بسیاری از جراحان ، مدعی هستند که بارداری اختلالی در روند بهبود بینی بعد از عمل بینی ، ایجاد نمی کند و شما می توانید به محض اینکه دوره مصرف داروهای تجویز شده توسط جراح، از جمله داروهای مسکن به پایان رسید، برای ورود و پا گذاشتن به دوره بارداری و تجربه کردن مادر بودن، اقدام کنید. برخی جراحان دیگر، معتقدند که بارداری بعد از 4 الی 6 ماه، هیچ تاثیری بر روی رینوپلاستی بر جای نگذاشته و می تواند به شکل یک پروسه نرمال پیش رود. در ادامه با ما باشید تا بر اساس رهنمودهای دکتر آتوسا ضیغمی ، بهترین جراح بینی تهران شما را با حقایقی در خصوص بارداری بعد از عمل بینی آشنا کنیم.

 

بارداری بعد از عمل بینی

 

به بیان کلی ، زمان انتظار برای باردار شدن بعد از جراحی ، به فرایند بهبود شخصی شما و داروهایی که در حال مصرف آنها هستید، وابسته است. در دوره بهبود بعد از جراحی بینی ، دو داروی قوی شامل داروهای مسکن جهت تسکین درد بعد از عمل و داروهای آنتی بیوتیک جهت پیشگیری از بروز عفونت بعد از عمل زیبایی بینی ، تجویز می شود که به هیچ عنوان نباید در سیستم بدن نوزاد ، ورود پیدا کرده و اختلالی را در روند رشد جنین ایجاد نماید. دکتر ضیغمی معتقد است به منظور حفظ جانب احتیاط، بهتر است قبل از اقدام به باردار شدن، بمنظور قرار دادن بدن در شرایط فیزیکی و روانی کاملاً استاندارد جهت تجربه یک دوره باداری سالم ، یک دوره یک ساله بعد از عمل ، دست نگه دارید.

نکاتی که باید در بارداری بعد از عمل بینی مد نظر قرار دهید:

بلافاصله بعد از یک روند پزشکی، برخی عوارض جانبی اتفاق خواهد افتاد. برخی از این عوارض جانبی، شما را مجاب می کند تا مدتی از فکر باردار شدن و حتی داشتن رابطه خصوصی با شریک جنسی تان، دوری کنید. بعد از عمل :

  • بینی شما حساس و آسیب پذیر است، پس بهتر است تحت تماس یا برخورد ناگهانی یا فشار قرار نگیرد.
  • گاهی احساس بی حالی و سردرد می کنید. در این شرایط گاهی به مصرف داروی مسکن برای غلبه بر سردرد خود نیاز پیدا خواهید کرد. از طرفی مصرف دارو، در طول دوره بارداری ممنوع می باشد. همین امر، می تواند تاثیرات جسمی و روحی نامطلوبی را بر روی شما بعنوان یک فرد باردار که نیاز به قرار داشتن در یک شرایط ایده آل و استیبل دارید، بر جای گذارد.
  • لازم است در هنگام دراز کشیدن یا خوابیدن، به حالت لم داده باشید و سرتان در موقعیت بالاتر از قفسه سینه تان قرار دهید.
  • نسبت به زمانی که گچ بینی شما برداشته شده و عملاً هیچ محافظی بر روی بینی وجود ندارد، نگران هستید. پس بهتر است جانب احتیاط را رعایت کرده و از وارد آمدن هر گونه ضربه احتمالی به بینی اجتناب کنید.
  • در دوره بعد از عمل جراحی ، بهتر است به بدن خود استراحت بدهید. بدن شما برای سپری کردن روند بهبود نرمال، به انرژی نیاز دارد.
  • در اطراف بینی و چشم تورم و کبودی شکل گرفته است که به زمان، برای فروکش کردن نیاز دارد.
  • همچنین در دوره بعد از رینوپلاستی، یکی از دغدغه های شما، نتیجه عمل تان است. در طول دوره بارداری باید مادر از هر گونه شرایط استرس زا، دوری کند. نگرانی در خصوص نتیجه عمل دماغ و درگیر بودن ذهن به این موضوع که آیا نتیجه عمل همان چیزی است که انتظار آن را داشتید یا خیر، می تواند به طور ناخواسته تاثیرات روحی را بر روی فرد بر جای گذارد.
  • یکی دیگر از علل توصیه بهترین جراح بینی تهران برای اقدام به باردار شدن ، حدوداً یک سال بعد از عمل دماغ به این علت است که داروهای بیهوشی استفاده شده در طول عمل جراحی و نیز داروهای تجویز شده برای دوره بهبود بعد از عمل ، از قبیل داروهای مسکن، می تواند ساختار شیر تولید شده در سینه های مادر را تغییر دهد.

در صورت اقدام زود هنگام به بارداری بعد از عمل بینی، قطعاً نگرانی هایی در این خصوص، ذهن مادر را به خود مشغول خواهد کرد. از طرفی اجتناب از شیردهی، چیزی است که کاملاً از طرف متخصصین این حوزه، غیر قابل قبول تلقی شده است. حتی اگر کودک در دوره ای باشد که بتواند از غذای کمکی استفاده کند، بازهم شیرمادر، به دلیل ویژگی های ارزشمند خود، قابل حذف از رژیم غذایی کودک نخواهد بود.

توضیحات دکتر آتوسا ضیغمی ، بهترین دکتر عمل بینی در تهران در خصوص بارداری پس از جراحی بینی

 

توصیه هایی به بیماران در خصوص تصمیم به باردار شدن بعد از عمل بینی

در بخش های مختلف این مقاله، تصمیم به بارداری بعد از عمل بینی را از جنبه های فیزیکی و روانی بررسی کردیم. همانطور که گفته می شود بهتر است بلافاصله بعد از عمل ، از بارداری جلوگیری شود ، بعد از باداری هم نباید به سرعت تحت عمل قرار بگیرید.  پروسه شیردهی بعد از بارداری و زایمان ، یک روند اجتناب ناپذیر است. از آن جایی که مادر برای جراحی بینی داروی بیهوشی دریافت می کند و تا مدتی اثر آن در بدن باقی می ماند توصیه می شود که بلافاصله بعد از جراحی بینی برای بارداری اقدام نکنید. زیرا همانطور که در بالا اشاره شد، کودک نباید در معرض تاثیرات داروهای بیهوشی از طریق شیر مادر قرار گیرد.

همچنین، شما باید در طول دوره بهبود بینی بعد از عمل، کاملاً مراقب بینی خود بوده و از وارد آمدن هر گونه ضربه احتمالی، پیشگیری کنید. با توجه به اینکه در آغوش گرفتن فرزند، توسط مادر و برقراری ارتباطات عاطفی، امری اجتناب ناپذیر است، پس می توان پیش بینی کرد که احتمال وارد آمدن ضربه به بینی، در سطح بسیار بالا وجود خواهد داشت. با توجه به حساس و آسیب پذیر بودن بینی بعد از عمل، گاهی ضربه های وارده، نتیجه بینی را به شدت تحت تاثیر منفی قرار خواهد داد.

همچنین بدن بعد از عمل باید در شرایطی قرار داده شود که بتواند از استانداردهای لازم برای سپری کردن یک دوره بهبود موفق برخوردار باشد. دستیابی به چنین استانداری از طریق استراحت دادن به بدن و دنبال کردن یک رژیم غذایی خوب محقق می شود. در دوره بارداری، محدودیت هایی در رژیم غذایی وجود خواهد داشت. همین امر، دامنه مانور برای میل کردن برخی مواد غذایی را محدود می کند.

 

 

آیا بارداری پس از جراحی بینی می تواند خطرناک باشد ؟

با توجه به توضیحات ارائه شده باید گفت که در شرایط نرمال ، این امر نمی تواند برای مادر و نوزاد خطری را ایجاد کند. منتها لازم است که موارد گفته شده رعایت گردند. یعنی اجازه دهید زخم و جراحت های عمل بینی کاملا بهبود پیدا کنند و ورم نمود یافته برطرف شود. بدین نحو ساختار دماغ استحکام پیدا می کند و قادر است تغییرات و شارهای ناشی از بارداری را تحمل نماید. به توصیه بهترین جراح بینی تهران ، برای اینکه این مسئله مشکلی و خطری به دنبال نداشته باشد ، باید حتما حداقل یک فاصله زمانی 6 ماهه بین عمل بینی و باردار شدن رعایت شود. اگر بتوانید این بازه به یک سال برسانید ، می توایند بدون هیچ گونه نگرانی و با خیالی آسوده تر جهت بارداری اقدام کنید.

حاملگی چگونه بر روی بینی عمل شده تاثیر می گذارد ؟

همان طور که مستحضر هستید ، دوره بارداری تغییرات زیادی را در بدن بانوان ایجاد می کند و ممکن است هر عضو را تحت تاثیر قرار دهد. حال به نظر شما بارداری بعد از عمل بینی چه تاثیر بر دماغ عمل شده دارد ؟ یکی از نشانه های بارز حاملگی در زنان ورم کردن است که از جمله در پاها ، دست ها و حتی صورت و اعضای ان قابل مشاهده خواهد بود. اگر بینی تان عمل شده باشد در دوره بارداری شاهد متورم شدن ساختار داخلی و خارجی آن یعنی پوست ، مخاط و دیواره های بینی خواهید بود . البته ورم باعث نمی شود که فرم دماغ عمل شده شما تغییر پیدا کند فقط به طور موقت ممکن است ظاهر حقیقی آن را پنهان نماید و کمی به لحاظ تنفس شما را دچار مشکل کند. اما بافت های استخوانی و غضروفی بینی دستخوش تغییرات نشده و پس از زایمان و بازگشت بدن به حالت طبیعی و نرمال خود ، ظاهر اصلی بینی مجدداً نمایان می شود.

سخن آخر

مداخلات بین بارداری و رینوپلاستی به دلیل قرار داشتن اکثر بانوان داوطلب برای انجام عمل در سن بارداری، نکته ای است که نباید نادیده گرفته شده و از کنار آن به راحتی عبور کرد. یکی از مواردی که در تعیین داوطلبی بانوان برای قرار گرفتن تحت این عمل بررسی می شود، این است که فرد، باردار نبوده و فعلاً تا مدتی، برنامه ای برای باردار شدن نداشته باشد.

حتی گاهی از خانم ها خواسته می شود تا جهت اطمینان از باردار نبودن، قبل از قرار گرفتن تحت عمل جراحی، تست بارداری بدهند. با توجه به اینکه در طول عمل زیبایی بینی داروهای بیهوشی مورد استفاده قرار می گیرد، قرار گرفتن تحت چنین شرایطی، در حین باردار بودن، جنین را در معرض خطر بزرگی قرار می دهد. بنابراین، انجام عمل در صورت باردار بودن داوطلب، کاملاً ممنوع می باشد.

همانطور که در بالا اشاره شد، تایم لاین یک ساله می تواند بهترین گزینه برای بارداری بعد از عمل بینی  ، جهت اطمینان از قرار گرفتن بدن در شرایط مساعد از نظر فیزیکی و روحی و آماده شدن برای ورود به پروسه حساس بارداری باشد. بعد از سپری شدن این محدوده زمانی پیشنهاد شده توسط دکتر ضیغمی ، تورم به طور کامل فروکش کرده است. باید متذکر شویم که در طول دوره بارداری ، بخش های مختلف بدن ، متورم می شوند. بینی نیز از این امر مستثنی نمی باشد. با توجه به اینکه تورم کامل طبیعی بینی بعد از عمل ، جهت فروکش کردن، به یک سال زمان نیاز دارد، در صورت اقدام به بارداری قبل از یک دوره یک ساله، در واقع شرایط را برای افزودن حجم تورم در بینی، محیا کرده ایم. شاید همین امر بر روی انتظاراتمان از نتیجه بینی تاثیر منفی گذاشته و پیرو آن، شرایط روحی مان را نیز تحت تاثیر قرار دهد. با توجه به اینکه بارداری یک پروسه حساس بوده و شما باید از نظر روحی و جسمی در موقعیت کاملاً متعادلی قرار داشته باشید، بنابراین نباید خود را درگیر هر آنچه که باعث بهم خوردن این تعادل شود ، نمایید.