوراخ های بینی را در صورت آغشته شدن به خون، می توانید عوض کنید. خونریزی معمولاً بعد از 24 ساعت متوقف می شود.
  • معمولاً برای صاف نگه داشتن سپتوم در داخل دماغ از تامپون استفاده می شود. همچنین برای کمک به بینی برای سازگار شدن با شکل جدید، از گچ  استفاده می شود که 5 الی 7 روز بعد از انواع جراحی برداشته خواهد شد.
  • از خم شدن پرهیز کنید.
  • در طول دو هفته اول بعد از رینوپلاستی، برای حفظ رطوبت از مرطوب کننده استفاده کنید.
  • تا دو هفته، از انجام فعالیت های فیزیکی سنگین خودداری کنید. ورزش کردن باعث بالا رفتن فشار خون شده و ممکن است خطر خونریزی را به همراه داشته باشد.
  • تا یک ماه از قرار گرفتن در معرض نور خورشید خودداری کرده و در صورت ناچار بودن به قرار گرفتن در معرض نور خورشید، حتماً از کرم ضد آفتاب استفاده کنید.
  • حداقل تا 3 هفته بعد از انواع عمل بینی سیگار نکشید و از مصرف مشروبات الکلی خودداری کنید. الکل و سیگار، طول دوره بهبود را طولانی می کنند.
  • در هنگام مصرف داروهای مسکن، معمولاً در طول یک هفته بعد از جراحی، رانندگی نکنید.